Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Har brutt. "Mastebrekk" og så er det dette med tiden da. En må jo sitte pal for å få en bedre plassering. Ja samme nick. Får se hvordan det ligger an med neste start. :smiley:

 

Men er fortsatt i rute til å nå dere igjen. Nokså tett i feltet der nede :sweat:

Edited by jawik
Link to post

Startet på mandag som #350 og ligger nå som #335. Her kan du lære mye om vindsituasjoner, og planlegge for dager i forveien, på tross av at vinden som du forventet ikke dukker opp :headbang:

 

 

Ser nå at capella er #236 - alt forandrer seg fort innen 48 timer.

Edited by jawik
Link to post

Capella #59

jawik #318 (Start #350).

moosewine #351

 

#1 og #2 ca 390 nm fra Recife, Brazil. Virker som at de fleste i teten kommer for nært og tidlig opp til land. Tross alt 1275 nm til Farol og runding inn mot Rio.

 

Fasinerende spill. Kan også følges i Google Earth.

Edited by jawik
Link to post

Gikk du glipp av Caribbean sprint i helga i en Volvo Open 70. Ca. 24 timer full trøkk. Lå som #29 og hadde lagt inn siste strekket mot mål klokken 0300 natt til søndag. Gikk og la meg. Tok opp tråden på formidagen og hadde da havnet ned på #109 på grunn av at ledelsen hadde flyttet mållinjen.

Link to post

Startet veldig seint, men seilte forbi en hel bråte som lå og drev mellom Kapp Verde øyene, mens jeg holdt godt vest. Nå driver jeg imidlertid baklengs i "The Doldrums". Den lille vinden som er, skifter så hyppig at jeg kommer meg f***n ikke ut derfra. Velvel, satser sterkt på en ny giv og god start på lørdag :cheers::sailing:

Edited by storMy_Fana
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Stein-Erik
      By Stein-Erik
      Har fulgt med påmeldingstallene i det siste, og gjorde en telling nå og kom til 328 påmeldte totalt i alle klasser. Aldri opplevd så lite båter så tett opp mot regattaen som i år. Ser KNS gjør en iherdig innsats på Facebook for å få med flere, men virker som om mange ikke ønsker å delta i år. Hadde vel trodd det skulle bli rekordmange båter i år, gitt den perioden vi har bak oss med begrensninger i både antall båter og det sosiale arrangementet. I tillegg er det 75 års jubileum for regattaen!
       
      Andre som deltar i år? Vi deltar i Nor Rating uten spinnaker - som vanlig.
       
       
    • bjornas
      By bjornas
      Jeg har rotet bort det ene av to "deksler" som skal "lukke" innmatingspunktet for traverne i mastesporet. Se bilder nedenfor.
       
      For meg ser det ut som en hjemmesnekret løsning som jeg har hatt i båten helt siden jeg kjøpte den og som egentlig har fungert helt greit. Men nå mangler jeg altså det ene.
       
      Kan noen tipse meg om dette er en "off-the-shelf"-løsning jeg kan kjøpe et sted? Evt. hvor? (Southern Cross Spars er mitt eget forslag, men de har ikke svart på henvendelser.)
       
      Eller det noe som må maskineres på nytt? Hvem gjør i så fall sånt i Oslo-området?
       
      Takknemlig for alle svar.



    • Sta82r
      By Sta82r
      Hei. Jeg driver og skal renovere min 74mod oksø. Begynte å ta ned det limte tak trekket da jeg ser att taket er sprukket rundt mast foten. 
      Og jeg må derfor også bytte ut veggen mellom salong og toalett rom.Men så begynte jeg å tenke.. For å da slippe at taket eventuelt gir etter igjen en gang i fremtiden.. Så kom jo Ada versjonen ut med gjennomgående mast.. MEN hvor kan jeg få tak i en slik? Jeg må uansett ha "ny" mast ettersom det er utallige med hull etter nedmontert utstyr og bytte av lanterner og vissvas som har vert der. Seilet river seg selv ut av skinna pga slitasje i sporet.  Må jeg få laget hei ny mast på mål eller finnes det ferdig mast på ei eller annen internett side? Hvor mye kommer eventuelt noe slikt til å koste?Håper noen kan hjelpe meg da jeg ikke er så flink til dette.
    • pirlo
      By pirlo
      Hei!
       
      Om man bruker søkefunksjonen ser jeg at syntetisk rigg er nevnt, men har ikke sett noen beskrive dette på dette forumet enda. Da jeg nå har gjennomført et par prøveturer og riggen fortsatt står tenkte jeg at om det er av interesse kan jeg dele noen av mine erfaringer. Kanskje kan dette gå under kategorien "prosjekttråd" og komme noen til nytte etterhvert...
      Det hele startet med at jeg ønsket å montere et indre forstag, og følte at dyneema/HMPE var et naturlig valg for dette. Ved en gjennomgang av riggens tilstand måtte jeg erklære at alder var ukjent, og forrige eier hadde heller aldri gjort noe med stående rigg og kjente heller ikke til dens alder. Jeg endte derfor med å ta ned masta for første gang i mitt toårige eierskap. Et kutterstag behøver ikke koste allverdens, men om jeg nå skulle skifte ut hele riggen vil prisanslagene for min 38-foter bli 20 laken og oppover, og det var jeg ikke klar for. Samtidig har flere youtube-seilere reklamert for sine syntetiske rigger. Noen av disse virker seriøse og gjennomtenkte, og noen virker for meg å være litt vel avslappet til det hele. Dog har veldig mange brukt Colligo som leverandør av både fiber og terminaler, som nå virker å bli mer og mer anerkjent.  Mitt problem med Colligo er dog at dette gjerne kan bli dyrere enn å bruke wire. 
      Jeg ble uansett så gira på å gjøre dette at jeg forstod at jeg måtte gjøre et forsøk, om jeg bare fikk gjort det på et budsjett som tillater meg å krype til korset/den lokale riggeren for å erstatte det hele med wire igjen, om det skulle vise seg å ikke bli så bra til slutt. 
       
      Dyneema er dyrt. Dog er det bare en patent på HMPE/UHMWPE (Ultra High Molecular Weight Polyethylene), og det finnes gode alternativer. Innenfor Dyneema er det flere kvaliteter, og det som anbefales for stående rigg er fibre som strekker seg lite, både i elastisitet ved dynamiske påkjenninger, men også den vedvarende forlengelsen som vil foregå gjennom hele fiberens levetid. DM20 er en kvalitet som er utviklet spesielt med tanke på bruk i stående rigg, da denne strekker seg mindre enn f.eks. SK78 og SK79. At den har lavere bruddstyrke utgjør sjeldent noe problem da den likevel er høyere enn for stål. Uansett er DM20 så dyrt at for de fleste vil det være billigere å velge SK78 og heller gå såpass høyt i bruddstyrke at prosentvis belastning blir så lav at fiberne også vil strekke seg lite. Mer om dette lengre ned.
      Jeg har trålet internett etter erfaringer med ulike fibre. Denne tråden tar for seg et par spennende fibre som vanligvis brukes i industrien, men som det skulle vise seg er mulig å få tak i også for privatpersoner: https://www.cruisersforum.com/forums/f116/stealth-mode-new-generation-ropes-216499.html
      De viktigste produktene som nevnes er Timm/Wilhelmsens Acera Amundsen og Southern Ropes' Stealth. Jeg har kjøpt litt av begge, og endte pga høyere bruddstyrke opp med å bruke Stealth til vant og akterstag.
      For konvertering fra stål til syntet nevnes flere utfordringer, men det viktigste er å unngå en slakk rigg. Derfor dimensjoneres vant og stag etter hvor mye fibrene vil strekke seg framfor bruddstyrke - sistnevnte vil uansett ikke være noe problem. Mine overvant var i den noe uvanlige dimensjonen 9mm, så ved ny rigg ville det uansett ha blitt 10 mm wire som erstatning. Undervant og akterstag i 8 mm. Bruddstyrke for dette i wire vil være 8000 kg for 10mm og 5300 kg for 8mm om man bruker Blue Wave. Når man tenker at man forspenner dette til 15% av bruddstyrke vil dette gi 1200 kg for overvantene. For å unngå at HMPE strekker seg anbefales det av flere å holde forspenning til <20% av maks bruddlast. Om man vil være enda sikrere går man til <10%. Jeg endte på 12 mm overvant med bruddstyrke på 17000 kg, hvilket med nevnte forspenning gir ca. 7% av maksimal bruddstyrke - strekk over tid skal da være meget begrenset med de fleste fibre. Undervant har bruddstyrke på 10800 kg og skulle også være på den trygge siden.
      Jeg ser at det fort blir en del tall i forbindelse med dette, men jeg ser i ettertid at det ikke er dumt å sette tall og verdier på vektorer og krefter framfor sjargongen man gjerne kan høre på brygga med bl.a. “Voldsomme krefter i sving” osv - voldsomme krefter kan også måles og da kan man dimensjonere deretter. Hyggelig er det også å se at man gjennom tidene har forsøkt å lage formler for å beregne noe av dette og at disse gjerne er å finne på internett til fri benyttelse. Om noen skulle være interesserte i mine forsøk på beregninger kan jeg sikkert slenge ut litt om det også.
       
      Da masten var nede ble vantene plukket av. Syrefaste skruer i spredernes endebeslag stod godt fast og jeg endte med å knekke samtlige. Det er plass til 10 mm wire her, men ikke 12 mm.
      Akterstaget viste seg å være festet til masta via to syrefaste plater. Har under seiling opplevd mye leven fra mastetoppen og dette må nok være forklaringen. Litt ubehagelig å tenke at låsesplintene har måttet ta mer belastning enn tiltenkt til tider…
      Jeg tok vare på vantene og akterstaget som plan B. Veide drøye 25 kg.
       

       
      Endte med å file litt på enden av hver saling for å få en fin anleggsflate. Her tror jeg det vil være lurt å sørge for god beskyttelse mot gnaging fra starten av. Ikke lett å gjøre dette etterpå med min høydeskrekk. Det ble den typen lerretsteip som man bruker på ishockeykøller før jeg kledde det hele med tjæretråd. Ser for meg at om man skulle gjøre hele vantet vil en klekyle være et uvurderlig verktøy...
       

       
      Spleising av HMPE går veldig greit. Det er mye god info tilgjengelig på internett. Det er gjort en del uavhengig testing og jeg holder meg til prinsippene om at bøyeradius (i denne tråden blir det først og fremst snakk om bøyeradius rundt kauser og riggbolter) helst skal være >1-2 ganger diameteren av tauet som spleises for ikke å redusere bruddstyrken. En del testing viser at vinkelen i “halsen” på løkka vil være det mest kritiske punktet, men med den veldige overdimensjoneringen som uansett blir brukt i rigging vil det bare være av akademisk interesse i mine øyne.
       

       
       
      Jeg var veldig bekymret for om vantene til tross for mine beregninger likevel skulle strekke seg for mye. I tillegg synes jeg at å spleise helt på millimeteren kan være vanskelig. Det ble derfor et spørsmål om hvordan jeg skulle feste det hele til strekkfiskene. Flere på Youtube sverger til å bare surre til røstjern og droppe strekkfisker. Det kunne jeg nok gjort på en mindre båt, men tanken på å ikke klare å spenne det hele godt nok fikk meg fra det. At jeg nok må justere en god del i starten er også en grunn til å ha strekkfisker. Man kan fint surre fra kausen i vantet og rett på riggbolten i strekkfisken. Dog kan det bli litt trangt, og jeg gjorde derfor et forsøk på å lage “jomfruer” av samme fiber som jeg brukte i vantet. Jeg lagde en for å prøve det etter The Rigging Doctor sin oppskrift. Syntes prosessen var såpass trivelig at jeg endte med å lage dette til hver strekkfisk. Til slutt var det nok kombinasjonen av trivelig håndarbeid, frykten for å få for lange vant og litt tradisjon som gjorde at jeg endte med relativt lange surringer mellom vant og strekkfisk. Jeg synes vel personlig at det ser litt fint ut. Det er òg en nyttig gevinst at jeg lett kan bytte surringene dersom de blir slitt av f.eks. Genoafall. Fortsatt ikke sikker på hvor stort problem dette kan være, så jeg har valgt å ikke sette på en strekkfiskbeskytter eller liknende inntil jeg ser hvordan det blir.
       

       
      That’s it. Det har blitt lite seiling i sommer av flere årsaker, men jeg har hatt fokus på riggen på hver tur. Opplever den så langt ikke som annerledes enn den gamle, sett bort fra at det er mindre leven fra mastetoppen. Om det er mindre helling pga lavere vekt i riggen vet jeg heller ikke om jeg kan si noe om. Alt i alt har det så langt vært lærerikt og det har gitt mye hands on-tid med riggen under seiling, som forhåpentligvis gjør at jeg får mer fingerfølelse med den viktigste motoren i båten...
    • harahorn
      By harahorn
      Hei. Jeg vurderer kjøp av en Arabesque 30, 1976. Har relativt lite seil erfaring. Er dette en trygg og stødig nybegynner båt ? 
      Prøvde søke på tidligere poster, men fant ikke så mye info.
×
×
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.