Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Blir spennende å se hvordan det ser ut i morgen tidlig :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja,,, sant det, eldre, men ikke forsiktig, han er en luring., vi får se i morgen, nå er det bingen, må ha litt søvn. Vi får se i morgen om han er foran eller om VT har kommet seg forbi. snart ny vind melding.

Jerg har 3.34 rett bak deg Jawik, har ingen rev i seilet. :giggle:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

kjører vel på samme routingsoftware................(skriver kjør og ikke seiler :giggle: )

Nix. Vi kjører ulike rutere. Og til din opplysning så har jeg 3 ulike valg som jeg nå sitter og vurderer. Alt handler om hvilken posisjon som gir minst risiko for endringer i været. Ruteren forteller deg bare hvordan du skal komme fra nåværende posisjon til en framtidig posisjon på best mulig måte. Du må selv velge hvilken posisjon du vil være i. Og det er svært vanskelig med de ustabile værforholdene.

 

Jeg sitter også og vurderer hvilken rute som er best etter runding, studerer værmeldinger fra ulike leverandører og følger med på skysystemene som ligger i Sørkinahavet. Også her gir ruteren flere alternativer. Jeg har også rutet et alternativ basert på pilotkart med opplysninger om mest sannsynlige vindretninger og styrker i januar, samt et basert på gjennomsnittsverdier. Jeg har oversikt over vindforholdene på ethvert punkt på alle verdens hav

 

Dette er noe alle havseilere gjør, selv cruisingseilere. Og jeg er havseiler og navigatør.. At du oppfatter det som at jeg kjører og ikke seiler tar jeg som et uttrykk for manglende kunnskap om hva havseilas og værruting går ut på. Jeg legger simpelthen ned mer tid enn deg. Derfor gjør jeg det bedre enn deg. All min aktivitet på SOL er motivert ut fra behovet for trening i analyse av værforhold som kommer til nytte når jeg seiler. På havet, ikke langs E6 på svenskekysten.

 

Slik er det også med de fleste av de beste seilerne på SOL. Alle jeg kjenner på SOL er aktive seilere, noen er profesjonelle navigatører som lever av å finne den beste vinden, både i konkurranseøyemed og i charterbransjen.

Link to post
Share on other sites

hei Viking.....sorry du missoppfattet meg.....var ikke meningen o rekke ned.

 

er imponert over dere som legger ned mer eller mindre hele døgnet på dette.

i mitt fall så har/får jeg ikke denne tiden.....jeg er inne nå kl 0453...skal med flytoget...til Garderm..for å dra t Sthlm...neste sjanse blir rundt kl 23 ikveld

att sitte fremfor PC.......så i mitt fall spiler det ikke noen rolle hvor mange software/programvare jeg har.....har bare ikke tid til dette.

men tykker likvel det er kul o seile 'analogt' o prøve o 'lese' vindskiften manuelt.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det der ble bedre enn jeg hadde håpet på. Tror også det skal holde gjennom stilla......

 

Careka,

Nå er det et bra tidspunkt å starte i Kerguelan !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nix. Vi kjører ulike rutere.

 

# Viking.1 (best å få med seg hele navnet :wink: )

 

Ser at du er ganske ny på BP og muligens har du ikke blitt kjent med oss fra BP som av og til deltar på SOL. De færreste (99%) - tar SOL så alvorlig som du gjør. Man sparker til i øst og vest, slik Careka m.fl. gjør mot meg :lol:

 

Som seiler og navigatør og som innehar en profesjonell tilpasning til "spillet" har jeg full forståelse vist du føler deg tråkket på. Noen deltagere på SOL lever og ånder for spillet som egner seg utmerket til trening i kursvalg, og i skrivende stund er det over 500 deltagere på vei mot Sanya mens ca. 7 deltagere ligger i teten. Dette burde fortelle deg en god del om vår tilnærming til spillet da de fleste har andre aktiviteter å bruke tiden sin på. Ingen grunn til at du skal kalle noen for E6 seilere - ja de finnes de også, men det er neppe Gunga du finner i denne gruppen. Selv har jeg 24/7/365 av tid til å delta på SOL, men velger å bruke tiden også til andre aktiviteter. Vi seilere er jo en merkelig rase som bruker vinden og ikke moderne motorkraft når vi forflytter oss.

 

Ha litt humor under seilasen og se i nåde til dine medseilere fra BP. Ta et rev i ny og ne mens du navigerer videre og lykke til vist du havner på pallen i Sanya :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det der ble bedre enn jeg hadde håpet på. Tror også det skal holde gjennom stilla......

 

Careka,

Nå er det et bra tidspunkt å starte i Kerguelan !

Så får jeg sparke litt til VT som startet 10 minutter for tidlig under Kerguelan. Stå på og ikke snif på de produktene du selger. Doping er ikke tillat :lol:

 

Du ligger fortsatt over 30 nm bak meg i Malakka, men det ser jo penere ut i sammendraget, #76 v. #207, noe som tilsier at en ikke skal ta rangeringen for alvorlig så tidlig i seilasen - strategien teller :thumbsup:

 

# Gasebo imponerer - cabinbåtkjører som deg VT

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hehe....

Nå tror jeg du må frem med linjalen og måle vinkelrett på rhumbline Jawik. Om du setter et punkt på NOR_VannTro og strekker den med 208,8 grader ned til rhumb(vinkelrett) så ser du hvor langt bak meg du er. Tror det er nesten 65nm.....

Den rangeringen lyver ikke nå :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Joda, men du må ikke skremme meg sånn :ghost:

 

Lykke til i Kerguelan, her blir det den som traff best med starten som vinner for jeg tror ikke været har vært mere gunstig enn det er nå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

#Jawik - jeg har da pinne på båten min jeg, ikke store fin skute riktignok, men morro er det.

Seilforholdene i Hardangerfjorden minner litt om det vi er inne i nå... nesten ingen vind, eller kastevind fra alle kanter.

 

VT imponerer meg, at den rundturen skulle gi så god uttelling trodde ikke jeg. Vurderte samme rute, men kom fram til at jeg ville komme for sent til å få noe uttelling, der tok jeg feil.

Link to post
Share on other sites

#Jawik - jeg har da pinne på båten min jeg, ikke store fin skute riktignok, men morro er det.

Seilforholdene i Hardangerfjorden minner litt om det vi er inne i nå... nesten ingen vind, eller kastevind fra alle kanter.

 

VT imponerer meg, at den rundturen skulle gi så god uttelling trodde ikke jeg. Vurderte samme rute, men kom fram til at jeg ville komme for sent til å få noe uttelling, der tok jeg feil.

Jeg begynner vist å bli tutlete i skallen. Javist seiler du og Hardanger er noe av det vakreste jeg er i når jeg reker langs kysten som en E6 seiler :wink:

 

VT har for vane å lukte / sniffe seg til sterkere vind :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg imponerte meg selv litt også nå gasebo.

 

Det er lite som skiller mere enn Malakka stredet på denne seilasen(har vært med her før i VOR) og det er nok førstemann ut herfra som vinner heile skiten.

Jeg studerte tendensene lenge før vi rundet Palua We og når Viking i et tidligere innlegg bekreftet observasjonene og i tillegg kunne si hvorfor, så var saken avgjort.

Det som så ut som høy risiko var egentlig safe seiling selv om jeg tvilte litt selv en periode.

 

Høy risiko var det vel egentlig Jonvetle som tok.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ups, det var skikkelig dårlig start ja. Det verste er tiden det tar å få opp performace på disse båtene etter slikt(eller kryss/slag).

Det blir mye rundinger tett på strendene i denne seilasen :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...