Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Kunne nok seila litt nærmere vinden om jeg hadde orket å sitte oppe, men det passet fint å gå på TWA inntil kl. 03.45(wx) og da ble det sånn at jeg tapte en del plasser.

 

Kose dere med været, her er det grått og snø i lufta.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Winabago ble sorgens kapittel - måtte jo få med meg en god del søvn og noen ekstra nautiske og likevel ble jeg ikke så langt etter ( plassering innenfor 50% forran antall deltagere gir jo bra plassering i rankinglisten - haler innpå Careka #92 :lol: )

 

Gratla VT du klatrer oppover på listen :thumbsup:

 

SWR2014-2015 Leg 4 - Sanya to Auckland

Ser jo lovende ut når vi legger ruten via Engano da kan jeg også få en mulighet til å henge meg på og fortsatt basere meg på mobilen mens jeg ordner med andre saker :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
  moosewine skrev On 30.1.2015 at 13.01:

Hyggelig av Careka å gå på grunn rett før målstreken...;)

 

Rainbowchaser gikk på samme strand, kanskje styrde etter Carekas akterlanterne......

 

Rainbowchaser ligger #39 på rankinglisten, bruker vel seile ganske bra?

S/Y Gunga Din

Link to post
  Gunga Din skrev On 1.2.2015 at 13.11:

Rainbowchaser ligger #39 på rankinglisten, bruker vel seile ganske bra?

 

Hun er nesten programforpliktet til å delta på alle race da hun sitter med nøkkelen til server :wink: Lever og ånder for SOL og er ett grepa kvinnfolk :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Hun styrer med det meste. men hun er ikke alene lengre, Det er mange som bidrar nå. hmm,stoert ++ styrer mest med server, og progamering, og flere av de som ligger på toppen er med og bidrar med optimalisering av polarogrammer osv. Kroppy, Rum +++ Det er en stor fam, etter hvert.

Svein er styreformann, og vi som har aksjer i et selsap som ikke kan selges, skal drives, og aldrig betale utbytte, alt skal gå til drift av nettstedet.

det er en adm gruppe, racegruppe, teknisk gruppe. Og dekkning 24 timer i døgnet, da vi har folk i alle verdensdeler. USA, Australia/New Zeland har mange nettseilere.

---

RC har Altsheimer, og er blitt litt glemsken, men det går fint.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  Jawik skrev On 1.2.2015 at 12.08:

SWR2014-2015 Leg 4 - Sanya to Auckland

Ser jo lovende ut når vi legger ruten via Engano da kan jeg også få en mulighet til å henge meg på og fortsatt basere meg på mobilen mens jeg ordner med andre saker :thumbsup:

Det var da enda godt at de la inn en runding ved Engano. Da slipper vi å tråkle oss gjennom de filippinske øyene, som de siste dagene har sett ut til å være den raskeste ruten.

 

Det er syklonsesong, så mye kan skje. En tropisk orkan (med navnet Ola :smiley:) med 70 knop i kastene er i øyeblikket på vei mot NZ, men den har nok ebbet ut i god tid før vi kommer dit. Det er et lavtrykk under oppbygging også nord for ekvator, som har potensiale til å utvikle seg til en tropisk storm og kan komme i vår bane, selv om de er sjeldne nord for ekvator i februar. Best å følge med i dagene fram mot start, da en slik kan avgjøre løpet. Slike sykloner har en lei tendens til å messe opp tradevindene. Det er også verdt å følge nøye med på hva som skjer i syklonbeltet syd for ekvator når vi er underveis.

 

Jeg legger ved en værmelding for 8. februar der man kan se lavtrykksdannelsen jeg nevner samt historiske sykloner i februar måned med over 32 knops styrke. Det er selvsagt stor usikkerhet knyttet til værmeldingen så langt fram i tid, men det lønner seg som sagt å følge med. Dersom lavtrykket utvikler seg til en tropisk storm vil det erfaringsmessig sette kursen mot Filippinene.

 

bilde

Link to post

Ska sei, Viking, du setter deg in i seilasen. Jeg prøver å se noen dager frem, men det er ikke før det hele starter :) Du får gi oss noen hint når vi begynner, og trenger du hjelp til og styre, så er det flere her som sikkert kan hjelpe. Vi pleier å gjøre det slik før også.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Jeg hater sånne korte regattaer som Lake Winnibago. De er ikke korte nok til at man kan sitte konstant å styre hele tiden, og lange nok til at hvis man ikke styrer hele tiden, så går man på land/altfor langt forbi et merke/på feil side og så på land etc. :sailing:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Enkelte ganger ved ved kraftig zooming opplever jeg at det er en "Skygge" av båten min omtrent en båtlengde bak. Når jeg da fører trådkorset over denne skyggen kommer mitt båtnavn fram. Det vil i disse tilfellene ikke komme fram hvis jeg peker på den "egentlige" båten. Hvis jeg forsøker å endre kurs er det helt klart at det er den kraftig tegnede båten som er min posisjon, og ikke skyggen, mens båtnavnet altså bare kommer fram ved å peke på skyggen. Noen som kan forklare hva dette er?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Det du opplever som skygge er den egentlige båten og viser din eksakte posisjon. Trenger ikke zomme inn for at denne skal dukke opp når du klikker på ditt eget båtnavn i listen til høyre. Det du vanligvis ser - farget - er den båten du skal styre etter / med. Denne ligger noen hakk foran og forflytter seg i syklus på tre forskjellige intervaller. Fra kort til lengre. Zoommer du helt inn kan du finne ut når "skyggen" og "båten/farget" ligger over en annen for så å øke avstand framover. Har man et trenet øye kan en utnytte dette ved runding av bøyer. Det lengste intervallet kan utnyttes til å gjøre lange svenskehopp :lol:

 

Dine medseilere ser ikke din fargede båt - kun du som ser denne. Vi ser "skyggen".

 

Husker ikke lengden på disse intervallene, men det er snakk om sekunder og melding mellom deg og server.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Den fargede båten som du ser kan spille deg et puss når du ligger i teten sammen med andre og opplever at du leder mens du i realiteten ligger noen hakk bak og ikke leder.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Husk at legget fra Sanya til Aukland starter 8. februar da Zitt. Du er på "treningstur" nå.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  Zitt skrev On 2.2.2015 at 19.42:

Jeg håper jeg ikke blir tatt for å tjuvstarte, og blir ilagt straff og bot! :giggle:

 

Er ikke mulig å tjuvstarte. En time før start blir alle båtene ført tilbake til start og har du innenfor denne timen satt kurs (COG / TWA) blir du automatisk heve ut fra start med ditt kursvalg. Du kan velge Delay lang tid i forveien med avgang innenfor en time før start.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
  Careka skrev On 1.2.2015 at 20.28:

Ska sei, Viking, du setter deg in i seilasen. Jeg prøver å se noen dager frem, men det er ikke før det hele starter :) Du får gi oss noen hint når vi begynner, og trenger du hjelp til og styre, så er det flere her som sikkert kan hjelpe. Vi pleier å gjøre det slik før også.

Som sagt, min hovedmotivasjon for å delta på SOL er trening i å tolke værmeldinger til bruk IRL Og den informasjonen som ligger i en SOL-wx ser alle. Slår den til 100% så gjør jeg det relativt sett dårlig. Da er det de som sitter oppe og håndstyrer døgnet rundt som har full kontroll og jeg er sjanseløs. Det er når wx-en er usikker og i enkelte tilfeller direkte feil jeg gjør det best.

 

Det er nemlig slik at GFS-modellene som ligger til grunn for wx-en på SOL dynamisk endrer seg med input fra værobservasjoner gjort ved målestasjoner, bøyer og skipsrapporter, samt satelitter som måler forholdene i de høyere luftlag. Kunsten ligger i å tolke denne informasjonen best mulig, slik at du kan se endringer før de manifesterer seg i wx-en vi seiler etter og om mulig gjøre de nødvendinge grep for å utnytte nye situasjoner før konkurrentene oppdager dem.

 

Jeg studerer derfor meteorologenes værkart og sjekker avvik mellom GFS og meteorologenes tolkninger, samt avvik mellom GFS og faktiske målinger og observasjoner. På SOL seiler vi hele tiden etter GFS-modellene og da er det lurt å vite om de kommer til å endre seg som følge av slike avvik.

 

Og misforstå meg rett. Jeg sier ikke at det er lett. Jeg har oftere feil enn jeg har rett. Hvis ikke det hadde vært tilfelle hadde jeg vært meteorolog med ambisjon om nobelpris. :wink:

 

Men god trening er det. :yesnod:

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post

http://www.sailonline.org/static/var/sphene/sphwiki/attachment/2015/02/03/SWR1415_4_PR2.png

 

Kveldens trening. For de som er ny i dette kan det være litt komplisert å plassere seg bak startlinja. Bruk "passern" til venstre og trekk en linje mellom startbøyene så blir oppgaven enklere. Bare husk på at masten må ligge bak linjen.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...