Trondwi Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Den er ikke ordnet enda, men den sannsynlige årsaken til problemene er funnet - mer enn ett tonn netto oppdrift i kjølen. Jeg kjøpte en Askeladden Commuter 8 i vår og har dermed ikke brukt særlig tid på sjarken i sommer. Den er pt. lånt bort på litt ubestemt tid. Trond Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Ja, her er det neppe tvil om at den dype og forholdsvis brede kjølen gir for mye oppdrift slik at båten begynner å ri på nederste del av undervannsskroget. Dermed skjærer den lett. Jeg mener også at du kan kompensere noe ved å legge vekter akterut for å tvinge den flate delen av bunnen lenger ned. Det bør gi bedre stabilitet. Prøv deg fram med noen sandsekker. Men jeg tror ikke dette skroget er konstruert som fiskesjark. Snarere en fritidsbåt, dette. Sitér dette innlegget Link to post
johan2 Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 årsaken til problemene er funnet - mer enn ett tonn netto oppdrift i kjølen.Trond skjønner meget godt problemet ditt.har slitt med det ganske så nøyaktig det samme, spesielt det der med sjø bakfra, å føle seg utrygg i båt er ikke gøy. jeg ordet det med 150 kilo ballast bak i båten, så langt langt nede som jeg fikk det, man kan liksom kjenne hvor "feilen" er hvis man står og "kjenner" etter, hvis det er å forstå hva jeg mener?. det var som om det var en annen båt . alt ble egentlig så og si bra, nå går den rett fram, skifter ikke kurs pga bølger bakfra, stamper (nesten) ikke, klatrer mere over sjøen og ruller ikke så mye i sidebølger. men kan tenke meg 50 kg ekstra, litt lenger fremme. og opp i sidene, for treghet mot rulling. tror det vil gjøre den enda bedre, og blir det ikke bedre er det bare å ta det ut igjen. men så til mitt egentlige spm hvordan regnet du ut dette? forklar godt hvis det er vrient Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Jeg gjorde det på en veldig "fort og gær'n" måte, som følge litt eksperimentering og erfaringsgrunnlag i forskjellig bølgehøyder. Premissene: Båten vugges ganske enkelt ca +/- 10 grader på flatt vann ved at bare én person står og vugger på akterdekket (til tross for båten størrelse), men det er ikke mulig å få den til å gå særlig lenger lenger, selv med to-tre personer som vugger - min konklusjon, rett og slett for lite kjølballast. Jeg la så båten langs bryggen og vinsjet den over i krengning. Min opplevelse var at den krenget veldig lett 10-15 grader, så ble den vesentlig tyngre opp til ca 30 grader og så virket det som om den gikk tiltagende lettere igjen. Da begynte det å ane meg at enten var overbygningen etc. for tung eller at det var positiv oppdrift i kjølen - eller en kombinasjon. Jeg prøvde deretter å beregne volumet på selve kjølen (fra der den begynner å gå bratt ned fra bunnens "flate"). Båten lå på vannet, så jeg tok utgangspunkt i bildene samt noen kontrollmål på båten. Jeg kom til at volumet var minimum 2,5 kubikkmeter og antagelig endel mer. Motor, gear og aksling veier ca 940 kg. Jeg gjettet på at denne delen av skoget samt ror, flyndre og propell neppe veier mer enn 700 kg og at det var maks 100-150 kg ballast i kjølen Fremgangsmåten er sikkert helt på tryne og det er helt sikkert bedre, enklere og riktigere måter å gjøre slikt på, men de kan jeg ikke. Trond Sitér dette innlegget Link to post
johan2 Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 så man kan ha det som en tommerfingeregel at 1kubikk tom kjøl = 1tonn løft sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Det er noe med vann - 1 liter nedsenket, gir 1 kg oppdrift etc. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 (redigert) Når jeg ser bare det under fenderlisten får jeg en FM 30 (Freddy Mikkelsen) følelse. Har disse hatt noe samarbeid engang? MVH Jolla Redigert 23.November.2009 av Jolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Tror absolutt du er inne på noe her. Når jeg går tilbake og ser på bildene igjen ser jeg jo at kjølen er enorm i volum. Har faktisk skrogform, så du i praksis rir oppe på en annen båt. Medisinen her må være enten ombygging/fjerning av kjøl eller ganske mye ballast i kjølen, så lavt som mulig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.