Jump to content

Skifte olje gjennom peilepinne og partikler i bunnpanne


AQ140A

Recommended Posts

"Og slik er det også på Yanmar."

 

Ikkje på mine 2GM20F. Eg tok av botnpanna for to veker sidan. Det var mykje olja att, sjølv om eg hadde pumpa ut mest mogeleg gjennom røyret til peilepinnen.

 

Til min store glede oppdaga eg motorane har ein plugg under kraftuttaket for reimskivene. Frå denn går det eit røyr til ein sil (kvifor?) nederst i botnpanna.

Eg skal fjerna pluggen og kopla ei pumpa permanent til holet.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

På min Mercruiser sitter det en lang slange montert på bunnpluggen. Denne tar jeg ut gjennom dreneringspluggen i akterspeilet, skrur ut tappepluggen og slipper all olje rett i en bøtte. Enkelt - gjør dette kun når båten er tatt opp på høsten.

Alternativt kan jeg sette på en pumpe på slangen når båten ligger på sjøen.

 

Se:

http://www.marinepartsexpress.com/merc_sch_fs.html

Link to post
Share on other sites

Etter 30 års drift regnet jeg med at det var mye dritt nedi der. Men nei, det var så rent og pent som det kunne være, så jeg ble litt forundret ja!

 

Dsc00051b.jpg

 

Dette er bunnpannen på min gamle Perkins, olje kun suget opp med pumpe. Sånn så den ut inni etter drøyt 40 år. Gullende ren i bunn, kun et tynt sort belegg der veivaksel har kastet olje på sideveggene. Konsistenen på belegget var som tørr som maling, og satt meget godt fast. Ingen fare for at dette skulle løsne. Jeg var som deg og hegra overrasket over fravær av slam og avleiringer.

 

Bekymringen for ikke å få med all skitten ved utsuging av olje gjennom peilepinne eller dedikert rør virker overdrevet på meg.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

har en 350 mag mercruiser, hvor mye olje er det på denne? fikk bare pumpet ut 4-5 liter via peilepinne med pumpe.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Denne var jo ikke dum, kommer du til under og over eller vrir du litt på filteret mens du lager hull?

Jeg borer først i overkant - litt på skrå ut fra Steyren (evt. skrujern og hammer i stedet for bor). Vrir så filteret slik at hullet kommer ned og oljen pipler ned i begeret e.l. som jeg på forhånd har plassert under. Borer så et nytt hull på oppsiden av filteret - det er kanskje ikke nødvendig, men oljen renner raskere ut når luft får komme inn.

Redigert av WMB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har en 350 mag mercruiser, hvor mye olje er det på denne? fikk bare pumpet ut 4-5 liter via peilepinne med pumpe.

 

4,25 liter med 25W-40 olje. I følge Manualen til Mag 350.

 

Og manualen finner du her.

 

Der er også alt i forbindelse med oljeskift beskrevet på en måte som selv amerikanere kan forstå.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Biltemas oljesugepumpe.

Kjørte motoren varm, og oppdaget at peilepinnerøret var for tynt til å få nedi den originale Biltema sugeslangen. Hentet og tredde innpå en blå pneumatikkslange, stakk denne nedi, og sugde opp oljen. Det tok litt tid, pga den reduserte diameteren på sugeslangen. Heldigvis fiklet jeg så lenge, at motoren ble litt kaldere, slik at jeg fikk opp igjen hele sugeslangen, uten at noe smeltet av.

Fikk opp over 7 liter olje på denne måten.

Kjørte så motoren en time, uten å bytte oljefilter, og tok opp båten.

Den nye oljen er akkurat like svart som den gamle var på peilepinnen.

Nå ligger båten på land, med ny turbo, prøvekjørt med hageslange.

Tenkte å kjøre den litt varm utpå vårparten, suge opp alt jeg klarer, bytte oljefilter, og så klar til ny sesong.

Da har jeg jo fått vasket litt nedi der.

 

Bruker syntetisk olje, da jeg får tak i billig olje.

Noen som syntes det er dumt med syntetisk olje på Yanmar 4LH-HTE 140 hester? Skiller så lite på pris at det betyr ingenting.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Noen Volvoer har egen sugerør ved siden av peilepinnen. Mens noen eldre er igjennom Pinnen.

På yanmaren skrur jeg av veivhusdekslet og suger opp alt sammen.

Og på en del andre motorer er det jo oljepumpe, men det beste er tappeplugg uansett :smiley:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Bruker syntetisk olje, da jeg får tak i billig olje.

Noen som syntes det er dumt med syntetisk olje på Yanmar 4LH-HTE 140 hester? Skiller så lite på pris at det betyr ingenting.

 

Ikke bruk syntetisk olje om motoren har mange år bak seg med mineralsk olje først. Mineralsk olje legger noen avleiringer her og der uten at det betyr noe. Dette løses forholdsvis fort og lett opp av syntetisk olje, og avleiringene lager i ytterste konsekvens blokkeringer i oljekanaler før de blir fanget av filteret. Tette oljekanaler=havari!

 

Et annet problem er at motorene har en tendens til å begynne å lekke om de plutselig får syntetisk olje. Grunnen er beslektet med forklaringen over, og skyldes at pakninger som har blitt tettet med avleiringer o.l plutselig blir "renset" og utette.

 

Det er et vanlig havariproblem på motorsykkelmotorer som "plutselig" i voksen alder får syntetisk olje av misforstått snillisme fra eigerenes side.

 

Men; det trenger ikke være dumt med syntetisk olje om motoren er ren og klar for det!

Oso

Link to post
Share on other sites

Yanmar krever vanlig 15W-40 olje. Kun BY-motorer får bruke syntetisk olje. Se www.yanmar.no

 

 

ops...

Ehh..

Er jo syntetisk på den nå...

Ehh.. hva gjør jeg?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Skal skifte olje på en KAD 43 nå i helga, har den peilerøret helt i bunn, det står ingenting om det i manualen, har som sagt liten lyst å stikke noe inni peilerøret

her ser du peilerøret til kad 42 modellene, som du ser går røret I en 90 grader, og man bør IKKE stikke noe nedi. Jeg pleier å suge opp det jeg får, og I år tok jeg to skift med få timers mellomrom. For å sikre meg meget god kvalitet på oljen, om man får ut 7 eller 8,5 ltr spiller nesten ingen rolle. tenk hvor mye som er I galleri, slanger veiv , kjøler etc... aller parikler som venn, metal, sot, etc er svevende I olja , en annen ting om motor har stått over vintere med brukt olje, det syns ikke jeg er noe sjakktrekk. det anbefales av noen å skifte litt utpå sesongen, noe som jeg støtter . https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10169/volvo_kad42_underside.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...