Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Om man tar en liten titt på slepestreken til BER_Baggus så ser det ut som han har hatt litt flaks og "hoppet" over tørt land.

NOR_Newman er enda mere heldig og hopper drøyt 0,3 Nm over tørt land. Er det derfor man har senkekjøl :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forventet at flere skulle strande på øyene i løpet av natta, men her tar de svenske hopp på løpende band :lol:

 

Lar en være å zome inn hopper en elegant over disse da øyene ikke vises. Vi som tar dette "seriøst" zumer inn og går på land :thumbsdown::newyearsign:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

SOL har justert "atoll-hoppe-egenskapene" som en følge av grunnstøtingen til Vestas :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var vel på tide at dette ble ordnet på. Ble ganske lei av Svenskehopp når en selv lå bra til for seier. Dette medførte til at jeg uteble flere måneder, men nå er jeg tilbake for en stund til som :ghost:

 

Careka får skaffe seg ny seilgarderobe :lol:

 

Og med ny App til mobilen ser jo fremtiden lysere ut... Denne fungerer utmerket over lange strekk.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe som er endret på, hoppingen skjedde i natt. Tror nok ikke det var med overlegg fra noen av dem, ihvert fall ikke et hopp på over 0,3 Nm. Det skal ikke være mulig.

Det var en aldri så liten spøk jeg serverte i forrige innlegg Jawik :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er nok det beste å holde en Kelt-fri aften :-)

Nå startet forresten Boston til Newport. En kort selias hvor man kan få en god plassering om man sitter oppe gjennom natta.

Jeg tar sjansen på noen DCer og ser hvor det ender.....Ser Jawik, Careka og Svein prøver seg der også :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet Careka har reklamert for denne siden tidligere, men først nå har jeg satt meg litt inn i det å benytte Agage sitt program for optimal kurs.

Det jeg selv synes så fornuftig ut var å sette seg et mål for hvor man ønsker seg(kurs/bearing) og akkurat nå er det for meg å komme meg fortest mulig rett øst(90 grader).

Siden som forklarer dette er her: http://solfans.org/blog/sailing-by-the-numbers/explaining-vmc/

Verktøyet er her: http://agage.sol.hmm.iki.fi/OptimumAngles.html

 

Det man må huske er at den optimale kursen endrer seg konstant og det må kalkuleres med verktøyet MASSE ! :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

PS

Husk at dette ikke er noe routing program, bare en beregning for hvilken kurs man mest effektivt kommer seg i en satt retning(kompasskurs) med den vinden som er rundt båten i øyeblikket.

(korriger meg om det skulle være noe jeg sier her som er feil)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

PS

Husk at dette ikke er noe routing program, bare en beregning for hvilken kurs man mest effektivt kommer seg i en satt retning(kompasskurs) med den vinden som er rundt båten i øyeblikket.

(korriger meg om det skulle være noe jeg sier her som er feil)

Hehe. Dere er morsomme. Det er nettopp det routing-programmet gjør. Forskjellen er at man slipper å trykke på vmc-knappen for å kalkulere kursen MASSE.

 

Og ja, det er det samme som kommer opp ved å dobbeltklikke på kurslinjalen (som er programmert av Agage), Jawik. Forskjellen er at SOL-klienten gjør det for 3 timer, Optimum Angles gjør det for hver gang du trykker på VMC-knappen, Agages Wx Inspector (som jeg linket i et tidligere innlegg) gjør det for 24 timer og ruteren (f.eks. BWR) gjør det så langt du ønsker. Du kan også gjøre det manuelt i et regneark ved hjelp av trigonometriske formler. Men jeg er lat, så jeg lar ruteren regne for meg :wink:

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jawik, du he friska te :) , og VT du må ikkje sidda oppe hele natta å styre, husk å få søvnen din, eller he du satt klokka på ringing. ?

du slikka hjørnene i Boston-Newport, så der var ikkje bare på DC :)

Nor Lolla, he seilt seg litt bort denne gangen, men det e langt igjen ennå. Viking he polert kursen, og seile bra,

sjøl e jo mitt mål som always........ :) :pray:

Slå Jawik, og det siste trekke ditt Jawik, tapte du mye på :) Nå nærme deg seg helg, og eg e litt travelt opptatt med å få tatt de siste juleborda, så det blir mye DC, her he du muligheter :)

 

Ellers så e det bare 2 1/2 mnd til påske og seilsong start. på real.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hehe, det ble en tur på toalettet kl. 00.30 i natt Careka og da fikk jeg med meg siste vær-oppdatering(regner med du sikta til Boston-Newport).

Det ble jo et merkelig løp hvor vindens endring i retningen gjorde at man ikke trengte å slå i det hele tatt. Jeg satte en TWA i natt ned en DC til COG og da gikk resten av seg selv.

Ett løp helt etter min smak :giggle:

 

Viking1,

Er det ikke det som er forskjellen på det routing programmet du benytter og dette her at dette observerer ikke været forut for båten, mens det gjør routing programmet ?

Kanskje jeg skulle titte litt på det Wx inspector programmet. Da slipper jeg vel så mange kalkuleringer(trykke på knappen) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

WX inspector ? hvilket er det ? OK. fant det,

 

http://agage.sol.hmm.iki.fi/WxInspector.html

 

har ikke brukt dette, men skal se på det

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Måtte gå litt lavere enn jeg ønsket for å komme meg unna den hersens stilla og unngå at "the rich get richer" i for stor grad. Gambler nå på at den positive utviklingen i de siste wx-ene som har åpnet muligheten for en mer sørlig rute langs rhumbline fortsetter. Alt avhenger imidlertid av hvor senteret i det lille lavtrykket som vimser omkring i den bengalske bukt finner det for godt å gå.

Link to post
Share on other sites

Viking1,

Er det ikke det som er forskjellen på det routing programmet du benytter og dette her at dette observerer ikke været forut for båten, mens det gjør routing programmet ?

Kanskje jeg skulle titte litt på det Wx inspector programmet. Da slipper jeg vel så mange kalkuleringer(trykke på knappen) ?

Joda, men du kan gjøre akkurat det samme manuelt ved å bruke slideren på wx-en og stille inn ønsket bearing samt fremtidig TWD og TWS, klikke på knappen og få VMC, VMG og Max BS. Ruteren gjør det for deg og tegner isokronlinjene, slik at du ikke behøver å gjøre alt manuelt, med musesyke som resultat.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må nok gjøre tilsvarende manøver før eller siden du også Moose...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jawik, du he friska te :) ,

 

Og du henger deg fortsatt på i Abu Dhabi to Sanya :lol:

 

C. to C. lot jeg dere få et forsprang slik at dere ikke mister motet - er jo en :saint:

 

Sesongstart - hva er nå dette for noe mellom seilere... Jeg planlegger et opphold i Egersund om noen uker. Bessie skal på land på holmen deres.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...