Jump to content

Hvor mye olje i girhus på Mercury 90hk -99mod

Smiley

Recommended Posts

Mercury 90 har større gearhus enn 50 så gå for 3 tuber du, smiley. Husk at olja skal renne ut av hullet oppe før du er ferdig. Skru gjerne opp VENT skruen også slik at lufta slipper lettere ut. Men det skal bare renne ut av OIL hullet. VIKTIG at det renner ut av OIL fordi ellers ville ikke øvre lageret i gearhuset fått tilstrekkelig smøring. Sett flere episoder på akkurat det.:-)

Du skal ALLTID fylle olje fra bunn. Dette for å presse lufta oppover i huset og ut OIL og VENT hulla. Fyller du på fra topp så er det fare for at du fanger luftbobler nede i huset som ikke slipper ut og da vil huset ha for lite olje selv om det renner ut på toppen. Også viktig at huset står loddrett. Ja, det er et klin men du kliner mindre jo oftere du gjør det. Husk å dra til skruene oppe FØR du tar ut siste tuben i bunn. SÅ kan du ta ut tuben og dra til nede. Hvis du ikke har gjort dette før så kjøp et par tuber ekstra. Få med deg ekstra pakninger til oljeskruene i tilfelle de gamle er misforma eller slitt. God trening.:-)

Redigert av kimosabi (see edit history)

Da er olje fyllt opp fra bunn! Fy f.... for et klin! Resultatet ble ca. 3 tuber Biltemaolje (Gearway var ikke lengre i sortimanget til min lokale Statoil)

Det nevnes pakninger: Skal tappeskruen egentlig også ha pakning? Det var ikke tegn til noe slikt hos meg, og den har vært potte-tett.........

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Alle skruene skal ha pakning. Men det kan hende at de sitter ganske godt fast rundt hullet slik at det ser ut som at det ikke er noen pakning der. Originale pakninger er sorte så det er vanskelig å se.:-) Eneste måten å finne ut da er å pirke litt med et tynt skrujern eller noe og se om det løsner. Gjør det det så har du antageligvis pirka istykker pakningen du ikke trodde var der og trenger en ny.

Ja, det skal være pakning både oppe og nede. Sist jeg kjøpte pakninger til Mercury var de gummiert og gule, så det skal være enkelt å se at de er der. Hvis du ikke så noen pakning, skaff dette og få på dette før du kjører noe mer. Når(ikke hvis) du får vann i girolja koster det fort maange båtpenger.

Alternativet til "tube-leken" er å kjøpe en pumpe (quicksilver?) med slange og nippel som passer i det nederste hullet. Pump inn olje til det renner ut på toppen, skru igjen opp og fjern slangen nede. Mye mindre klin osv. Har ikke dette selv, men har sett det i bruk og vil nok kjøpe det når jeg får stor nok motor :wink:

Da får jeg ta jobben med pakningsskifter under vinteropplaget.... Regner med at det uansett ikke vil kunne lekke ut de store mengdene under en kort helgetur til Mølen! Får følge med på nivået.

Red: Vann inn ja.... selvfølgelig der evt. problemet vil ligge. Da må det nesten bli en tur til Bakken motor i morgen da..... :sad:

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Ja, det skal være pakning både oppe og nede. Sist jeg kjøpte pakninger til Mercury var de gummiert og gule, så det skal være enkelt å se at de er der. Hvis du ikke så noen pakning, skaff dette og få på dette før du kjører noe mer. Når(ikke hvis) du får vann i girolja koster det fort maange båtpenger.

Alternativet til "tube-leken" er å kjøpe en pumpe (quicksilver?) med slange og nippel som passer i det nederste hullet. Pump inn olje til det renner ut på toppen, skru igjen opp og fjern slangen nede. Mye mindre klin osv. Har ikke dette selv, men har sett det i bruk og vil nok kjøpe det når jeg får stor nok motor :wink:

Dette er de NYE pakningene vi bruker og det er slett ikke garantert at de sitter der fra før av. De forrige pakningene fra Mercury er blå. Alle originale pakninger før 07 er sorte. Og ja, vi bruker overtrykk oljepumper på gearoljebytte vi som har det som jobb.:-) Og tube-leken funker fint hvis man er litt kjapp med henda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...