mhemil Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 For jolle på badeplattform. Hva er å foretrekke. Ønsker selvfølgelig at båten skal være ute av veien, noe som er vanskelig med begge løsningene. Fordelen med horisontal krybbe er at man slipper å ta av motor. Noen ulemper ? Ser at ILAS har en horisontal løsning som kun krever noen få beslag på badeplattform. Selve krybben (2 armer) kan fjernes når ikke i bruk. Av de mange forsjellige Snap Daviterne, ser jeg at Weaver har en som gjør at båten henger litt vekk fra plattform og følgelig ikke er så i veien. Noen erfaringer med løsningene? Quote Link to post
Bitteliten Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 har sett denne ILAS krybben. Det jeg ennå ikke har forstått er hvordan man får 100kg gummibpt med påhenger oppi krybben uten at man har kran/landgang å heise den opp med. Quote Link to post
Ludde Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 (edited) Det kan jeg svare på Bitteliten. Man dra ut den teleskopiske krybben og drar båten opp fra siden med motoren tiltet opp. Min kone og jeg gjør det lett og greit. Var lenge inne på tanken å bruke en liten kraftblokk el. men det går helt utmerkem med muskelkrtaft. Edited September 7, 2008 by Ludde (see edit history) Quote Hilsen Ludde Link to post
mhemil Posted September 7, 2008 Author Share Posted September 7, 2008 Ludde, Fornøyd med løsningen kontra snap davit? Kan dere bevege dere på plattformen (foran jolla) når den er festet i krybba? Quote Link to post
Ludde Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Jada det er plass til å gå foran jolla som er en 270 cm RIB. Litt tuklete å komme inn og ut av båten, men ikke værre enn at vi tråkker på ankeret og går ut på siden. Quote Hilsen Ludde Link to post
Victora III Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 (edited) ILAS løsningen har jeg aldri sett. Noen som har bilde? På min båt (som jo er samme som din) måtte jeg få lagd noen syrefaste beslag for å komme langt nok ut med jolla og gå klar ankeret. Disse er avtagbare og slik ser det ut: Edited September 7, 2008 by Swande (see edit history) Quote Link to post
Ludde Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Hei Swande Gå inn på Finn.no og se på Bavaria 35 Sport så der du denne løsningen Quote Hilsen Ludde Link to post
mhemil Posted September 7, 2008 Author Share Posted September 7, 2008 Har sett den, ser veldig fin ut. Det spørs vel om det blir like fint på en 29 Sport eller om snap davitere er like greit for denne størrelsen. Plattformen er jo mindre på min båt. Hvis ikke jeg bytter til 35 Sport da.... Quote Link to post
mhemil Posted September 7, 2008 Author Share Posted September 7, 2008 (edited) Ser fin ut løsningen din Swande! Har også sett på denne fra Weaver. Edited September 7, 2008 by mhemil (see edit history) Quote Link to post
Ludde Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Det var den løsningen vi hadde på vår 35 Sport før vi byttet til IlAS. Fungerer veldig bra all den tid det er et stykke far plattformen og ned til vannet, Quote Hilsen Ludde Link to post
mhemil Posted September 8, 2008 Author Share Posted September 8, 2008 Mao, du var lei av å ta av og på motoren og byttet derfor til ILAS ? Quote Link to post
Blue_Dragon Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Er jo ikek akkurat billig den ilaskrybben. Quote Link to post
Victora III Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Nemlig - prisen er vel det som skiller dette vesentlig. ILAS-løsningen skulle jeg gjerne visst prisen på. Men solid var det. Weaver-løsningen tror jeg koster 5200,- siste jeg sjekket. Vanlig snapper koster 1500,- + syrefast beslag som jeg fikk laget for et par hundrelapper. En annting er at disse "rigger" mye og stikker ut og er lette både å snuble i og skade seg på. Men her argumenterer vi selvsagt for egne løsninger. Å ta av motor for hver gang har jeg aldri sett på som noe som helst stress. Iallefall ikke om du har en 5 hk totakter som nesten ikke veier noenting. Gjort på noen sekunder. Quote Link to post
Ludde Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Nei ILAS løsningen er ikke billig i det hele tatt sammenlignet med Weaver, som heller ikke er rørende billig dersom du skal ha den forlengede varianten, og supplere med Stand-off braketter for å holde båten på plass, ca. dobbel pris vil jeg tro. Vi byttet til ILAS fordi vi byttet til RIB og 8 hk slik at vi ville ha en løsning hvor motoren kunne stå på og båten veie noe mer enn gummibåten vi hadde. Quote Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 (edited) Jeg filulerte litt over løsninger på BittelitenIV før vi bestemte å bytte den. ILAS løsningen var et av alternativene jeg så på - men det falt bort ettersom jeg synes det så tungt ut å få jolla opp i krybba. Da mener jeg det finnes bedre løsninger andre steder -feks den fra Hurley har sett den et par ganger de siste somrene Jeg er godt fornøyd med den løsningen vi har på båten nå med krybber som er vendbare når vi ikke bruker de Krybbene i seg koster ca 20.000 kroner - de lages av NordWest. Edited September 8, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
M/S Malene Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Weavers daviter koster ca det halve kjøpt direkte fra USA. Sjekk Amazon eller ebay.. Quote Link to post
Ludde Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Lekker løsning Bitteliten, skulle gjerne hatt noe sånnt men mangler pasarelle til å løfte med Ellers kan alle Weavers produkter kjøpes direkte av Weaver til hyggelige priser. Sender raskt og greit til adresser i Norge. Vi kjøpte i sin tid Stand Off brakketter herfra og betalte ca. halvparten inkludert frakt etc. Hurley sin løsning så vi på før vi kjøpte ILAS sin, men synes den ble for amerikansk for vårt tyske vidunder. Quote Hilsen Ludde Link to post
Victora III Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Lekker løsning, Bitteliten! Ingenting annet å si om det (og det bør det jo være når det koster 17 ganger mer en mine ) Quote Link to post
Larspo Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Krybbene i seg koster ca 20.000 kroner - de lages av NordWest. Fin løsning, det skal de ha for, men 20.000 for 2 x treklosser skrudd i syrefast "snurret" synes jeg var utrolig dyrt. Quote Link to post
Bitteliten Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 (edited) Jeg har ikke erfart at noe er utrolig billig fra NordWest Prisen er ferdig montert - om det er noen trøst Bildene er nok ikke helt rettferdig - for det er mye stål på disse - de er gjennomgående gjennom badeplatformen - og det er stål på alle kanter. Men billig er det ikke nei. Hva koster ILAS krybba da? Jeg har en eller annen husk på at den koster fort et par store båtlapper den også Edited September 9, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
mhemil Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 Også interessert i prisen på ILAS krybba. Ludde? Quote Link to post
tigertoe Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Valget mellom krybbedaviter og Weaver brukte jeg mye tid på i vinter gitt. Jeg hadde sett på ILAS krybbene, men følte at løsningen ikke var fullgod. Jeg hadde også kommet over en ny norsk type krybbedavit på båtmessa, som vi diskuterte litt her. T-G daviter heter de., sånn ser de ut: Ingen hadde prøvd ut disse så jeg feiget ut og bestemte meg for Weaver som jeg bestilte fra USA. En kollega skulle ta dem med hjem, men da han glemte dem to ganger på rad ga jeg opp og tok mot til meg og bestilte denne krybbedaviteren. Resultatet er knallbra! Jeg har bare middels god rygg og jeg ønsket meg en rib med litt mer enn 4 hk så vi kunne dra på litt lengre turer med 3-4 personer og dra barna på vannski etc. Å løfte en 9,9 hk av og på kanskje hver dag er ikke like lystbetont for alle. Min rib veier 45 kg, motoren 34. Med tank, smartabs, tauverk etc blir det ca 100 kg. Enhver kan dra denne opp alene! Det geniale er at selve krybben vipper ned til vannflaten og siden det er syrefast stål, blir det en glatt flate og dra båten opp på. Med en gang jolla er oppe, smekker krybben i lås. Når man skal sjøsette drar man i en utløsersnor og krybben vipper ned og jolla seiler til sjøs. Det tar 1 minutt å sjøsette jolla og 3 minutter å ta opp og evnt feste med en stropp eller to. Daviterne kan fjernes enkelt eller de kan svinges inn som ILAS krybbene. De skal tåle joller på 250 kg. Her er et par-tre bilder fra pizzastopp i Moss siste feriedag: Det mer enn nok plass til ombordstigning og tilgang til dreggrluke, fendere etc. Akkurat her står den ikke helt rett pga dårlig stropping. Vi bruker jolla veldig mye. Liker veldig godt å ligge i uthavn og det å kunne ha en ordentlig rib som planer med 3-4 personer så vi kan guffe litt på og slippe å bli klissvåte eller bruke alt for lang tid er virkelig en fordel. Eksempelvis lå vi mye i Gråa Holmerna v/Koster i slutten av juli og jeg og guttungen hadde fast rutine med å kjøpe ferskt brød og aviser til frokost på Eknäs. Det hadde vært en "dagstur" med 4 hk. Selv hadde jeg et par kveldsturer rund Kosterøyene for å se solnedgangen. Her er forresten et bilde fra Nordsiden av Nordkoster, det er 31 juli... Min jolle ble kjøpt inn med tanke på å ha i snap davit. Den er derfor bare 2,75. Selv om båten min er bare 3,20 bred har vi såpass mye å gå på der bak at jeg går med tanker om å gå opp til en 3 m Grand (55 kg) eller kanskje Arimar 3,20. Evnt med styrekonsoll. Blir vekta mye større enn i dag kan jeg hekte på en 12 V vinsj på pushpit hvis det blir tungt å dra den opp alene. Jeg har montert disse slik at kjølen på jolla kommer 30 cm utenfor plattformen. Min Grand 2,75 er 146 på det bredeste og tar derfor kun 73 cm av plattformen i akterenden. Ved baugenden er det god plass. Under transport stuer vi vannski, vaskebøtte, fiskestang osv i jolla. I motsetning til en jolle på høykant tar den ikke noe av sikten bakover. Skilsø 33 er en lett båt, kun ca 4 tonn. Likevel merker jeg ikke særlig til vekta bak, den oppfører seg helt likt i sjøen. Det har heller ikke vært mulig å få hekkbølgen til å komme høyt nok til å ta borti skroget på jolla, men jeg har ennå ikke testet i større sjø. Har man lav plattform og/eller høy hekkbølge kan man bare la være å stroppe jolla bak slik jeg har gjort. Da vil den løfte seg og legge seg pent ned igjen hvis den skulle få en hekksjø. Har hatt glede av å lese et par andre tråder her om rib og påhengsmotorer, planing og mangel på sådan osv, det er tydlig at det er flere som er opptatt av emnet... For oss er det i alle fall ikke tvil, det å ha en ordentlig rib for turer og utforsking, transport, fiske og lek er en kjempebonus. Quote Link to post
Bitteliten Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 (edited) Skilsø 33 er en lett båt, kun ca 4 tonn. Likevel merker jeg ikke særlig til vekta bak, den oppfører seg helt likt i sjøen. Det har heller ikke vært mulig å få hekkbølgen til å komme høyt nok til å ta borti skroget på jolla, men jeg har ennå ikke testet i større sjø. Har man lav plattform og/eller høy hekkbølge kan man bare la være å stroppe jolla bak slik jeg har gjort. Da vil den løfte seg og legge seg pent ned igjen hvis den skulle få en hekksjø. Takk for et flott innlegg. En slik løsning hadde jeg gått for - uten tvil Hva kostet denne løsningen? Ad hekkbølger: Om vi ikke slakker av litt forsiktig med båten vår kan vi fylle litt sjø i jolla. Så vi slakker sakte av og har ofte et øye i "bakspeilet" for å se at alt er OK. Jolla er naturligvis festet med stropper. Slik ser det ut i rundt 25 knop Edited September 9, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
tigertoe Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Jeg betalte 12.500. Dette er en god del mer en snap-davit, men for meg har det vært mer enn verdt kronene. Flott bilde, hvor mye kan landgangen din løfte når den er utstrukket? Quote Link to post
Bitteliten Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 (edited) 12500 kroner synes jeg er en hyggelig pris for en så skikkelig løsning. Hvordan monterte du dette? Gjennomgående bolter ? Landgangen løfter 350 kg på maks lengde. Edited September 9, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts