Jump to content

Yanmar 4JM-TE 50hk, får bare 3300rpm, fikk 3800rpm tidligere.


perbomo

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 4JM-TE 50HK.84mod. Jeg får ikke mere enn ca.3300 rpm. med full gass, tidligere fikk jeg ca. 3800rpm. når jeg nå gir full gass så kommer det ut svartrøyk, denne forsvinner når jeg reduserer turtallet til ca. 3100-3200rpm. (Båten er nyvasket og bunnsmurt.)
Jeg har sjekket og rengjort dysene, de åpner på 100Kg/m2 har og justert ventilene og byttet dieselfilter.
Er det noen som har noen tips om hva som kan være problemet og hvordan det kan løses ( Jeg bor langt unna et Yanmar verksted)

Link to post
Share on other sites

Svartrøyk betyr mest sansynlig at motoren sender ut uforbrent drivstoff, og det får man som regel av at motoren får for lite luft til å antenne all drivstoffen i sylinderane. Det kan også vere dysene som gir for dårleg forstøvning. Men sidan du seier at du får kun 3300 omdreininger, så høres det mest ut som om det er turboen som ikkje gir nok luft. Ta ut luftfilteret og kjenn etter om rotoren i turboen dreier lett rundt, og at den ikkje lugger og at den ikkje er alt for mykje tilsmusset.

Link to post
Share on other sites

Yanmar sælger et specielt produkt til "turbovask":

 

TURBOWASH

 

If the engine begins to smoke while underway firstly check the hull and propeller for fouling, the injectors for condition and the turbocharger for damage. If these are all OK, TURBOWASH the turbocharger.

TURBOWASH is a genuine Yanmar part, dont let any ignorant dealer tell you otherwise. The dealer should be repacking the TURBOWASH from the large container and selling it in 250cc / 8oz bottles, not fitting you up with a lifetime supply!

 

 

Thunder down the harbour with the engine at 75% load and spray up to 25mls of TURBOWASH into the air intake over about 15 seconds.

Wait a bit

Spray an equivalent amount of clean fresh water into the air intake

If it doesnt come clean, try up to 4 times.

 

In some manuals Yanmar recommend using dishwashing liquid if TURBOWASH is not available. In my experience it doesnt do the job whereas TURBOWASH cleans right around the bend. I can only recommend the proper product, it really works!

 

Citat fra http://yanmarhelp.com/quicklinks.htm

 

Men prøv først med en forsigtig finger på STOPPET motor, om turboen kører frit rundt, når du drejer den og undersøg bladene med fingeren og et spejl inden evt. vask. Hvis bladene er rene og uden sod er der INGEN grund til vask. Jeg har gjort det en enkelt gang, og da med almindeligt opvaskemiddel efterfulgt af skylning med demineraliseret vand gange 2. Men denne proces rengør kun kompressionsdelen af turboen, ikke den del, der drives af udstødningen (exosen), og den er selvfølgelig virkningsløs, hvis lejerne er defekte.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei,

Kan prøve å blåse liv i denne tråden i gjenn.

Eg har samme type motor og eg får den ikkje høgere en 3200 rpm. Maksimal rpm skal være 3600 i følge data bla på motoren. Men det står "speed of crankshaft" 3400 rpm på motoren. Kva meines med dette?

 

Tenkte eg skulle rense filter og prøve TURBOWASH. Noen som har prøvd dette?

 

Turboen går fritt rundt, men det er kanskje litt motstand. Den var ikkje helt rein heller.

 

Har tatt noen bilder og håper kanskje at det kan komme noen oppdaterte råd før eg setter i gang.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1261.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1269.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1263.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1264.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1265.jpg

 

Kva er den svarte slangen fra luft filteret?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1270.jpg

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som turbinhuset synger på siste verset, det er antakelig mye tæring innvendig også.

Du kan jo prøve vasking, men hadde rengjort det jeg kunne med en Q tip først.

Ellers - sjekk turbotrykket. Får du det ikke opp etter vasking så kontakt GIK turbo på Kongsberg eller lingnende spesialverksted med bytteturbo ordning.

 

Er dysene overhalt på verksted og innstilt iht til speck.?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...