perbomo Startet 27.August.2008 Del på Facebook Startet 27.August.2008 Jeg har en Yanmar 4JM-TE 50HK.84mod. Jeg får ikke mere enn ca.3300 rpm. med full gass, tidligere fikk jeg ca. 3800rpm. når jeg nå gir full gass så kommer det ut svartrøyk, denne forsvinner når jeg reduserer turtallet til ca. 3100-3200rpm. (Båten er nyvasket og bunnsmurt.)Jeg har sjekket og rengjort dysene, de åpner på 100Kg/m2 har og justert ventilene og byttet dieselfilter.Er det noen som har noen tips om hva som kan være problemet og hvordan det kan løses ( Jeg bor langt unna et Yanmar verksted) Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Sjekk luft tilførsel! Sjekk tenning! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Svartrøyk betyr mest sansynlig at motoren sender ut uforbrent drivstoff, og det får man som regel av at motoren får for lite luft til å antenne all drivstoffen i sylinderane. Det kan også vere dysene som gir for dårleg forstøvning. Men sidan du seier at du får kun 3300 omdreininger, så høres det mest ut som om det er turboen som ikkje gir nok luft. Ta ut luftfilteret og kjenn etter om rotoren i turboen dreier lett rundt, og at den ikkje lugger og at den ikkje er alt for mykje tilsmusset. Sitér dette innlegget Link to post
msik Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 går ut ifra det er når motoren står i gir. Hvor høyt turtall får du når den står i fri?? Sitér dette innlegget Link to post
perbomo Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 (redigert) Det er når den er i gir, har ikke sjekket turtallet når den står i fri. Har hørt at det er mulig å "vaske/rense Turboen" ved å sprøyte inn "noe" i luftinntaket, vet noen hva som kan brukes ? Redigert 28.August.2008 av perbomo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Yanmar sælger et specielt produkt til "turbovask": TURBOWASH If the engine begins to smoke while underway firstly check the hull and propeller for fouling, the injectors for condition and the turbocharger for damage. If these are all OK, TURBOWASH the turbocharger. TURBOWASH is a genuine Yanmar part, dont let any ignorant dealer tell you otherwise. The dealer should be repacking the TURBOWASH from the large container and selling it in 250cc / 8oz bottles, not fitting you up with a lifetime supply! Thunder down the harbour with the engine at 75% load and spray up to 25mls of TURBOWASH into the air intake over about 15 seconds. Wait a bit Spray an equivalent amount of clean fresh water into the air intake If it doesnt come clean, try up to 4 times. In some manuals Yanmar recommend using dishwashing liquid if TURBOWASH is not available. In my experience it doesnt do the job whereas TURBOWASH cleans right around the bend. I can only recommend the proper product, it really works! Citat fra http://yanmarhelp.com/quicklinks.htm Men prøv først med en forsigtig finger på STOPPET motor, om turboen kører frit rundt, når du drejer den og undersøg bladene med fingeren og et spejl inden evt. vask. Hvis bladene er rene og uden sod er der INGEN grund til vask. Jeg har gjort det en enkelt gang, og da med almindeligt opvaskemiddel efterfulgt af skylning med demineraliseret vand gange 2. Men denne proces rengør kun kompressionsdelen af turboen, ikke den del, der drives af udstødningen (exosen), og den er selvfølgelig virkningsløs, hvis lejerne er defekte. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 (redigert) Hei, Kan prøve å blåse liv i denne tråden i gjenn. Eg har samme type motor og eg får den ikkje høgere en 3200 rpm. Maksimal rpm skal være 3600 i følge data bla på motoren. Men det står "speed of crankshaft" 3400 rpm på motoren. Kva meines med dette? Tenkte eg skulle rense filter og prøve TURBOWASH. Noen som har prøvd dette? Turboen går fritt rundt, men det er kanskje litt motstand. Den var ikkje helt rein heller. Har tatt noen bilder og håper kanskje at det kan komme noen oppdaterte råd før eg setter i gang. https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1261.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1269.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1263.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1264.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1265.jpg Kva er den svarte slangen fra luft filteret? https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52392/img_1270.jpg Redigert 12.August.2013 av Ruben Espeland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Den(tynne) sorte slangen ifra luftfilterboksen og inn på toppdekselet er veivhusventilasjon. Oljedamp fra motoren går via slangen til luftfilterboks, brent i brennkammeret og kommer ut som eksos. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
hanto1 Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Ser ut som turbinhuset synger på siste verset, det er antakelig mye tæring innvendig også. Du kan jo prøve vasking, men hadde rengjort det jeg kunne med en Q tip først. Ellers - sjekk turbotrykket. Får du det ikke opp etter vasking så kontakt GIK turbo på Kongsberg eller lingnende spesialverksted med bytteturbo ordning. Er dysene overhalt på verksted og innstilt iht til speck.? Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Hadde samme problem med min 4jm-te, skiftet turbo problemet var borte. Kjøpte min turbo hos Turbo Service de ville ikke ha den gamle i bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Eg tenker at eg prøver å vaske og sjekke trykke. Hvor my skal trykke ligge på? Men eg bestiller mest sannsynlig bare ein ny. Var i kontakt med Yanmar i dag, å dei meinte at den hadde ikkje så mye lengre liv. Hvor kan eg få best pris på ny turbo? Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Er det noen som har peiling på trykket? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.