Jawik Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Ser det er mange som er på vei over mot øst alt, Denne gevinsten blir kortvarig... The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Herman Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Jeg lar meg dra litt inn i stilla på samme kurs nå for å avvente en dreining som kommer til å gi meg en sydligere kurs østover. Hvilken vinddreining er det du ser? Jeg ser ingen spesielle før om en 3-4 dager. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
gasebo Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 #Jawik: VMG eller øyemål, funker bra begge deler for meg. Jeg sitter her og fryder meg over å ha rundet neset samtidig med deg. Det betyr at jeg har tatt inn tre-fire timer siden starten på første trappetrinn. Litt usikker på strategien ned til neste runding, men her tenker jeg at veien blir til mens man går. Link to post
Jawik Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Jeg sitter her og fryder meg over å ha rundet neset samtidig med deg. Stå på du! Vi er jo ikke helt rundt enda så vi kommer til å få det moro om 18-24 timer med flau vind fra øst. Malakka blir nok det avgjørende for hele feltet. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
VannTro Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Hvilken vinddreining er det du ser? Jeg ser ingen spesielle før om en 3-4 dager. Det er ikke noe skifte fra den ene til den andre retningen, men de små variasjonene som kommer, kan være at vinden endrer seg 5 grader ene veien for så å gå tilbake. Når jeg går med maks VMG altså maks fart mot der vinden kommer fra så slår jeg slik at disse små variasjonene utnyttes. Når jeg går slik benytter jeg alltid TWA kurs for å holde optimal vinkel på vinden. Hvis du følger med slepestreken min de neste timene ser du at kursen dreies sakte litt mer sydlig enn hva den er akkurat nå i stedet for at jeg går på sydlig kurs og blir dratt vestover. Dette dreier seg om at jeg vil østover så mye som mulig for å forsere sydover på den østlige siden av stredet. Jawik, Det er ingen kortsiktig gevinst i å gå østover(jeg kommer jo til å tape masse plasser på det), det er en investering som betaler seg om et snaut døgn. Jeg tror de som tenker at vestsiden av stredet er kortest strekke kommer til å "sitte fast" for lenge. Om du sveiper over feltet med markøren ser du at det nok er flere med samme teori Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jawik Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 (redigert) West er ikke bedre en østsiden. Uansett blir dette kortvarig. Ja jeg har sett at det er mange som legger over til østsiden. Kortsiktig i den forstand at vi alle skal sør om 4 gr om ca. et døgn Erindrer første gang vi seilte dette strekket. Ble mange søvnløse timer på oss Redigert 19.Januar.2015 av Jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Viking.1 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Stå på du! Vi er jo ikke helt rundt enda så vi kommer til å få det moro om 18-24 timer med flau vind fra øst. Malakka blir nok det avgjørende for hele feltet. Og i flau vind fra øst er det en fordel å være i øst. Link to post
Viking.1 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Det er ingen kortsiktig gevinst i å gå østover(jeg kommer jo til å tape masse plasser på det), det er en investering som betaler seg om et snaut døgn. Jeg tror de som tenker at vestsiden av stredet er kortest strekke kommer til å "sitte fast" for lenge. Om du sveiper over feltet med markøren ser du at det nok er flere med samme teori Du får også en bedre vinkel inn mot Singapore ved å ligge i øst. Det gir en TWA på rundt 90 slik det ser ut nå. Link to post
VannTro Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 (redigert) Ja, vinden(der den er til dels konsekvent litt syd for halvveis) kommer gjerne rett inn fra øst. Den ser ut til å pulsere litt, så har kan man ha flaks/uflaks med timingen..... Problemet mitt og en haug med andres er den stilla som ser ut til å etablere seg halvveis om halvannet døgn, er redd den kommer til å splitte teten og resten noe grundig....... Redigert 19.Januar.2015 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jawik Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Se opp for jonvetle - en luring The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Viking.1 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 (redigert) Ja, vinden(der den er til dels konsekvent litt syd for halvveis) kommer gjerne rett inn fra øst. Den ser ut til å pulsere litt, så har kan man ha flaks/uflaks med timingen..... Problemet mitt og en haug med andres er den stilla som ser ut til å etablere seg halvveis om halvannet døgn, er redd den kommer til å splitte teten og resten noe grundig....... Nå har ikke jeg analysert hva som skjer bak meg når det gjelder vind, men jeg tipper stilla treffer alle. Vi vil få en kompresjon av feltet, etterfulgt av en ekspansjon. Den som treffer vinden først vinner. Slik ser vinden ut den neste uka for min rute, dersom wx-en holder (hvilket den ikke gjør ): http://i.imgur.com/WZsQ0aU.png Pulseringen du ser skyldes solgangsbrisen og er konsekvent lavest på natta og morgenen og høyest på ettermiddag/kveld. Redigert 19.Januar.2015 av Viking.1 (see edit history) Link to post
VannTro Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Joda, det blir nok en kompresjon når alle seiler inn i stilla og som du sier, det er nok her avgjørelsen kommer. Solgangsbris ja, jeg tenkte ikke på det siden vinden på en måte kommer fra land, men jeg ser den kommer fra sjøen utenfor Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jawik Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Up Helly Aa 2015 port race, start kl. 2000 The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
VannTro Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Registrerte meg og oppdaget at om været holder seg blir dette en sprint som starter søndag 25/10 kl. 10.00 UTC. Skal blåse noe grise-vilt, opp mot 40 knop ! Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Viking.1 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Se opp for jonvetle - en luring Tja. I følge reversisokronene fra Singapore så ligger han 12 timer bak lederne. Men det kan jo endre seg hvis vinden dreier på sørvest eller at han får fri bane gjennom stilla. Kanskje sommermonsunen setter inn litt tidlig i år... Neida, jeg bare spøker. Han tar en sjans med høy risiko. Stilla må alle gjennom. Den skyldes vindskygge pga høye fjell på begge sider av stredet som gjør at monsunen bøyer av. Vi er også i doldrums, med konstant lavtrykk med bygevær, så skyene bestemmer vindretningen. Hva som skjer er avhengig av hvordan interpolasjonen til SOL slår ut. Som kjent er den ganske så vill i senter av et lavtrykk (og en byge er et lokalt lavtrykk). Dersom vestfarerne slipper løs fra stilla i god tid før de som går på østsiden kan de klare å komme først til Singapore til tross for dårligere vindvinkel. Vi skal jo tilbringe et døgn uten vind, så mye kan skje. Men skyene går fra nordøst til sørvest pga monsunen i Sørkinahavet, så sannsynligheten for at vinden kommer først i øst er stor. Link to post
VannTro Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 (redigert) Du har mange gode og reflekterte prognoser basert på faktiske forhold Viking, det blir litt mere interessant å seile på nett med slike innspill Vanligvis sitter jeg bare å ser på værets tendenser når jeg skal passere slike steder og tendensene har jo som regel en fornuftig forklaring. Redigert 19.Januar.2015 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Allan E Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Har dere prøvd dere på forskjellige vinkler på kryssen. Ved hvilken vinkel går båten best? Jeg ligger nå på 40° men har vel på følelsen at den kan tunes bedre. Noen som har litt å dele med seg? Link to post
Herman Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 (redigert) Når du setter kursen med kurslinjalen (rattet) kan du enkelt følge med hvordan VMG og Speed Over Ground (SOG) forandrer seg. Det står i tekst under polardiagrammet. VMG viser din fart rett mot vinden, jo høyere tall, jo mer effektiv kurs. På lens er det høyest mulige negative VMG du ønsker å oppnå. I øyeblikket har jeg VMG 4,76 knop med TWA -47,22° (Babord halser gir negativ TWA) Akkurat nå er det optimal kryssvinkel, men den endrer seg etter hvor mye det blåser Redigert 20.Januar.2015 av Herman (see edit history) All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 VT: Har du tenkt deg på badeferie i Thailand? All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Allan E Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Takker så mye, du forklarte dette bra. Link to post
VannTro Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Herman, Jeg synes de øyene her borte så spennende ut :-) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
moosewine Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 (redigert) Blir spennende å se hvor mye du taper/tjener på denne manøvren VT...virker som når vi kommer syd av Pinang så er det relativt stabilt med lite vind i hele stredet... Redigert 20.Januar.2015 av moosewine (see edit history) . Link to post
VannTro Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Jeg tror jeg skar hodet av meg i stedet for en lett barbering, men jeg tror mere på dette enn å ligge i kjølvannet til de jeg hadde foran. Nå skal jeg i hvert fall ha mere vind enn de på vest-siden i 10-11 timer. Deretter litt gunstigere vinkel på den før det stopper helt opp. Om været består da Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Careka Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 får håpe du klarer å stoppe blødningen det er langt igjen ennå. Jawik får sole seg så lenge han kan Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
VannTro Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Det er god 1. hjelp akkurat nå, plukker plasser så det hviner og nå ryker Jawik snart..... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn