VannTro Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Skal du forbi meg mener du Moose ? Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Careka, Jeg slo deg med 4 plasser i Kerguelen CanCan Timed race i går kveld, men det ser ut som det skal bli gunstigere forhold i midten av neste uke så da er det bare å følge med på været fremover Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
moosewine Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Selvfølgelig VT, det er alltid målet ;) . Link to post
VannTro Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Det var da hyggelig at å slå meg er målet Før eller siden vil du lykkes Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Nå seiler du bra Viking Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Careka Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Jawik, du får ringe når du ankommer. VT, eg måtte får noe søvn før arb, så eg satte dc og da fikk du meg :) men tar gjerne kampen en gang til. hvis vi rekker det på en normal kveld. jeg gjorde jo noe feil i starten som ikke skal gjentas :) Viking seiler meget bra. keep it up skal bli spennende og se om Stigt også kan komme i posisjon, eller Lolla enda lengre syd, reiser vekk igjen i morgen, så det blir lite styring denne helga også. (så jawik her er det muligheter ) Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
VannTro Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Så du satte en DC, men den var vel ikke så gal. Tror rett og slett de 15 minuttene jeg startet før deg var avgjørende. Vi tar en runde til om det blir en normal kveld som du sier. Her blir det også på lykke og fromme fra fredag til lørdag da vi tar en tur på Latter, samt unner oss ei natt på hotell i Oslo. Blir godt å komme unna alt for en stakket stund og røre litt på lattermusklene. Lenge siden de er trent :-( Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
gasebo Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Moose, jeg lager tegning av en trapp.... Det tar litt tid men jeg tenker det blir et langt fint repos snart, og så en fin slak liten nedoverbakke. Det er min plan. Link to post
Jawik Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 #gasebo. Du ligger bra an til å avansere nå, så du kan slutte med trappebygging Legger du inn en kurs på 90-95 med retning mot Pulau We får du resultater. VT gjør noen forsøk på å komme seg nordover, men taper mye på performens (PERF) som dropper mye fra 100% hver gang en forsøker seg på dette. Vi som ligger sør for deg har fortsatt noen dager på oss til å komme oss nordover - her kan mye endres The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
gasebo Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Ett trinn til nå så er jeg fornøyd med utsikten. Jeg lå et par-tre timer bak deg Jawik da jeg startet på trappen. Blir spennende å se hvordan vi ligger an når vi skal runde neset. Link to post
VannTro Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Hei Jawik, Taper veldig lite performance på å slå i så lite vind. Faller ca. 3% og er tilbake til 100% i løpet av et par minutter. Jeg skal ikke lengre Nord nå. Vinkelen på vinden er dårligere jo lengre nord man kommer selv om det er ørlite sterkere vind. De som seiler langt sør for en "gratis" vinddreining på slutten som gjør det halt ok å ligge syd. Det blir en spennende fortsettelse, når vi runder Pulau Wee har vi facit, det blir tett trafikk der :-) Nå må jeg komme meg til Oslo, men det neste døgnet ser stabilt ut så båten klarer seg sikkert bra(om det ikke skulle komme noen overraskelse som sender meg nordover i lav fart(les skarp vinkel på vinden). Heldigvis har jeg Android versjonen på telefonen slik at jeg kan ta en sjekk av og til :-) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jawik Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Rart med dette, men 3% x antall utgjør en del i det lange løp vist en ikke har mulighet til å innhente dette under veis. Og 2-3 minutter utgjør en god del for de som klarer å utnytte retningen mens du vender, noe jeg fikk erfare i går kveld i Bimini Port race. Skulle ikke mer til slik at jeg havnet i mål som #6 Careka snek seg forbi i sammendraget, men ligger fortsatt sør for meg og der skal ha få lov til å bli The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Viking.1 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 3% i 5kn utgjør 9,27 meter tapt pr. slag. Det kan jeg leve med. Link to post
Jawik Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 En liten båtlengde er ganske mye når du passerer mål The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Viking.1 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Jeg har vært på babord halser siden vi forlot Oman, så jeg har ikke tapt distanse på antall slag. Men tapt distanse har jeg ... Så jeg ville ikke være bekymret for antall stagvendinger i et race på mange tusen nm. Link to post
Jawik Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 #Viking. Sitat: " så jeg har ikke tapt distanse på antall slag. Men tapt distanse har jeg" Bekymringer overlater vi til de som drar de på seg The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 40 minutter til start på Bimini The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Viking.1 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 #Viking. Sitat: " så jeg har ikke tapt distanse på antall slag. Men tapt distanse har jeg" Bekymringer overlater vi til de som drar de på seg Jeg ligger bra an nå, men ikke fullt så bra når vi runder Pulau We. Hele strekket fra Sri Lanka har vært en kompensasjon der jeg har ofret høyde for å unngå å havne for langt bak ved runding. Og tapet kommer pga. for få stagvendinger tidligere i løpet. Link to post
Careka Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Du seiler bra Viking, keep it up. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Viking.1 Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 (redigert) Takk. Da var jeg trygt rundt Pulau We som nr. 3. Langt bedre enn forventet. Skjønner ikke helt hva som skjedde. Noen av dem (bl. a Aner og Dingo) rotet seg bort ved å polarhoppe nordover, men resten fulgte en rute som jeg trodde var raskere. Før vi slo nordover beregnet jeg runding ca. 1/2 time etter bl.a Ita og Exmer. I stedet var jeg 10-15 min foran dem. Ser ut til at vi får en restart i Malakka-stredet. Det blir langt verre, da jeg ikke har tid til å håndstyre gjennom stilla. Å ta seg gjennom vindhull på DC-er er håpløst. Stilla vi var gjennom i den bengalske bukt var barnemat i forhold, da vindretningen var stabil og senteret ikke kom i spill for lederne. Redigert 18.Januar.2015 av Viking.1 (see edit history) Link to post
moosewine Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Malakka stredet husker jeg som et helvete sist gang vi seilte der, gruer meg...men det kan jo åpne seg muligheter der ;) . Link to post
VannTro Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Ja, det går så det hviner med deg Viking Malakkastredet er stedet hvor de som kan sitte foran en laptop døgnkontinuerlig å justere vil hente mye. For meg ser det ut som den østlige siden har en tendens til å ha litt bedre vind, så om ikke noe snur seg så blir det å komme seg over dit. Uansett, det blir tøft å komme gjennom og jeg tror det vil splitte feltet(ser ut som de rike blir rikere nok en gang). Muligheter er det hele veien Moose Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Herman Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 (redigert) I dag gikk det opp et lys i forhold til gamle kappseilingskunster på 80-90-tallet. "Når du (på kryssen) vet at det kommer en vinddreining skal du gå på den leggen som fører deg "nærmest" den nye vindretningen". Igår kveld la jeg inn DC motsatt av denne regelen. I dag morges så jeg at jeg hadde tenkt motsatt av hva som var riktig. Det tapte jeg noen timer på Redigert 19.Januar.2015 av Herman (see edit history) All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
VannTro Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Det lønner seg å følge med på vinddreininger ja. Jeg lar meg dra litt inn i stilla på samme kurs nå for å avvente en dreining som kommer til å gi meg en sydligere kurs østover. Ser det er mange som er på vei over mot øst alt, men det blir en veldig nordlig retning på det. For en del bærer det faktisk vekk fra Singapore. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jawik Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 # Gasebo Sats heller mer på maks VMG The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn