Jump to content

Skifte olje gjennom peilepinne og partikler i bunnpanne


AQ140A

Recommended Posts

Avtapping i fra bunnpanne er absolutt å foretrekke, men dette er vanskelig å få til på enkelte motorer. Derfor blir det gjennom peilepinne røret. Men det du MÅ gjøre her er å stikke en slange ned i røret, for å få med mest mulig. På slutten roterer du slangen samtidig som du suger ut. På denne måten vil du få med deg mesteparten. Bytt oljefilter ved hvert oljeskift. Det noen gjør (feil) er at de trer slangen utenpå peilepinne røret, og bruker dette for å suge ut oljen. Det som skjer da er at du ikke får opp all oljen, da dette røret ikke går helt ned i bunnen på bunn panna. Jeg skal foreta mitt første oljeskift på den brukte båten jeg kjøpte i sommer. Da jeg ikke vet hvor nøye verkstedet har vært tidligere, skal jeg bruke en innvendig motorvask fra QMI, som jeg heller på den gamle oljen, før jeg suger den ut. Dette løser opp gammel dritt innvendig. Når dette er gjort, fyller jeg på en billig olje som jeg kjører en times tid med. Deretter tar jeg nytt oljeskift med filter. Da er jeg sikker, og da er det opp til meg i fremtiden, og være nøyaktig ved oljeskift. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hmmm. nå lurer jeg alvorlig her.....

 

Vil ikke partiklene samle seg i oljefilteret da?

 

Trodde at så lenge motorkonstruktørene hadde funnet ut at det var greit å skifte olje via peilerøret eller et annet tynt rør som er på motoren, så holdt det ... De burde jo vite det,

men kanskje ikke... :wink:

Følg bruksanvisningen (som en gang fulgte med motoren), der er det beskrevet.

 

Vær ellers obs på at det er ikke nødvendig å varmkjøre motoren til normal driftstemperatur for å skifte olje....Den er pumpbar lenge før det.

Når du kjenner at oljen på vei inn på oljekjøleren er litt varmere enn 37 grader så holder det. Det tar ikke lange stunden nå på seinsommeren..... Vi husker jo alle de som varmkjørte skikkelig og stappet en tynn slange nedi peilerøret som aldri kom opp igjen.... :cryin:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sabb er så flinke at når de de mariniserer (i hvert fall på 80-tallet) så monterer de egen pumpe på siden av motoren....kjør oljen lunken og pump i vei....prinsippet er jo som hos andre, men pumpen sitter på motoren og er altid tilgjengelig :-)

(er original-pumpa di kaputt Hansi ?)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skifte av olje gjennom peilepinne er noe dritt bokstavlig talt. Ofte tungt å få olja opp, du får ikke opp alt og det tar tid.

 

Må selvsagt benytte anledningen til å skryte av D-motorene også her :lol: der det er laget en egen tappestuss med gummislange. Bare å tre den på vakumpumpa og vips så er alle 18 literne med olje ute. Enkelt og greit og uten gris.

Link to post
Share on other sites

Dette er det ingen grunn til å bekymre seg over.

 

De som har motorer hvor peilerøret går helt i bunn kan tre utenpå, men det er ofte greit å bruke metoden med å tre et nylonrør ned i røret. Det er da imidlertid viktig å ikke trykke etter når man bunner med det. Er motoroljen glovarm vil nylonrøret fort bendes og man risikerer brekasje eller at man ikke får ut all oljen.

 

Det er normalt ingen ting som tilsier at det er bedre å tappe via tappeplugg. Det er jo normalt ikke fullt av større partikler som ligger i bunnpanna- Mindre partikler går til filteret og stopper der. De som tar disse innvendige motorrensingen bør imidlertid skifte oljefilter ett par-tre ganger med kort mellomrom etter at rens er utført.

 

De som innbiller seg at det er større partikler i bunnpanna kan vel bare ta det med ro. Når de ligger der gjør de jo ingen skade.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skal skifte olje på en KAD 43 nå i helga, har den peilerøret helt i bunn, det står ingenting om det i manualen, har som sagt liten lyst å stikke noe inni peilerøret

Har KAD43 selv, jeg har fått beskjed om at røret til peilepinnen bøyer av noen centimeter før bunnen. (Så den går ikke helt til bunnen). Peilerøret kan være litt vrient, får du ikke opp oljen, så betyr det at du må trykke sugerøret litt hardere for å komme forbi knekken. Skyves sugerøret for langt ned, så krøller det seg opp i bunnpannen, og som resultat får du ingen olje.

Kan ikke si jeg liker opplegget noe særlig!

 

Jeg tar meg alltid en liten tur med båten og kjører den gjennomvarm før jeg tapper oljen. Dette for å få med alle urenhetene i selve oljeskiftet.

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg følger samme opplegg: kjører motorene varme og bruker Marko-pumpe for å pumpe ut varm olje. Dette går relativt kjapt. Jeg har to Yanmar 6LYA-STE motorer med horisontalt liggende oljefiltre. Disse skrur jeg først av når olja er kald. Dersom olja er varm renner det fælt fra filtrene på grunn av plasseringen på motoren. De siste årene har jeg også begynt å bruke Marcopumpa for å pumpe ren olje tilbake til motorene. Dette går veldig greit med nærmest 0-oljesøl.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har en VP40B maskin og gjør det samme som det er fortalt i tidligere innlegg. Bruker stussen som er i bakkant av peilepinnen. Denne er for å suge ut gammel olje. Jeg har lenge stusset over om dette er bra nok.

 

Vanligvis sitter det en magnet på bunnpluggen som tar opp metallpartikkler. Dette kan man da ikke få opp med den sugepumpa?. Dette gjelder jo særlig nye motorer som har en normal innkjørings slitasje på foringene. Får du ikke dette ut vil det jo bli revet med i systemet. Slam som blir liggende i bunnpanna vil også bli blandet med den nye oljen. Kanskje det ikke er noe kjempeproblem, men likevel. Jeg skal nå prøve å komme til bunnpluggen likevel. Regner med at mye morro kommer ut der.

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet motor i fjor vinter, og var da litt spent på hvordan det så ut i bunnpanna på den gamle. Etter 30 års drift regnet jeg med at det var mye dritt nedi der. Men nei, det var så rent og pent som det kunne være, så jeg ble litt forundret ja! Nå har denne motoren fastmontert pumpe på bunnpluggen, men likevel... Så jeg tror ikke dette er et eksisterende problem så lenge man skifter olje regelmessig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Anvender samme metoden Frøken. Normalt kan du skru ut filteret et par omdreininger før det begynner å lekke olje. Jeg tar en liten skrutrekker og pungterer filteret fra oversiden med en hammer. Så tørner jeg filteret en halv omdreining og gjør det samme. Husk å sette en plastkanne eller lignende under. Du unngår mye søl med denne metoden, men noe søl vil det fortsatt bli.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, men har erfart at jeg ikke får ut all olja med original pumpa. Tar de 10 - 15 første literne med originalpumpa, resten med vakuum pumpe gjennom peilepinne hull.

 

Jeg fyller ca 20 liter etter at jeg har pumpa ut det jeg får ut med den originale pumpa, da skal jeg i følge manualen ha fått ut alt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...