Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

#Jawik: VMG eller øyemål, funker bra begge deler for meg.

Jeg sitter her og fryder meg over å ha rundet neset samtidig med deg. Det betyr at jeg har tatt inn tre-fire timer siden starten på første trappetrinn. :thumbsup:

Litt usikker på strategien ned til neste runding, men her tenker jeg at veien blir til mens man går.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter her og fryder meg over å ha rundet neset samtidig med deg.

:lol: Stå på du!

 

Vi er jo ikke helt rundt enda så vi kommer til å få det moro om 18-24 timer med flau vind fra øst. Malakka blir nok det avgjørende for hele feltet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvilken vinddreining er det du ser? Jeg ser ingen spesielle før om en 3-4 dager.

 

Det er ikke noe skifte fra den ene til den andre retningen, men de små variasjonene som kommer, kan være at vinden endrer seg 5 grader ene veien for så å gå tilbake. Når jeg går med maks VMG altså maks fart mot der vinden kommer fra så slår jeg slik at disse små variasjonene utnyttes. Når jeg går slik benytter jeg alltid TWA kurs for å holde optimal vinkel på vinden.

 

Hvis du følger med slepestreken min de neste timene ser du at kursen dreies sakte litt mer sydlig enn hva den er akkurat nå i stedet for at jeg går på sydlig kurs og blir dratt vestover. Dette dreier seg om at jeg vil østover så mye som mulig for å forsere sydover på den østlige siden av stredet.

 

Jawik,

Det er ingen kortsiktig gevinst i å gå østover(jeg kommer jo til å tape masse plasser på det), det er en investering som betaler seg om et snaut døgn. Jeg tror de som tenker at vestsiden av stredet er kortest strekke kommer til å "sitte fast" for lenge. Om du sveiper over feltet med markøren ser du at det nok er flere med samme teori :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

West er ikke bedre en østsiden. Uansett blir dette kortvarig. Ja jeg har sett at det er mange som legger over til østsiden. Kortsiktig i den forstand at vi alle skal sør om 4 gr om ca. et døgn

 

Erindrer første gang vi seilte dette strekket. Ble mange søvnløse timer på oss :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen kortsiktig gevinst i å gå østover(jeg kommer jo til å tape masse plasser på det), det er en investering som betaler seg om et snaut døgn. Jeg tror de som tenker at vestsiden av stredet er kortest strekke kommer til å "sitte fast" for lenge. Om du sveiper over feltet med markøren ser du at det nok er flere med samme teori :wink:

Du får også en bedre vinkel inn mot Singapore ved å ligge i øst. Det gir en TWA på rundt 90 slik det ser ut nå.

Link to post
Share on other sites

Ja, vinden(der den er til dels konsekvent litt syd for halvveis) kommer gjerne rett inn fra øst. Den ser ut til å pulsere litt, så har kan man ha flaks/uflaks med timingen.....

 

Problemet mitt og en haug med andres er den stilla som ser ut til å etablere seg halvveis om halvannet døgn, er redd den kommer til å splitte teten og resten noe grundig.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, vinden(der den er til dels konsekvent litt syd for halvveis) kommer gjerne rett inn fra øst. Den ser ut til å pulsere litt, så har kan man ha flaks/uflaks med timingen.....

 

Problemet mitt og en haug med andres er den stilla som ser ut til å etablere seg halvveis om halvannet døgn, er redd den kommer til å splitte teten og resten noe grundig.......

Nå har ikke jeg analysert hva som skjer bak meg når det gjelder vind, men jeg tipper stilla treffer alle. Vi vil få en kompresjon av feltet, etterfulgt av en ekspansjon. Den som treffer vinden først vinner. Slik ser vinden ut den neste uka for min rute, dersom wx-en holder (hvilket den ikke gjør :smiley: ):

 

http://i.imgur.com/WZsQ0aU.png

 

Pulseringen du ser skyldes solgangsbrisen og er konsekvent lavest på natta og morgenen og høyest på ettermiddag/kveld.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, det blir nok en kompresjon når alle seiler inn i stilla og som du sier, det er nok her avgjørelsen kommer.

Solgangsbris ja, jeg tenkte ikke på det siden vinden på en måte kommer fra land, men jeg ser den kommer fra sjøen utenfor :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Registrerte meg og oppdaget at om været holder seg blir dette en sprint som starter søndag 25/10 kl. 10.00 UTC.

Skal blåse noe grise-vilt, opp mot 40 knop !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Se opp for jonvetle - en luring :lol:

Tja. I følge reversisokronene fra Singapore så ligger han 12 timer bak lederne. Men det kan jo endre seg hvis vinden dreier på sørvest eller at han får fri bane gjennom stilla. Kanskje sommermonsunen setter inn litt tidlig i år... :wink:

 

Neida, jeg bare spøker. Han tar en sjans med høy risiko. Stilla må alle gjennom. Den skyldes vindskygge pga høye fjell på begge sider av stredet som gjør at monsunen bøyer av. Vi er også i doldrums, med konstant lavtrykk med bygevær, så skyene bestemmer vindretningen.

 

Hva som skjer er avhengig av hvordan interpolasjonen til SOL slår ut. Som kjent er den ganske så vill i senter av et lavtrykk (og en byge er et lokalt lavtrykk). Dersom vestfarerne slipper løs fra stilla i god tid før de som går på østsiden kan de klare å komme først til Singapore til tross for dårligere vindvinkel. Vi skal jo tilbringe et døgn uten vind, så mye kan skje. Men skyene går fra nordøst til sørvest pga monsunen i Sørkinahavet, så sannsynligheten for at vinden kommer først i øst er stor.

Link to post
Share on other sites

Du har mange gode og reflekterte prognoser basert på faktiske forhold Viking, det blir litt mere interessant å seile på nett med slike innspill :thumbsup:

Vanligvis sitter jeg bare å ser på værets tendenser når jeg skal passere slike steder og tendensene har jo som regel en fornuftig forklaring.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når du setter kursen med kurslinjalen (rattet) kan du enkelt følge med hvordan VMG og Speed Over Ground (SOG) forandrer seg. Det står i tekst under polardiagrammet.

 

VMG viser din fart rett mot vinden, jo høyere tall, jo mer effektiv kurs. På lens er det høyest mulige negative VMG du ønsker å oppnå.

 

I øyeblikket har jeg VMG 4,76 knop med TWA -47,22° (Babord halser gir negativ TWA) Akkurat nå er det optimal kryssvinkel, men den endrer seg etter hvor mye det blåser

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Herman,

Jeg synes de øyene her borte så spennende ut :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg skar hodet av meg i stedet for en lett barbering, men jeg tror mere på dette enn å ligge i kjølvannet til de jeg hadde foran.

Nå skal jeg i hvert fall ha mere vind enn de på vest-siden i 10-11 timer. Deretter litt gunstigere vinkel på den før det stopper helt opp. Om været består da :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er god 1. hjelp akkurat nå, plukker plasser så det hviner og nå ryker Jawik snart.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...