Jump to content

Hvem har bygget denne sjarken? - problemer med balansen


Trondwi

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en brukt sjark som ikke selgeren visste noe særlig om og håper å få litt hjelp her. Det er en 28' sjark med en MWM 226-6 motor og Nogva gear fra 1977 (kan være selvfølgelig være ettermontert, men...).

 

sjark1.jpg

 

sjark2.jpg

 

Jeg har problemer med balansen i båten og redd for at det er noe riv, rav, ruskende feil med ballasten og plasseringen av denne og håpet å komme i kontakt med produsenten for å få noen gode råd.

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er ca 10 mm glassfiber i skoget + ishud.

 

Det er mulig at båten kan være bygget om, men dette har i såfall antagelig skjedd på 80-tallet. Noe som gjør det lite sannsynlig ved at båten da antagelig var relativt ny. Mesanmasten var dokumenterbart på plass på slutten av 80-tallet.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Tappet ut drøye 160 l vann av vanntanken som jeg ikke aner hvor stor er (fikk oppgitt at den var på ca 100 liter) og det hjalp veldig på stabiliteten. Tanken ligger nesten midt i båten og er nærmere ca to meter bred øverst, så her har nok vannet rent frem og tilbake og forsterket det meste av utvendige påvirkninger. Men båten er fortsatt ikke "normalt" stabil, så det spørs om ikke det kreves mer drastiske åtgjerder (samt ny(e) vanntank(er) med ny plassering.

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildene hvor båten henger i stroppene kan tyde på at vannlinja er lav. Er det mulighet for å fylle ekstra ballast i kjølen? Masta ser relativt massiv ut. Det skal ikke mye tyngde til over dekket før stabiliteten svekkes.

 

metasenter.jpg

 

I forbindelse med Poseidons internettopplegg for D5L-sertifikatet jobbet vi mye med beregning av skrogstabilitet, og vi ble overrasket over hvor liten vekt over tyngdepunktet i båten som påvirket stabiliteten. Jeg tror målet ditt må være å senke G så mye som mulig, slik at GK blir mindre.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj - illustrasjonen din er veldig interessant, men jeg tror tyngdepunktet ligger "mer enn lavt nok". Det er drøye 700 kg motor og gear som ligger helt under vannlinjen. I tillegg har det vært forsøkt å senke tyngdepunktet ytterligere ved at den ligger endel 5 liters kanner fyllt med bly i kjølen under motoren - antagelig minst 100-150 kg. Begge mastene er i aluminium og det er dermed begrenset hvor mye disse veier, selv om mesanmasten selvfølgelig er temmelig høy.

 

Dersom jeg gir "flatt jern" i stor sjø, løfter jeg baugen ca 0,5 m og setter antagelig rompa godt ned i vannet (10,5 knop eller der omkring). Da stabiliserer båten seg veldig i forhold til på lavere hastigheter. På den annen side skjer det endel ikke-så-hyggelige-ting av og til (erfaringene er fra før jeg tømte ut ca 160 liter vann fra ferskvannstanken). Med sjøen inn ca 45 grader aktenfor tvers og halvannen meter relativt krappe bølger, opplever jeg at båten av og til krenger voldsomt - og bare fortsetter krengningen slik at det nesten virker som om at det er fare for å velte. De gangene det har skjedd frem til nå, har jeg slått ned motorkraften, dreiet på siget av båten slik at jeg får sjøen rett fra siden og så gitt full gass igjen (ja, det er helt sprøtt og det blir veldig mye vann over fordekket, men det har virket. Tilnærmet ubåt i en kort periode, men opp kommer den og spygattene tar godt unna. Det er bare å holde seg godt fast!!). Jeg var ute med fruen en liten tur i dag etter å ha tømt tanken, men hennes migrene gjorde at vi bare såvidt stakk nesen uttaskjærs. Opplevelsen var uansett at den roet seg veldig. Regner med å dra ut alene i morgen og håper på litt skikkelig sjø.

 

Min opplevelse ligger heller på at balansen i båten er feil. Det er for mye vekt (gjerne over dekk) forut (og for dårlig bæring) og for lite vekt akter. Dette forklarer i såfall hvorfor det er så dramatisk forandring når jeg gir nok motor til å heve baugen skikkelig.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Med den dype baugen, og relativt flate akterpartiet, så vil du skjære deg ved sjø aktenfor ... og du vil slite med å holde båten på kurs (mye krenging vil skje). Bølgene tar tak i det flate akterpartiet og vil skyve dette fremover, og hvis aktenfor tvers, så vil bølgen også skyve hekken mer til siden. Den skarpe baugen (med begrenset løft) vil forsterke dette. Eneste valget du har er å redusere farten (la bølgen renne under deg og du endrer kursen 90 grader av bølgene automatisk. Urovekkende når det skjer og muligens svært lite ballast fremme eller bak kan gjøre til eller fra, med denne dype baugen...som helt sikkert er helt topp i motsjø... (regner med at vanntanken er fremme siden det ble litt bedre, og baugen løftet seg mer.... steglister i baugpartiet vil lage mer løft, men vil også ha negativ innvirkning i motsjø.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

sjekk denne !

sakset fra Maritim start:

Jeg er interessert i en båt av typen Skårungen 28 Combi, bygget i 1981.

Har prøvd å finne opplysninger om båttypen og så langt ser det ut for at det kun er bygget 5 stykk på Sunnmøre. Kan du bidra med ytterligere opplysninger,

kontakt Frode på e-mail.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Hva er steglister :blush: Trond

Steglister er de nært horisentale linjene (kanter) i undervannsskroget.... det ser ut som om du har to, noe som også vil gi bedre stabilitet med høyere fart. Ved å øke størrelsen på steglistene (eller legge til fler) i baugen, vil du øke skrogets vannflate, og derfor også løft. Mer vannflate vil også øke friksjon når baugen er på nedtur fra toppen av en bølge..... noe som vil gi hardere gange i motsjø, men økt løft med mindre tendens til skjæring i medsjø..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei

Helt enig med "divemaster", en båt med så mye "bæring" i hekken, og i tilleg så flat i bunnen, kombinert med en skarp, dyp kjøl, vil gi en båt som er vanskelig å kontrollere med sjø inn aktenfor tvers. (puh- lang setning..)

 

Det at du har mye vekt lavt plassert i båten, vil gi en sikker, men ubehagelig båt. (krappe bevegelser)

mvh Tore Holmen

Link to post
Share on other sites

Pen båt ,men blir nok trolig litt for kort og framtung , motoren er og trolig plasert for langt frem i båten.

Ved forsøk med mere balast så bør den plaseres så langt bak som mulig men tviler på att det løser så mye av problemet .

Det er bedre om båten blir litt stiv enn å vere vanskelig å styre , spessielt med sjø bakfra.

En forlengelse av båten på ca 1m , og så deretter plassere etterpå den nødvendige balast der mener jeg ville ha hvert tingen .

Link to post
Share on other sites

Min første tanke når jeg så båten var "ja den er nok morsom å kjøre med sjøen aktenfor tvers" - alt for lite oppdrift i baugen ift. resten av båten.

 

Som fiskebat sier, dersom motoren er plassert langt fram i båten så vil jo det gjøre vondt værre.

 

Kunne det vært en mulighet å flytte motor bak i båten og drive propellen via V-gir..? (Man vil jo da også få mye mindre støy foran i båten...)

(Og kan det tenkes at det er det båten opprinnelig er tiltenkt , men at det istedet ble valgt strak aksling...?)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg skikkelig legmann på dette området - men et slikt undervannsskrog har jeg ikke sett før. Rart med så flat bunn og så dyp og lang kjøl. At den skjærer i medsjø forstår jeg godt.

 

Med slike beskrivelser som du gir av sjøegenskapene og at den tar mye vann over fordekket er mitt råd å få en kar ombord som har greie på stabilitet for å se om det er noe som kan gjøres med dette skroget.

 

Lurer på en sak: hvordan er sjøegenskapene i 5-7 knop? Båten er jo ikke så lang, så jeg vil anta at på høyere fart begynner den å flate hekken og gi bæring slik at den løfter seg ut av vannet som en 1/2 planer. Problemet da er slik det ser ut for meg på bildene at den lange kjølen som strekker seg helt frem i baugen skjærer sjøen - og da mister man kontrollen. Dette vil nok være særlig fremtredende i medsjæø der du kanskje får litt ekstra fart fra bølgene som tar tak i hekken og skyver det skarpe forskipet ned i sjøen.

 

Jeg tenker litt på andre halvplanere for sammenligning - feks Saga 315

561x150_teknisk-1.jpg

 

En ganske så kort kjøl og en forskip som løftes ut av vannet i fart over 10 knop

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over innsikten dere har. For å begynne med Bitteliten:

 

57 knop er nokså mye i overkant av hva det er mulig å få denne opp i, men det virker som om den går opp i en "slags halvplan" allerede på 9-10 (tverrbølgene akter flater ut). Fruen har en tendens til å "kappe hoder" på bilder, men som bildet viser, går baugen vesentlig mer opp enn hekken går ned. Å påstå at en 28' båt halvplaner i 9-10 knop er nok mer enn en overdrivelse, men...

 

sjark5.jpg

 

Ivar: Hele motor/gir er plassert aktenfor overbygningen, det vil si at forreste del av motoren begynner temmelig nøyaktig midt i båten og motor og gir utgjør tilsammen så godt som 2 m i lengde. Det er mulig at det kunne være noe å vinne på å flytte det enda lengre bakover, men jeg ser for med et osean av tekniske problemer med å gjøre det.

 

Ingar: Jeg har ikke noe særlig erfaring uten 160 liter vann som skvalper fra side til side, men det å stive opp båten ytterligere innebærer minimale tekniske problemer. Jeg har bare en følelse av at båten heller trenger ballast høyt oppe såvidt under dekk, langt ut til sidene og langt bak.

 

Fiskebat: Motorplasseringen har jeg allerede nevnt og jeg tror også at du har rett i at en 3' forlengelse ville ha hjulpet godt (men det ligger ikke i budsjettet). Jeg tror mye kunne vinnes på styring i medsjø ved å "presse" hekken litt mer ned med ballast samt å legge nye ferskvannstanker langt ut til siden akter. Ellers så synes også jeg at det er en vakker båt!

 

Kengu: Igjen, jeg fascineres over kunnskapen og takker så mye. Jeg skal prøve å få gravd opp flere opplysninger og er takknemlig for alle tips.

 

kgt: Han er tilskrevet og jeg er spendt på svaret.

 

Alle sammen! Tusen takk for masse verdifull hjelp!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Ingar: Jeg har ikke noe særlig erfaring uten 160 liter vann som skvalper fra side til side, men det å stive opp båten ytterligere innebærer minimale tekniske problemer. Jeg har bare en følelse av at båten heller trenger ballast høyt oppe såvidt under dekk, langt ut til sidene og langt bak.

57 knop er nok litt mye for en halvplaner - det var derfor jeg rettet det til 5-7 knop :wink: Ut fra bildet ditt ser jo båten ut som en overmotorisert snekke som man har montert store flaps på - den suger seg ned i vannet akter og baugen jobber seg opp på bølgen.

 

Jeg pratet med en kar i sommer som hadde bygd sin egen explorer båt. Den hadde en 2 kubikks stabilitetstank på taket av styrhuset. Tanken her var å ha denne tanken som en slakk tank der vannet aldri skvalpet i samme takt som båten. Så når båten krenget over på siden lå vannet på andre siden - så rettet båten seg opp og slingret til andre siden - og gikk det tid før vannet kom seg over på "feil side igjen". For meg hørtes det litt risky ut - men han sa at dette var ganske vanlig på båter fra Grønland og Island.

 

Balasten blir i hvertfall der den har mest effekt på å rette opp båten når den slingrer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...