Rudis Startet 27.August.2008 Link til dette innlegget Startet 27.August.2008 hei. har smartcraft instrumenter i båten,og skulle koble knopmåleren til plotteren min en eagle 502. fikk ikke noe signaler fra gps til smartcraft. noen som har tips hva som er galt? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 (redigert) Jeg kjenner ikke Smartcraft, men GPSen og alle andre instrumenter må være innstilt på samme kommunikasjonsprotokoll (NMEA, samme versjon, samme 'hastighet' som f.eks. 4800). GPSens "common" må gå til ground eller - på øvrige instrumenter i NMEA-nettverket. Det er ikke nok at alle er koplet til batteri-null ('minus'). Enten må du ha en multiplekser e.l. (som jeg ikke har noen kjennskap til), eller så må du begrense antallet mottakere av GPS-signaler. De sier vel gjerne at GPS-signalet kan brukes to steder (som autopilot og VHF, for eksempel). "Data ut" fra GPS må koples til "data inn" til autopilot og vhf. Knopmåleren koples til plotteren? Knopmåleren er vel da loggen, som viser fart gjennom vannet. Plotteren er vel kolet til GPSen (eller er den del av GPSen), og der vises farten over bunnen, som blir riktig i forhold til kartet. Jeg vet ikke hva farten gjennom vannet skal brukes til på plotteren, og heller ikke hva farten over bunnen skal brukes til på loggdisplayet. Men kanskje jeg tenker for enkelt på dette... Redigert 27.August.2008 av JanT (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
arnstein156 Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Til min Northstar Explorer 657 trenger jeg et interface mellom plotter og motor for å få smartcraftkommunikasjonen opp å gå - kan ikke koble denne direkte til plotter. Kan det være det samme med Eagle? Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Rudis Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 fra den ene klokka(knopmåler) er det en kabel som er merket nmea, det er to ledninger en blå og en hvit (+og-) koblet disse til gul og sort fra plotter. åpnet også kommunikasjonsporten i menyen til plotteren, baud rate står på 4800. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Ledningene fra knopmåleren er vel common og data out. Sjekk handboka for måleren. Info om farten får vel det instrumentet fra en logg-giver under båten. Så skal den farten vises på kartplotteren, må vel data out fra måleren koples til data in på plotteren. Men hvis GPSen ikke er en del av kartplotteren, men også er koplet til kartplotteren, så er denne data in-kabelen vel i bruk allerede. Kanskje plotteren har flere datatporter for inn-data. Handbok, handbok. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Rudis Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 gps er en del av plotteren, mener at knopmåleren skal vise farten fra plotteren igjennom nmea signalene. det er ingen vannmåler. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 (redigert) Brittny, du har rett - bak på speedometeret stikker det ut blå & hvit ledninger for å ta imot NMEA signalet fra kartplotteren. Koble altså NMEA-ut fra plotteren og inn på disse to ledningene og sørg for at den blå ledningen også har kontakt med samme jord som kartplotteren er koblet til. Deretter må du fortelle plotteren hvilke NMEA-setninger den skal sende ut (dvs. GGA, GLL, RMB og RMC). Til sist må du fortelle Smartcraft-systemet (i Cal2-menyen) at den skal lese hastigheten fra GPS, og angi ved hvilken hastighet speedometeret skal slutte å vise hastigheten målt av enten paddlehjulet (hvis installert) eller pitot-sensoren på motoren og istedet vise hastigheten den får inn fra kartplotteren. Pleier å funke å sette denne "transition speed" til ca. 5-10 knop. Smartcraft vil også kunne vise distanse/tid/forbruk mot et aktivt veipunkt. Redigert 27.August.2008 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rudis Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 takk for tips,skal forsøke å sette transition speed som foreslått. Sitér dette innlegget Link to post
Rudis Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 har gjort som foreslått,men det funker fortsatt ikke.flere forslag? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Smartcraft på nmea 2000, Så støtter plotteren nmea 2000? Er det bare nmea 0183, så går det ikke. Redigert 28.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Rudis Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 da er den saken klar,plotteren støtter bare 0183. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Nei, dette stemmer ikke. Smartcraft skal ha NMEA 0183 som inn-data fra plotteren. Du har finlest manualene, ikke sant? Disse to skal helt klart klare å snakke sammen bare du kobler & konfigurerer riktig. http://northamerica.mercurymarine.com/_med..._Tow_Manual.pdf http://www.eaglenav.com/upload/Eagle/Docum...-141_121505.pdf Sitér dette innlegget Link to post
petterøes.3 Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 da er den saken klar,plotteren støtter bare 0183. kjøp ny plotter, kan anbefale navman Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.