Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Såvidt jeg har skjønt er den vinden vi seiler i tatt fra en eller annen værmeldingstjeneste. Bortsett fra at den ikke tar hensyn til vindskygge fra høye fjell, påvirkning fra nærliggende båter osv.

Vinden hentes fra NOAAs Global Forecast System. Den tar hensyn til vindskygge. Det var det som ser ut til å ha avgjort dette løpet. Den malaysiske halvøyen har høye fjell (helt opp i 4500 meter), som danner en vindskygge vest og nordvest for Kuala Lumpur. Monsunvinden som vi nå seiler i bøyer av for fjellene på østsiden, slik at vinden går nord og sør for disse fjellene. Monsunen som går på sydsiden av fjellene pleier å treffe Malakka-stredet SW av Kuala Lumpur. Derfor plasserte lederne seg slik at de var de første som traff vinden. Moralen er at går du inn i et område med vindskygge, så sørg for å ha kortest mulig vei i vindskyggen og nærmest den retningen vinden kommer fra når den kommer tilbake. Da får du vinden først og det er avgjørende. Derfor siktet jeg hele tiden etter runding på kysten SW av Kuala Lumpur.

 

Tilsvarende hadde vi en vindskygge sør for Sri Lanka som nesten ødela hele løpet for meg, men jeg klarte med et nødskrik å rive meg løs. Hadde jeg ikke klart det ville jeg vært langt bak ved runding av Pulau We, og ikke hatt en sjans til å komme først til vinden i Malakka-stredet.

 

Vindskygge fra andre båter er relativt uinteressant i en havseilas der vi seiler flere nm fra hverandre uansett.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner også at landmasser med høye fjell osv påvirker været i et større område. Det jeg mente var at det ikke er noe mindre vind når man seiler kloss i fjæresteinene i forhold til hvis man seiler noen hundre meter utenfor.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

resultat fra kveldens Pre race.........

 

1. Rod (CAN)

2. Careka (NOR)

3. Danny (GBR)

4. glynnwi (GBR)

5. RainbowChaser (GBR)

6. NOR_Jawik (NOR)

7. Taffarazzi (GBR

 

DNF GREATSKUA (ESP)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

resultat fra kveldens Pre race.........

 

1. Rod (CAN)

2. Careka (NOR)

3. Danny (GBR)

4. glynnwi (GBR)

5. RainbowChaser (GBR)

6. NOR_Jawik (NOR)

7. Taffarazzi (GBR

 

DNF GREATSKUA (ESP)

 

Grattis :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

¨den var interessant Jawik !

En påminnelse til alle som anvender "amatør gps med elektroniske kart" og som legger ruten rundt moder jord. Detaljerte papir kart kan fortsatt være påkrevd. Vær beredt - for smeller du på i 15-20 knop så har du ikke så mye å stille opp med.

 

Hadde selv en påminnelse i august i fjor på vei ut av Sognesjøen mot Fedjefjorden. Natt og bekk mørkt valgte jeg å seile inn mellom holmer og skjer for å korte ned ruten. Papirkartet viste god og farbar vei med markerte lykter så jeg gikk opp og sjekket GPS som viste fin kurs med god klaring. Litt jobbing og kaffe mens jeg sitter på et strekk før kursendring. Jeg vet ikke helt hva som advarte meg, men ut i øyekroken på sb side dukker det opp en mørk kontur som ikke skulle være så nær. Siden det gikk så fort og min reaksjon kom fort gikk jeg klar med ca. en meter. Heldigvis var det dybde nok :lol: og det var kun bommen som fikk seg en smell i berget.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Seile in mellom holmer og skjær, , og så sitter du nede i båten og koker kaffe ? har du tatt forlite møllers tran eller kå tenke du på ? :pray::giggle::lol:

 

Husk at det er mange ting som påvirker en kurs, Strøm er en av dem.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Seile in mellom holmer og skjær, , og så sitter du nede i båten og koker kaffe ? har du tatt forlite møllers tran eller kå tenke du på ? :pray::giggle::lol:

 

Husk at det er mange ting som påvirker en kurs, Strøm er en av dem.

Kaffe må en jo ha i seg natterstid og Fensfjorden er jo åpen før Lamholmen og videre sørover er det jo bare å følge lyktene :wink: Sjekket senere GPS kursen jeg hadde godt på Garmin (som jeg har nede ved kartborde) og den viste ok klaring. Skal ikke henge ut GPSen (leverandør ute på øya de) i cokpit, men den viste også god klaring med oppdaterte kart. Har opplevd at denne har koblet seg ut enkelte ganger og har en mistanke om at dette skjer når jeg passerer berg med en del malm i seg. Den nevnte natta kan årsaken ha vært at berget påvirket GPSen og heldigvis ikke koblet den ut. Joda det er en del strøm i dette område, men det tar jeg forbehold på på tross av god kaffe :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Noen dager senere seilte jeg nordover på vestsiden av Skjold da Cokpit GPS kobler seg inn og ut flere ganger - også natterstid. Studer kartet så ser dere hvor ille det kan bli oppunder øya. Garmin holdt koken til vi kom oss rundt og ut Hjelten ved Rubbeganstårna.

 

GPS har gitt meg muligheter til å seile om natta i områder jeg ikke hadde tidligere med bare papirkart, men en bør ikke stole helt blankt på disse nymotens instrumenter.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vi krysset oss en gang i tykk tåke inn en fjord på vestsiden av Irland. Så ikke en dritt, men slo et lite stykke før kartplotteren viste at vi kom til å treffe land. Det var litt i overkant spennende!

 

Men nå er vi vel langt unna topic?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en fryktelig start. Vi var en gjeng på en pub i Union Street i Aberdeen, og plutselig var alle vekke. Jeg regnet med at de var på toalettet og/ eller ute og røykte. Etter ca 1 time fant jeg ut at de hadde reist ned til havnen.

Jaja, jeg fikk meg noen ekstra øl. :giggle:

ShIp O'hOi !!!

Link to post
Share on other sites

Skal si VT går langt øst før han skal suse oppover...

 

6-7 Timer til, så skal jeg nordover :thumbsup: Nå går jeg på twa -50 for å komme så langt østover som mulig før vinden endrer litt retning slik at det blir gunstig med en nordlig kurs.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

GPS har gitt meg muligheter til å seile om natta i områder jeg ikke hadde tidligere med bare papirkart, men en bør ikke stole helt blankt på disse nymotens instrumenter.

 

sommeren 2013 seilte vi ned rundt Skåne og opp ostkysten.......skulle gå kanalen hjem.

 

etter førtøjning på Utklippan, da jeg skulle ned o stenge PC'n viste slepesporet noe virkligen rart.......posisjonen hade hoppet frem o tilbake

3-400m under siste halvminuten........(det som SveinH hadde opplevt utenfor Kristiansand, som han beskrevet her på BP)

 

vi hadde fullt opp med førtøjning, så det var først etterpå jeg såg det.

 

hadde GPSn til transpondern kopplet til PCn.......

 

innaskjærs nattetid seiler jeg gjerne, men bare i fyrbelyste leder. :smiley:

 

 

har førresten fått opp farten til hele 3,71 knop....nå får jeg snart kroke fast meg med livselen!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...