Jump to content

Weaver Snap Davit eller ILAS horisontal krybbe


mhemil

Recommended Posts

Kjempebra og interessant innlegg med god informasjon tigertoe!

 

Valget mellom krybbedaviter og Weaver brukte jeg mye tid på i vinter gitt. Jeg hadde sett på ILAS krybbene, men følte at løsningen ikke var fullgod. Jeg hadde også kommet over en ny norsk type krybbedavit på båtmessa, som vi diskuterte litt

 

Kan du si noe mer om hva du mente ikke var fullgodt med ILAS samt den viktigste forskjellen på ILAS sin løsning og TG-jolle daviter ?

Link to post
Share on other sites

ILAS krybben koster ca. 15.000,- men det er mulig å få hyggeligere priser på denne også ved å shoppe litt rundt. TG krybben så fin ut, og får en lengre arm ned mot vannet som gjør at dersom plattformen ikke er for høy, kan man dra jolla opp sidelengs. På min båt prøvde jeg dette først ved hjelp av noen hjemmelagde forlengere slik at den kom lenger ned mot vannet. Det fungerte men det ble for mye styr så nå drar vi den opp fra siden.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg kjenner bare ILAS sin krybbe fra beskrivelser. Den gang hadde jeg det for meg at man dro jolla opp på tvers, alså 90 grader ift moderskipet slik man gjør med min løsning. Den gang forstod jeg heller ikke at man kunne fjerne den helt med et enkelt håndgrep. Har lest her i dag at man drar jolla inn i ILAS krybben sidelengs, og det kan muligens være enklere. Den kan visst også enkelt fjernes. Som du ser er det ikke sikkert at min oppfatning fra den gang er helt riktig.

 

Er fremdeles usikker på om den sitter ordentlig fast når den er utspent (Hva holder den fast i utspent tilstand?), og hvor mye vekt den tåler? Hvis man skal dra jolla opp fra siden er den da veldig utsatt for vinddrag før man får dradd den inn i i krybben? Hvor lett er egentlig dette, man må vel først få løftet jolla en del opp før man begynner å dra sidelengs?

 

Som du ser jeg er nok ikke den rette til å uttale meg om disse ILAS krybbene. Men på papiret. og ut fra det jeg visste den gang følte jeg mine var et mye bedre valg.

 

Slik jeg ser det er vel den største fordelen med min at den "vipper" helt ned i vannet fra den høyden det er på min plattform og dermed danner et "glideplan fra vannet og opp på plattform". Da blir det veldig enkelt å dra jolla opp langs denne. Det krever at man tar litt i, men det er ingen stor kraftansrengelse.

Link to post
Share on other sites

Hvordan monterte du dette? Gjennomgående bolter ?

 

Ja, det følger med muttere som sitter fast i en stålplate som skal skrus fast fra undersiden av plattform (Må altså gjøres når båten er oppe). Når det er gjort kan man ta krybbene av og på ved å skru øyeboltene ut for hånd ovenfra. Jeg rakk aldri å feste mutterne permanent i år, så jeg hadde krybben på hele tiden.

 

De er også laget slik at man kan ta ut to av de fire øyeboltene og svinge dem inn slik som ILAS krybbene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert ILAS davitere på min båt. Genial løsning, men de er dyre. Veiledende pris er vel 15.000kr hos div. utsalgssted. Da medfølger alt som trengs av festebraketter, maler og bolter. Jeg monterte mine selv, gikk helt fint, men man må få tilgang til det man skal feste i underifra. Fester brakettene på undersiden med gjennomgående bolter. Jeg angrer pr. dags dato ikke et eneste sekund på at jeg gikk til invistering av disse daviterne. Jolla må dra opp sidelengs med muskelkraft. Har vurdert å montere en winch på babord side for å lette det hele litt. Jeg kan gå fint på badeplatformen med jolla. Den kan vel justeres utover i 8-10 hakk eller noe.

 

Legger ved noen bilder (bedre med for mange enn for lite.. :wink: ),

 

21056876xy3.jpg

 

jpg1jy6.jpg

 

jpg2rw9.jpg

 

jpg5kj0.jpg

 

23531920cf6.jpg

 

jpg1yv0.jpg

 

jpg2jq5.jpg

 

43360997xe9.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ingenting å utsette på disse daviterne. Jeg hadde min på slep på hele forsommeren, men når vi skulle ha 2-3 ukers ferie var det ikke aktuelt å kun putre i 7 knop og ha den på slep. Så da var det bare å handle disse til ILAS.

Stemmer, det er en Arimar 320 Targa jeg har stående bakpå. Jeg er ikke helt sikker på vekt, men nå er det jo en del stasj på båten. Jeg antar at den ligger tett oppunder 200kg, kanskje rundt 175kg + -.. Det som veier er jo skrog, motor, batteri, bensintank (jeg tar aldri ut denne når jeg skal dra den opp), i tillegg blir jo båten tyngre med styrekonsoll, targabøyle, teak og div. annet tullete stasj.. Så + - 175kg tror jeg er meget realistisk.. I starten var det svært tungt, men alt handler om teknikk. Nå klarer jeg å dra den fint opp og ned (edit: MEN vurderer fortsatt en winch som kan trekke den opp)... :smiley:

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig interessant. Imponerende at du drar den enkelt opp.

 

Er du forresten fornøyd med den Arimaren? Går det greit at en voksen og ett barn sitter bak samtidig når man er bare to, eller må man plassere den ene i baugen? Er den tung å få i plan? Har lurt på om jeg skal oppgradere til en slik, men ble litt skremt av vekta.. Er det firetaks motor du har?

Link to post
Share on other sites

Jada, jeg er knallfornøyd med Arimaren. Arimaren brukes pr. dags dato av den une herren i huset på 17 år og han må stå og lene seg litt forover for å få båten i plan. Så du må nok plassere en i baugen. Jeg har imidlertid vurdert å montere disse trim flapsene som da gjør at man kan sitte bak der. Tror vekta ligger på rundt der jeg sa over.. Båten veier vel 90-100kg, motor a 40-50kg, bensin (full tan) 25kg etc. Det er en totakts motor, skal riktignok sies at jeg går med planer om å bytte ut til en 25/30hk motor.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig å hjelpe til, det er jo tros alt litt av grunnen til at vi er på et slikt forum.

Nei, jolla kommer ikke borti badeplatformen. Nå er jo også daviterne teleskopiske, så det er evt. bare å dra den lenger utover til den ikke kommer i konflikt med badeplatformen. Jeg har min på nest innerste hakket. Da går det også fint an å gå på platformen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Beklager Saltkjelen. Det var en total kortslutning hos meg. Jeg så på bilder av en Bavarialøsning som lå på finn.no i en lenke i denne tråden og feilsluttet dette til dine innlegg. Under er bildet jeg tenkte på da jeg stilte deg spørsmålet.

 

gummibaatvinsj.jpg

 

Igjen, beklager så mye. For å komme videre i saken: På BB side av badeplattformen henger det en krok hvor det i overkant synes å være merket "POWER". Jeg antok at denne kroken er koblet til et system med en elektromotor som eksempelvis kan trekke inn en gummibåt på akterplattformen. Er det noen som kjenner mer til detaljene her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...