Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Nå blir jeg snart uten nett i 12 timer :headbang:

Det får bli DC på lykke og fromme....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ganske morsom du - VT. Se nå på hvem som er rundt deg - Gilles, Ita m.fl. Routingseilere alle i hop :lol:

 

Det finnes dyktige routingseilere i mange posisjoner som er langt unna de du nevner, Jawik. Det er nok å se på NOR_Lolla som ligger i en helt annen posisjon. Han bruker også værruter. Jeg vet hvorfor han har valgt den ruten, vet du? Det er ikke slik at ruteren gir den eneste riktige ruten og det er de strategiske avgjørelser den enkelte gjør som er viktigst. Og ruteren er bare til hjelp for å lettere vurdere situasjonen. Optimal rute kan bare bestemmes innenfor 6-timers intervallet for gjeldende wx. Der kan ruteren beregne en 100% optimal rute, forutsatt at du har regnekraft nok. Den kan imidlertid ikke si noe om hvor gode modellene er til å treffe riktig. Jeg vet f.eks. i hvilke situasjoner jeg kan stole på meldingene og hvilke jeg ikke kan feste særlig lit til dem.

Selv bruker jeg ruteren til to ting: se det store bildet (her supplerer jeg med andre opplysninger som lufttrykk, nedbør, skydekke,pilotkart og selvsagt konkurrentenes posisjon) ruteren gjør det mulig for meg å se dette bildet i løpet av et par minutter ved hver wx. Dernest kan ruteren gi meg optimal rute innenfor de neste 6 timene når jeg har bestemt meg for hvor jeg vil posisjonere meg i forhold til det store bildet. Ofte må jeg ta en sjanse og rute både 12 og 24 timer fordi jeg må skippe en eller flere værmeldinger. Og jeg har alltid flere alternative posisjoner som jeg ruter, men det er jeg som må avgjøre hviket alternativ jeg skal gå for.

Mange bruker ruteren til å rute mot neste rundingsmerke og følger det slavisk, og det blir nesten alltid feil. Spesielt på lange strekk på mer enn 4 dager. Dette fordi værmeldingene blir mer usikre jo lenger fram man ser. Det er også stor forskjell på å rute et etablert værsystem, et værsystem under etablering, eller en transisjonssone mellom to værsystemer, som vi seiler i akkurat nå.

Til syvende og sist er det i hvilken grad man kan sette av tid foran skjermen som vil avgjøre resultatet. Ruteren kan hjelpe deg til å spare tid på ellers relativt kompliserte beregninger, som er nødvendig dersom du ønsker å vinne en regatta.

PS! Ellers er det relativt lett for en erfaren bruker av værruter å se om de som hevder at de ikke bruker ruter bløffer eller ei (og de fins det mange av). Med litt kjennskap til algoritmene i de ulike ruterne kan man til og med se hvilken ruter de bruker :giggle: .

Link to post
Share on other sites

Ja, der fikk jeg i hvert fall svaret på hvorfor min bruk av routing for 4 år siden ikke ble spesielt velykket, ikke nok peiling på å bruke softwaren samt konsekvent routing mot neste rundingsmerke.

I mange tilfeller så jeg at det jeg gjorde ble galt, men prøvde likevel. Er vel derfor det går bedre uten :-) Gikk selvfølgelig på CC med router, nå går jeg mye mere på TWA.

 

Vel, jeg gjorde i hvert fall en feil nå i ettermiddag da jeg prøvde å styre litt med mobilen. Her la jeg inn 137,5 grader kompasskurs i stedet for TWA. Det ble litt for platt lens gitt :-(

Men, jeg kom i hvert fal langt østover på den feilen....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Det er nok å se på NOR_Lolla som ligger i en helt annen posisjon. Han bruker også værruter. Jeg vet hvorfor han har valgt den ruten, vet du?

 

 

Selv om man bruker ruter, er det jo lov å bruke hodet. Jeg skjønner at Lolla sikter på det værsystemet som meldes utenfor innløpet til Rødehavet om noen dager, men han går samtidig glipp av den farten de som seiler nordligere kurs nå har. Vi seiler nesten dobbelt så fort som han (mer vind er i vente her oppe i nord) Dessuten er vi ikke SÅ langt nord at vi ikke kan komme oss ned til det samme værsystemet som han sikter på.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Maks WMG lurer meg hele tiden, den endrer seg med vindstyrken :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dere som bruker værruter; Hva sier programmet om optimal skjæringsvinkel på lens? Noen som vil dele noen av sine hemmelige triks? :fishing:

 

Send eventuelt på IM hvis du ikke vil dele med flere enn nødvendig.

Som VannTro sier er det avhengig av vindstyrke. For den som ikke ønsker å sette seg inn i bruk av værruter finnes det en kalkulator for det: Optimum Angles Det finnes også en mer avansert kalkulator: Wx Inspector, som også inneholder Optimum Angles. Du logger inn med SOL-nicket ditt og velger race. Begge verktøyene er integrert med SOL, og henter vind og polarfiler derfra automatisk. Ellers anbefaler jeg å se på link-siden som du finner på hjemmesiden til SOL. Masse lærerikt stoff for den som er interessert.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kryssa ganske nylig kurs VIking og det ble en real krasj for tettere på tror jeg ikke det er mulig å komme......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Med litt kjennskap til algoritmene i de ulike ruterne kan man til og med se hvilken ruter de bruker :giggle: .

Da noen av oss ble invitert til å delta på SOL i 2008 var diverse dataprogram ennå ukjent og heller ikke skrevet / programmert. Den gang var det virkelig gøy å delta fordi alle deltok på likt grunnlag. Hjerne mot hjerne. Det var mye lått og løye blant deltagerne og alvorlige kamper om hvem som skulle vinne. Holdt man seg våken 24/7 hadde en muligheten til å entre pallen - kun basert på egne erfaringer og værkartet. Min egen Admiral vant et race i Middelhavet og hun lever fortsatt på dette historiske øyeblikket :saint:

 

Tiden gikk og det begynte å danne seg faste endringer i sammendraget med bakgrunn i dataprogram som hjelpemiddel. Joda, alle fikk tilgang til disse, men seriøsiteten til seilas ble mindre interessant da det nå var dataprogrammene som stort sett avgjorde om en skulle vinne eller tape. Det personlige aspekter uteble. Ble som å spille computersjakk - som en ikke kan vinne over.

 

Debatten bak dette har jo pågått i mange år om en skulle dele opp deltagerne i to grupper. Dataprogram deltagere alene og de øvrige alene. Problemet med dette er at det lar seg ikke kontrollere noe Kalle (opphavsmann bak SOL) også innså. Personlig er jeg ikke mot dataprogrammene og har lært meg å leve med dette fenomenet. Brukte selv disse en stund, men kom til den konklusjonen at mye av moroa uteble så jeg seiler stort sett uten dette hjelpemiddel. VT blir "mobbet" av meg :lol: da han etter mitt syn jakter på sterkest vind noe han brant seg på, for en del år siden, utenfor Sverige. Den gang det var moro å seile...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg vet hvorfor han har valgt den ruten, vet du?

 

Joda jeg vet hvorfor :lol: , men da vet du vell også hvorfor jeg og Windegg seiler der vi er...

 

Som nevnt tidligere her på Båtplassen så lar jeg meg ikke provosere inn i en håpløs debatt fordi jeg er en :saint:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg jakter på vind, men vil ikke bevege meg alt for langt fra linja. Til det er risikoen for stor.

 

Til debatten om routing-programmer er det såklart morsommere å gjøre det bra kun ved å se på vindsystemene og bruke egne erfaringer.

 

I starten lå jeg på plass 300 eller så. Nå ligger jeg som 79. Selv om det er langt igjen er jeg ganske stolt av min egen prestasjon om jeg må få si det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jolleseileren VT må du vel kunne vinne over Moose :smiley: du med din erfaring fra virkelige seilere og som nordsjøseiler. Meg tar dere fordi jeg sover om natta og ender utenfor sammendraget. Får vel skjerpe meg :lol:

 

Herman, Du klarer deg jo bra nå som du har muligheten til å komme deg opp i teten. Problemet blir å holde seg der fremme mot neste vendepunkt. Men ikke legg for mye vekt på rangeringen så tidlig i racet.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Holdt man seg våken 24/7

En ting er å sove om natten, det er håndterbart med DC. Jeg blir imidlertid borte en uke på ferie fra kommende søndag. NOEN har gitt meg forbud mot å ta med PCen på ferien (Vet ikke om det er nettilgang der engang) og det fiinnes ingen app for dette for iPhone :cryin:

 

Er det noen som kunne ta seg bryet med å seile "Kornelia" mens jeg er borte? Jeg forventer ingen kanonseilas, bare at jeg henger sånn noenlunde med i regattaen og ikke seiler på land hele tiden...

 

Anyone?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.sailonline.solclient&hl=en

 

Ta med deg på mobilen. Android :sad:

 

Å være Copilot for andre har jeg dårlig erfaring med. Ble kjeftet huden full for noen år siden ned ved Hobart :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har iPhone...

 

Forøvrig lover jeg å ikke kjefte. Alternativet er jo BBQ på nærmeste kyst, eventuelt legge seg på samme kurs som linjen til neste runding, men jeg er redd jeg har seilt langt forbi før jeg kommer tilbake. Det skulle vært et valg for DC som sa noe ala "Fortsett på denne kursen til du kommer til [punkt på kartet]" og så utføres kommandoen. Jeg har jo ingen ide om når jeg kommer til rundingsmerket.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...