Jump to content

Hvem har bygget denne sjarken? - problemer med balansen


Trondwi

Recommended Posts

Ja, her er det neppe tvil om at den dype og forholdsvis brede kjølen gir for mye oppdrift slik at båten begynner å ri på nederste del av undervannsskroget. Dermed skjærer den lett. Jeg mener også at du kan kompensere noe ved å legge vekter akterut for å tvinge den flate delen av bunnen lenger ned. Det bør gi bedre stabilitet. Prøv deg fram med noen sandsekker. Men jeg tror ikke dette skroget er konstruert som fiskesjark. Snarere en fritidsbåt, dette.

Link to post
Share on other sites

årsaken til problemene er funnet - mer enn ett tonn netto oppdrift i kjølen.

Trond

 

 

skjønner meget godt problemet ditt.har slitt med det ganske så nøyaktig det samme, spesielt det der med sjø bakfra, å føle seg utrygg i båt er ikke gøy. :diving:

 

jeg ordet det med 150 kilo ballast bak i båten, så langt langt nede som jeg fikk det, man kan liksom kjenne hvor "feilen" er hvis man står og "kjenner" etter, hvis det er å forstå hva jeg mener?. det var som om det var en annen båt .

alt ble egentlig så og si bra, nå går den rett fram, skifter ikke kurs pga bølger bakfra, stamper (nesten) ikke, klatrer mere over sjøen og ruller ikke så mye i sidebølger.

men kan tenke meg 50 kg ekstra, litt lenger fremme. og opp i sidene, for treghet mot rulling. tror det vil gjøre den enda bedre, og blir det ikke bedre er det bare å ta det ut igjen.

 

men så til mitt egentlige spm hvordan regnet du ut dette? forklar godt hvis det er vrient :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det på en veldig "fort og gær'n" måte, som følge litt eksperimentering og erfaringsgrunnlag i forskjellig bølgehøyder. Premissene: Båten vugges ganske enkelt ca +/- 10 grader på flatt vann ved at bare én person står og vugger på akterdekket (til tross for båten størrelse), men det er ikke mulig å få den til å gå særlig lenger lenger, selv med to-tre personer som vugger - min konklusjon, rett og slett for lite kjølballast. Jeg la så båten langs bryggen og vinsjet den over i krengning. Min opplevelse var at den krenget veldig lett 10-15 grader, så ble den vesentlig tyngre opp til ca 30 grader og så virket det som om den gikk tiltagende lettere igjen. Da begynte det å ane meg at enten var overbygningen etc. for tung eller at det var positiv oppdrift i kjølen - eller en kombinasjon.

 

Jeg prøvde deretter å beregne volumet på selve kjølen (fra der den begynner å gå bratt ned fra bunnens "flate"). Båten lå på vannet, så jeg tok utgangspunkt i bildene samt noen kontrollmål på båten. Jeg kom til at volumet var minimum 2,5 kubikkmeter og antagelig endel mer. Motor, gear og aksling veier ca 940 kg. Jeg gjettet på at denne delen av skoget samt ror, flyndre og propell neppe veier mer enn 700 kg og at det var maks 100-150 kg ballast i kjølen

 

Fremgangsmåten er sikkert helt på tryne og det er helt sikkert bedre, enklere og riktigere måter å gjøre slikt på, men de kan jeg ikke.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tror absolutt du er inne på noe her. Når jeg går tilbake og ser på bildene igjen ser jeg jo at kjølen er enorm i volum. Har faktisk skrogform, så du i praksis rir oppe på en annen båt. Medisinen her må være enten ombygging/fjerning av kjøl eller ganske mye ballast i kjølen, så lavt som mulig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...