Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Jeg kan legge igjen litt duk som dere kan plukke opp når dere kommer dit...... :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ("Kornelia") hadde ikke mulighet til å finjustere rundingen av Musandam, siden jeg var opptatt med andre ting i timene før runding. Seilte derfor altfor langt før jeg fikk endret kursen og har rast nedover resultatlisten :cryin:

 

Imorges var jeg foran Gunga Din. Nå er jeg et godt stykke bak :flag_sw:

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Husk at når du krysser så er det alltid kjekt å sjekke at VMG er høyest Herman, det ser ut som du har hatt en veldig ugunstig vinkel på vinden en stund.

Kanskje det du siktet til i innlegget ditt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Pokker, mangler oppvaskhåndkledet mitt :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Husk at når du krysser så er det alltid kjekt å sjekke at VMG er høyest

VMG gir verdier i forhold til målgang- Det gir ingen mening å snakke om VMG så lenge man skal seile rundt rundingsmerker på veien til mål. I øyeblikket seiler jeg for eksempel i ca 5 knop i samme retning som linjen til neste veipunkt, men VMG er MINUS 1,46.

 

Så langt i seilasen kan jeg ikke se at jeg har KRYSSET noen gang, men det kan vel hende at jeg har skjært litt på lensen oppover mot første runding. Platt lens vil uansett være feil. Slik retningen på vinden (og kursen til runding) var vil VMG nødvendigvis bli lavere på babord halser enn på styrbord halser ("lens" hele tiden)

 

I og med at jeg ikke ligger først kan jeg jeg ikke skryte av å ha seilt optimalt, men at relativ vindvinkel har vært fundamentalt gal har jeg vanskelig for å se.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke krysset enda siden vi har hatt vinden aktenom tvers hele veien, men det var den "skjæringen" på lensen opp mot første runding jeg siktet til.

Nei, det er selvfølgelig ikke om å gjøre å ha høyest vmg da det selvfølgelig er raskeste vei mot/fra vindretningen, men det kan bli veldig feil om man seiler ekstremt skarp på kryss(uansett hvo man skal), eller platt lens som du selv er inne på. Det var det som var poenget mitt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I øyeblikket seiler jeg for eksempel i ca 5 knop i samme retning som linjen til neste veipunkt, men VMG er MINUS 1,46.

 

VMG med +/- markerer hvor vinden treffer deg. Vind inn på 90 gr gir VMG = 0.00 Seiler du på kryss vil du alltid ha + VMG og på slør - VMG. På kryss vil du oppleve at maks + VMG gir deg fordeler mot neste punkt ( bøyer, o.l.) du velger. På slør med - VMG får du ikke samme effekt mot punktet da motstander kan ha større fart enn deg og runder tidligere. Her kommer jo også det taktiske inn. Se på nåværende situasjon hvor VT seiler - han følger HAREN med dataprogram :-) - i sterkere vind og du og jeg ligger i mindre vindstyrke, men alle har samme retning mot neste vendepunkt. Jeg passerte han nå i sammendraget og du holder følge. Mye av det som skjer avhenger av hvilke taktikk en selv velger mot neste punkt.

 

Og viktigst av alt er at vi er ca. 1800 nm fra neste vendepunkt så mye kan skje inntil dette punkt. Å jakte på sterkeste vind så tidlig som nå gir ikke mye uttelling for et godt resultat.

 

Jeg har nok irritert mange ved å nevne at det ikke er nåværende plassering i sammendraget som teller. Kun å komme seg frem i teten av flokken og klare å holde seg der til neste vendepunkt. Da får en resultater :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Imorges var jeg foran Gunga Din. Nå er jeg et godt stykke bak :flag_sw:

 

Du går snart om igjen...........! :yesnod:

 

det går iblandt flere døgn uten att jeg får justert noe....forrige etappen var jeg på land ett par ggr :worry:

 

men det er veldi kult, hvis man har tid o kan passe roret :thumbsup:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Om ca. 7 timer ligger vi alle i 3 knops vind og noen timer senere kommer vi inn i 7 knops vind. Dette treffer hele feltet. VT og HAREN seiler etter dataprogram som velger den beste ruten gjennom dette, men som nevnt er det ca. 1700 nm til neste vendepunkt.

 

OG FØLGER EN ETTER HAREN SÅ BLI EN ETTER OVER MÅLSTREKEN - så enkelt er det :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvis du klarer å finne så mye som 3 knops vind om 7 timer er du god!

 

bilde

 

Vind om 7 timer (for meg) i krysset på kartet over er som vist 1,93 knop. Med en mer sørlig kurs kommer man inn i enda mindre vind.

 

Det blir kjedelig en stund fremover til vi er ute av denne gryta. Foreløpig værmelding sier heldigvis at vi kommer inn i mer vind om ca et døgn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig flere strategier som begynner å utkrystallisere seg. Feltet har spredd seg ganske mye bare de siste timene.

 

Hvis man ser på hvordan de 6 "ordentlige" VOR båtene seiler er de helt tydelig enige om veivalget. Ingen av dem har gjort noen krumspring så langt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg slutta med routingprogram etter forrige Ocean race Jawik. Nå går det på "fingerspitzgefuhl". Var tydelig at nord var den beste ruta ut fra gulfen og vi har hatt vær som ikke "ombestemte seg".

Senter av feltet tror jeg vil få en boost etter en stund så får vi se hvordan det arter seg. Jeg tok en sjanse på å være en av de nordligste, men det har kostet litt for mye frem til nå.

Tror jeg kan havne litt for tett oppunder land når vinden har snudd og det kan være godt mulig at jeg må slå rett på syd(180 grader) en liten stund for å ikke få helt platt lens.

 

 

Håper å komme ut i mere stabilt vær innen morgendagen, for da skal jeg med fly til Haugesund og resten av uken går til møter. Kommer nok til å falle veldig bak i løpet av uken, men heldigvis er det flere enn meg som må på jobb i disse dager :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er faktisk helt sant Jawik..... hadde nok hevda meg mere om jeg hadde sittet med routingsoftware og hele døgnet slik de gutta gjør.

Erfarte at med begrenset mulighet til å bruke softwaren var den mere hemmende enn gagnende. De beste resultatene mine kommer på korte seilaser hvor jeg kan sitte å finjustere. Når vi seiler utaskjærs over lange avstander havner jeg gjerne langt ned på lista og er litt på bærtur. Christmas to Christmas som går nå......helt på trynet.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De beste resultatene mine kommer på korte seilaser hvor jeg kan sitte å finjustere. Når vi seiler utaskjærs over lange avstander havner jeg gjerne langt ned på lista og er litt på bærtur. Christmas to Christmas som går nå......helt på trynet.....

 

enig med deg VT......Finland-Sweden Archipelago Raid 2014 var superkul blandt alle holmer o skjær.......... :thumbsup:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Allan E,

 

Husk at om du legger inn en forsinket kommando(huker av for DC) og skal skrive inn et tall så regnes en time som 100 minutter :yesnod:

Det som er gjort nå i senere tid er at du kan se et lysende punkt langs indikatoren som viser hvor kommandoen inntreffer, det gjør det meget enkelt.

 

En annen og viktig redskap som er gjort tilgjengelig er at man kan kjøre med doble indikatorer(prediktor line). For å få frem dette klikker men på fanen med spørsmåltegn helt til høyre og deretter "Options" Da kommer det opp et vindu hvor man kan huke av for en rekke forskjellige ting, sett en hake foran "Enable Both Predictors" så får man en indikator for COG(kurs over grund) og en for TWA(styr med vindror). Dette synes jeg gir en bedre forståelse for seilingen. Den typen kurs man benytter blir mere tydelig enn den man ikke styrer etter.

(Dette hjelper oss som ikke bruker routing-software Jawik :thumbsup: )

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...