Jump to content

Weaver Snap Davit eller ILAS horisontal krybbe


mhemil

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Lurer også på den platformdaviten fra ILAS.

 

Men i forhold til å la påhengs henge på gummibåten. Med en 40kg påhengs på denne fleksible hekkplaten til gummibåten, vil ikke det medføre unødig belastning på hekkplaten under gange dersom det er litt sjø?

Link to post
Share on other sites

Ilas har nå også Jollekran i sortimentet.

Løfter inntill 100kg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8590/2009messe149.jpg

 

Bildet er fra Roaldbj's utmerkede dekning av messen i mars.

 

Brosjyren til jollekranen ligger ikke ute på nett, men jeg kan sende den på epost om noen sender meg en IM med mailadressen sin.

(Jeg vet ikke om det er mulig å legge ut PDFr her, ellers kunne jeg gjort det)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

På årets båtmesse i Lillestrøm ble det vist frem den krybbe ala den til Ilas. Den sto på standen til Aktiv Marin. Husker ikke navnet, men det vet de på Aktiv. Denne så enklere ut enn den til Ilas. Hadde færre deler som kunne ryke og var massiv i syrefat. Kun 2 fjærer var de bevegelige delene. Koster vel litt i overkant av 10 båtlapper. Var enkel i bruk, både opptak og sjøsetting

Link to post
Share on other sites

Det er no T-G Daviter som er diskutert tidligere i tråden. Koster 12.500,-

 

Jeg har nå bestillt ILAS krybben. Min plaform ligger lavt i forhold til mange andre båter så jeg tror ikke det blir noe problem og ta den opp (har også kun 5HK 20Kg).

 

Man slipper jo også og kjøpe feste til påhengeren kontra snap david løsning.

 

ilas.jpg

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter ett års erfaring med ILAS krybben kan jeg jo nå utgjøre noen erfaringer mht. kvalitet og hvordan det er å ha jolle bakpå ifb. hekkbølge. Daviterene er teleskopiske og du kan derfor justere jolla langt inn på platformen så den ikke kommer i konflikt med hekkbølgen (Selv langt inn berører hekkbølgen jolla mi, men det skyldes riktignok at Meridian lager noen voldsomme bølger). Kvalitetsmessig er det ikke noe å si på. Å dra den opp går forholdsvis greit - teknikk gjør alt så mye lettere. 12.000kr er en veldig bra pris. Jeg fikk mine for mellom 11-12.000kr - vennepris.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Trenger ikke det foreløpig.

 

Man har jo store muligheter for og justere høyden også. Har sett noen som nesten ikke har saget i klossene, men jeg tror det er en fordel og sage klossene så langt ned som mulig samt gjøre de god og runde. Et bilde av klossene hadde nok vært bra.

Link to post
Share on other sites

Bilde var det jo tidligere :) Ser veldig bra ut, men jeg tror som sagt at båten min er litt for liten samt at disse stjeler en del ab badeplattformen.

 

Høyden derimot på min plattform ville gjort det lettere og få den opp, men samtidig ville jeg kanskje fått problemer med hekkbølgen.

 

Her er et bilde av en V42 med Ilas krybbe.

v42.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, bilde ligger litt lenger fremme i tråden. Tror ikke båten din er for liten. Ikke tar de mye plass heller syns jeg. De kan enten stå rett ut (som jeg pleier å ha de) eller legge de inn langs akterspeilet. Da er de ikke i veien for noen. Jeg sliter også litt med hekkbølgen, men det er når jeg graver som verst. Ellers er jo båten stroppet fast, så det har aldri vært noe problem. Hender jeg fyller jolla for vann ved slakking av farten, men bare det foretas rolig og bestemt går det bra. Uansett renner jo vannet ut. Kjør på, du vil bli kjempefornøyd! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Tar opp igjen denne gamle tråden og håper noen har gjort seg erfaringer med ILAS krybbe og opptak/utsetting av forholdsvis tung RIB.

 

Jeg bruker samme metode som flere har antydet i denne tråden med å dra opp jolla på vår Princess P40 med ILAS krybbe uten pasarelle eller vinsj.

Metode;

1.) Legge jolle på tvers av hekken med baug mot styrbord (Har aktervinsj/anker på badeplattform på styrbord side så jolle må ha påhenger mot babord side for å unngå konflikt med anker).

2.) Fester tau i baug på jolle og drar baug opp i styrbord ILAS krybbe. Sikrer der tau slik at jolle ligger med baug oppe i styrbord krybbe.

3.) Har tau festet i akterspeil på styrbord side i jolle og drar tau over pontong mot styrbord og under hele jolla. Drar i tauet akterut slik at jolle vippes opp i krybbe og fester deretter tauet. 

4.) Vipper ned jolle slik at den legger seg horisontalt i krybbe og fester jolle fast med jekkestropper.

 

Denne fremgangsmåten fungerer veldig bra med joller som ikke veier alt for mye. Men jollene vokser jo de også... :wink:

Kjøpte i sommer ny Grand 300S med Mercury 10HK Viking. Ikke konsoll, men med bensin passerer den jo 110-120kg og dermed er det bare så vidt jeg klarer å dra den opp alene. Teknikk er viktig, men det er så tungt at jeg gruer meg til hver gang den skal opp så funderer på en forbedring som gjør dette lettere.

Vinsj er jo selvsagt luksus, men lurer på om det ikke går an å få til noe på enklere vis med bruk av feks. talje/kasteblokk?

Har tenkt å prøve ut en løsning med dette til våren, men det må da være andre som har det samme problemet og som har funnet enklere metoder uten å bruke pasareller/vinsjer etc?

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...