Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Forbedret plasseringen i Kerguelan fra nr. 89 for ca. en uke siden til nr. 34 i dag. Trodde forholdene var enda bedre, men de har vist vært enda gunstigere tidligere.

(du missa denne Careka)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Rumskib startet 4-5 minutter før meg og ble nr. 30, så vi kom nok litt for sent i gang begge to Jawik.

Ble litt uggen vinkel på slutten inn mot mål.

 

Tror det kommer en mulighet midt på dagen på fredag, men da sitter jeg i møte :sad:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå er det bare noen timer til Rumskib og de andre i teten skytes nedover mot Singapore. Det blir en heftig ledelse !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

hei Viking.....sorry du missoppfattet meg.....var ikke meningen o rekke ned.

 

er imponert over dere som legger ned mer eller mindre hele døgnet på dette.

i mitt fall så har/får jeg ikke denne tiden.....jeg er inne nå kl 0453...skal med flytoget...til Garderm..for å dra t Sthlm...neste sjanse blir rundt kl 23 ikveld

att sitte fremfor PC.......så i mitt fall spiler det ikke noen rolle hvor mange software/programvare jeg har.....har bare ikke tid til dette.

men tykker likvel det er kul o seile 'analogt' o prøve o 'lese' vindskiften manuelt.

Omtrent som meg, altså. Jeg er ikke av dem som sitter pal foran skjermen. Det har jeg ikke tid til. Jeg må i stedet stole på at jeg er god til å posisjonere meg, og bruke tiden jeg har til disposisjon og kunnskapen jeg har om meteorologi til å planlegge. Hovedsaklig rundt midnatt og på morgenkvisten.

 

På dagtid blir det å ta en "tur" på toalettet i kritiske øyeblikk :smiley: for å sjekke at vinden ikke har endret seg radikalt i forhold til planen. Som i dag, da den siste jibben var avgjørende for å nå fram til vinden før Ita og Exmer. Rumbskib avskrev jeg allerede på første slag nordøstover etter runding av Pulau We, da han hadde det nødvendige forspranget. Jeg forsøkte meg ved å slå tidlig (før wx-en kom). Dessverre gikk wx-en mot meg og jeg måtte safe meg inn foran ita og exmer.

 

Det jeg reagerer på er kritikken av bruk av værruter som om det er å kjøre på autopilot. Det er det ikke, langt derifra.

 

Forøvrig kan jeg nå røpe at jeg ikke har seilt mot neste rundingspunkt, men mot neset sørvest for Kuala Lumpur. Det er stedet å være når monsunen igjen dominerer vinden etter stillebeltet på grunn av fjellkjedene. Slik kan vi gjøre det på SOL, mens IRL-seilerne må føge separasjonssonen i Malakka-stredet. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kikker litt på Wx inspector. Spørsmål: Når jeg ser på optimal angles VMC til neste WP så har man en kurs for styrbord halser og en for babord. Tenker jeg riktig når jeg velger babord halser sin kurs inntil styrbord halser gir mer fart?

 

Det blir vanskelig å gi et kort svar på dette, men jeg gjør det likevel. Du tenker riktig forutsatt at vinden er konstant den samme som den er i det øyeblikk du klikker på knappen og har fri bane til rundingspunktet. Og det er den som kjent aldri, spesielt i Malakka-stredet. :smiley:

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare de båtene foran deg og de nærmeste bak deg(om det går på antall eller avstand vet jeg ikke) som vises på dagtid.

Hvorfor det er slik aner jeg ikke. De veldig langt bak er vel ikke av så stor interesse.

 

Det er også slik at om du nærmer deg målgang på natten, så vil båtenes form komme til syne. Dette tror jeg bestemmes av avstanden til mål.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer bare nesten. Alle båter fra omtrent der du ligger og forover vises. Bak deg er det en gruppe prikker, og så kommer jeg. Ifølge det du sier skulle jeg ikke sett hverken deg eller de foran deg.

 

Uansett er det ikke alltid på denne måten. For noen dager siden vistes alle båtene.

 

Vi får vel bare godta at SOL er programmert på en måte vi ikke helt skjønner. Det er betryggende at heller ikke du vet hvorfor det er slik. Da føler jeg meg ikke så dum :rolleyes:

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det stemmer bare nesten. :rolleyes:

 

# Prikkene - VT er nært løsningen så lenge vi har dagslys.

 

Vi er ingen trussel for de prikkene som seiler foran oss og de prikkene som dukker opp bak oss er heller ikke noen trussel for oss. Så lenge feltet strekker seg ut vil vi se dette i Malakka. Er vi ute på åpne havet vil en se at de båtene som ligger et godt stykke rundt og fra deg - ses kun som en prikk. Mens teten vises som båt.

 

Hadde hele feltet ligget tettere hadde vi sett alle båtene. Teten vil alltid vises slik vi seiler, men kan skrus av i "Options". For dem er vi stort sett alle kun en prikk som følger etter. Viking kan nok bekrefte dette da han ligger i tet.

 

Husker ikke helt hvorfor dette ble innført, men det har noe med grafikken i denne nye versjonen - sparebluss :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg driver å seiler igjennom den Up Helly Aa løypa. Makan! skulle tro at skipperen hadde smakt på de lokale varene godt og lenge - Jeg grunnstøter og går på hele tiden. Bortsett fra de innledende leggene opp til runding av Fair Isle må man jo sitte og følge med hele tiden. Det er umulig hvis man prøver å gjøre en jobb samtidig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...