Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Christmas to Christmas 2014 blir interessant nå som vi er delt over tre / fire områder. Careka og VT får kjempe litt til før de kan passere meg :wink:

 

Herman, Jeg skal tenke over dette vist ikke andre melder seg. En bør helst ha to PCer gående for at det skal gå bra med dobbel innlogging. Er allerede innlogget for to regattaer...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er flott. Lover å ikke bli irritert. Det morsomste er jo å klatre på listene. Det er like gøy uansett hvor på listen man ligger. Så lenge du husker å runde India omtrent når du skal vil jeg være fornøyd. Vi får holde kontakten fremover å avtale når du skal ta over. Du må jo få litt opplæring på hvilket fall som er til hva, hvor fokka er lagret og sånt :lol:

 

Jeg har sendt deg en IM med innloggingsinfo.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Herman, Jeg skal tenke over dette vist ikke andre melder seg. En bør helst ha to PCer gående for at det skal gå bra med dobbel innlogging. Er allerede innlogget for to regattaer...

Er det derfor jeg ligger på plass 9999 med den andre båten jeg har startet ("NOR_Kornelia") Jeg la inn en annen e-post, men systemet tillater det kanskje ikke likevel.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det blir bare rot med dobbel innlogging. Og forøvrig er det vist ikke lov å være dobbel deltager. Men du kan jo si at det er din bedre halvdel som er NOR_Kornelia :lol:

 

Vist du ønsker å bruke NOR foran kan du ta kontakt med SOL og få dette ordnet. Johanna kan nok fikse dette. Send en IM til henne.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte litt på dette, men jeg kan ikke se at det er noe problem rent teknisk. Siden den ene båten ligger håpløst langt bak ser jeg heller ikke at det er juks. Jeg kommer nok til å styre den på land og glemme den. Men jeg kan jo kontakte SOL og endre navn på den båten jeg EGENTLIG seiler, samtidig som den nyanmeldte slettes.

 

Hvordan sender jeg mail til SOL?

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I skrivende stund er jeg logget inn som både Kornelia og NOR_Kornelia. Jeg har de oppe i hver sin fane (Google Chrome) og de er knyttet til hver sin e-post adresse. Jeg kan styre begge båtene uten problemer.

 

Jeg har etter tips fra Jawik bedt om at det blir endret navn på båten, og at den ekstrabåten jeg meldte på blir slettet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Som registrert / betalende medlem kan denne mobiltilkoblingen brukes >> http://sailonline.org/m/

 

Er ikke fult så god som for android, men funker

 

http://sailonline.org/m/steer/c96b6e135a7ad3ac88ceb19e178eeeaa/

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En ting er å sove om natten, det er håndterbart med DC. Jeg blir imidlertid borte en uke på ferie fra kommende søndag. NOEN har gitt meg forbud mot å ta med PCen på ferien (Vet ikke om det er nettilgang der engang) og det fiinnes ingen app for dette for iPhone :cryin:

 

Du kan bruke appen Puffin på iPhone. Det er en web-browser som gir deg tilgang til den samme flash-klienten som du bruker på PC-en. Tilgjengelig på iStore. En gratisversjon, samt en versjon til den fryktelige sum av kr. 7.

Link to post
Share on other sites

Da noen av oss ble invitert til å delta på SOL i 2008 var diverse dataprogram ennå ukjent og heller ikke skrevet / programmert. Den gang var det virkelig gøy å delta fordi alle deltok på likt grunnlag. Hjerne mot hjerne. Det var mye lått og løye blant deltagerne og alvorlige kamper om hvem som skulle vinne. Holdt man seg våken 24/7 hadde en muligheten til å entre pallen - kun basert på egne erfaringer og værkartet. Min egen Admiral vant et race i Middelhavet og hun lever fortsatt på dette historiske øyeblikket :saint:

Det må man selv med bruk av ruter dersom man vil vinne. Det er ikke slik at det er mulig å rute seg til seier. Dette vet jeg, fordi jeg stort sett er sjanseløs mot noen av toppene i enkeltrace fordi jeg stort sett kun ser wx-ene kl. 22:30Z og så ser wx-en 04:30Z om morgenen før jeg går på jobb. Hele dagen jobber jeg og hele natten sover jeg. Men jeg har da vunnet en jordomseiling i Imoca-klassen sammenlagt selv om jeg ikke vant noen av etappene. Pallen en gang og topp 16 som dårligste holdt til seier sammenlagt.

Link to post
Share on other sites

Ser at du går mot kysten, VannTro. Lykke til.

 

Tar en sjanse på at kortere vei kan være en mulighet selv om jeg erfaringsvis vet det sjelden er smart. Normalt går jeg lange veier etter vind, men prøver litt annen taktikk denne gangen....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det ble som fryktet en "blodig" seilas for langt inn i stilla, men den som intet våger intet vinner heter det vel.

 

Når jeg ser litt på hvordan mulighetene for en god plassering på disse lange seilasene er for oss vanlig dødelige tror jeg vel man kan konkludere med at noen topp-plassering ikke er mulig med den innsatsen som i hvert fall jeg legger ned. De som går igjen i toppen benytter for det første routing-programmer som de behersker meget godt. I tillegg planlegger de døgnet sitt ut fra når det kreves ekstra oppmerksomhet. Jeg la spesielt merke til zikk-zakk seilingen som ble gjort av enkelte nord i gulfen(Abu Dhabi-Sanya) på nattestid for en snau uke siden. Dette var Europeere som satt oppe hele natta og slo for å utnytte vinden. Det betyr at man ikke bare skal treffe godt med kursen(bistått av routng-software), men man skal også ha muligheten til å sitte oppe i timesvis når man kanskje ellers burde ha sovet.

Den sjansen man har slik jeg ser det, er at været skifter helt totalt uten forvarsel og at teten da har seilet seg inn i ei bakevje de ikke kommer tidsnok ut av, men slikt skjer veldig sjelden.

Så intill det skulle skje, får man sette seg mål bakover i feltet og ta konkurransen der. Eller som Careka sier: Det viktigste er å slå Jawik :giggle:

 

Lykke til videre alle sammen, jeg håper jeg er ferdig med min total-bom i dette racet :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig lenge siden jeg holdt meg våken for å få en bra plassering og søvn må jeg bevilge meg nå som jeg trekker på årene.

 

I C. to C. tok jeg et utradisjonelt valg, men kun for å oppsøke gamle trakter som jeg var på i forrige århundre. Dette straffet seg slik at Careka og VT kom foran meg mot mål. Lykke til gutter :-)

 

Under Abu Dhabi-Sanya har jeg nå endret taktikken slik at dere får litt motstand, men det er langt igjen og etter runding av Pulau We blir det tøft for de fleste :-)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja, du yter litt mere motstand nå Jawik :thumbsup:

Malacca stredet er jo et kaos av dårlig vind(husker det godt fra forrige gang) og flaks med posisjoneringen der vil ha stor betydning, spesielt om vinden skulle endre seg.

Tror dog at de ekte båtene får mere å slite med der enn oss. Dårlig vind kombinert med stor skipstrafikk er ikke enkelt for navigatørene og sper man på med fiskegarn som ligger i hytt og gevær så får de en real utfordring.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...