Sleipner93 Startet 7.September.2008 Del på Facebook Startet 7.September.2008 Hei! Jeg har fått tak i en tresjark som jeg skal pusse opp. På denne er det meste over skroget støpt med glassfiber (dollbord/overbygg/dekk/styrhus osv.). Men glassfiberen har løsnet flere plasser så jeg tenkte og få vekk det meste av dette og gjøre dette på nytt. Derfor trenger jeg litt råd og hjelp til hvordan man støper glassfiber på treverk. Hva må jeg gjøre for at det ikke skal løsne..? Jeg regner med det er viktig og matte flatene slik at polyesteren for god heft, og selvsagt rengjøre før med støpingen. Er det bare aceton som duger eller går det fint med røsprit også? Hefter polyesteren forskjellig på forskjellige tresorter eller er det stort sett likt? Kom med tips og råd!! Mvh Sleipner93 Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Polyester på treverk vil alltid være mislykket. Spørsmålet er egentlig bare hvor lang tid det tar før det slipper. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 For en del år siden fikk jeg en oppskrift fra båtbygger hvordan dette skal gjøres, for at heftet skal bli så godt som mulig. Det første gjør du som du beskriver og treverket må tørke godt. Så lager du en blanding med ekstra tynn polyester. For å få den tynn har du i ekstra styren. Dette stryker du på treverket, det skal være så tynnt at det trekker godt inn. Det skal være minimalt utenpå når den er ferdig herdet. Pass på å få endeved godt forseglet. Skarpe kanter må rundes for å få godt heft. Sitér dette innlegget Link to post
Al Capone Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hei! Jeg har fått tak i en tresjark som jeg skal pusse opp. På denne er det meste over skroget støpt med glassfiber (dollbord/overbygg/dekk/styrhus osv.). Men glassfiberen har løsnet flere plasser så jeg tenkte og få vekk det meste av dette og gjøre dette på nytt. Derfor trenger jeg litt råd og hjelp til hvordan man støper glassfiber på treverk. Hva må jeg gjøre for at det ikke skal løsne..? Hei! Jeg har ikke noe greie på dette selv,men om du går inn på tråden til Walter:Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke finner du vel en del om dette. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Glassfiber oppå helved-tre er desverre en dårlig kombinasjon. For det første er treet alltid i bevegelse, noe plasten ikke er. For det andre er mange tretyper så feite at det er vanskelig å få god heft. Finer og glassfiber funker mye bedre, så lenge det ikke er teak eller annen edelfiner. Når det er sagt så vil det jo holde noen år, og hva gjør det vel om det løsner litt på kantene. Har du god lufting under planken, eller inni hytta om du vil er det vel bare å vaske med aceton først. Kombisjarken til walter er vel et litt annet konsept hvor overbygget er bygget i finer! Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hva med å bruke epoxy i stedet for polyester? Epoxy hefter mye bedre til tre enn polyester gjør. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
vivvi Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hva med å bruke epoxy i stedet for polyester? Epoxy hefter mye bedre til tre enn polyester gjør. Helt klart denne løsningen jeg ville valgt. Får kjøpt masse fiberduker o.l. til epoxy også, og de finnes i mange forskjellige varianter og priser. Bør ikke velge West System som er relativt dyrt. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sleipner93 Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hei og takk for gode svar! Styshuet skal bygges i 12mm kryssfiner etter planen og så støpes etterpå. Så her vil polyesteren/glassfiberen få god heft. Skal det smøres et tynt lag med polyester på kryssfineren også før støping eller er dette bare for helved? Den eneste plassen det er helved må være dollbordet. (Regner ihvertfall med det er det). Men hva er prisene på epoxy iforhold til polyester?? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Du kan sammenligne prisene hos Maritim.no og trebaten.no (aeropoxy) f.eks. Ser en del Plastbelagte tak på trebåter som er lagt med Polyester. Er tett dette, men om det sitter godt hele veien er jo vanskelig å si. Hva med å sjekke ut med båtbygger?? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Jeg synes at West er verdt prisen. Det viktigste er at treverket må være rent og tørt. En fordel med glass og epoksy er at du kan få en helt fantastisk finish. Er treverket pent, kan du gjøre det "Glassklart, så du ser treverket. Ta en kikk på denne. Den viser bygging av en kano (strip building). Man setter opp midlertidige spant og kler det med lister. Så legges glass og epoksy både innvendig og utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Om det er bare dollbordet som er av ordinært trevirke ser jeg ikke problemet,jeg ville ha kjørt på med glassfiber. Når det gjelder kryssfiner er det ikke et problem i det hele tatt, men 5 lag. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Bytt ut alt til nytt treverk. Du bør ikke lappe på noe som allerede har løsnet. Å støpe generelt på treverk feks. 2x8" er ingen problem. Det gjøres den dag idag på nye båter. Det du skal være obs på er at vist du isolerer på innsiden har det en tendens til å slå seg og på sikt slipper plasten fra krysfiner. Men merk. på sikt er leeenge:)) Lykke til. NB. bruk sandwich eller ren plast vist du kan og har råd. Er alltid bedre en tre som kan råtne på sikt. Hei! Jeg har fått tak i en tresjark som jeg skal pusse opp. På denne er det meste over skroget støpt med glassfiber (dollbord/overbygg/dekk/styrhus osv.). Men glassfiberen har løsnet flere plasser så jeg tenkte og få vekk det meste av dette og gjøre dette på nytt. Derfor trenger jeg litt råd og hjelp til hvordan man støper glassfiber på treverk. Hva må jeg gjøre for at det ikke skal løsne..? Jeg regner med det er viktig og matte flatene slik at polyesteren for god heft, og selvsagt rengjøre før med støpingen. Er det bare aceton som duger eller går det fint med røsprit også? Hefter polyesteren forskjellig på forskjellige tresorter eller er det stort sett likt? Kom med tips og råd!! Mvh Sleipner93 Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Skal du bygge opp et nytt styrehus så ville jeg anbefalt divinycell som er et dødt materiale i forhold til finer og i tillegg er det et utmerket isolasjonsstoff som gjør at du slipper problemet med kondens. Materialet er utrolig enkelt å arbeide med. Som verktøy kommer du langt med et skjærfilblad og en pusseklosse. Redigert 8.September.2008 av kengu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 NB. bruk sandwich eller ren plast vist du kan og har råd. Er alltid bedre en tre som kan råtne på sikt. Hvis du med "ren plast" mener bare polyester uten armering, så tror jeg ikke det blir sterkt nok. ren polyester har i seg selv liten styrke. Ren plast på divinycell tror jeg ikke duger heller. Styrken ligger i glassarmert polyester. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Oppklaring: Mente selfølgelig GRP NB. Har du prøvd polyester og finsand til andre oppgaver som støping av akseloppheng osv? Bra kombinasjon Hvis du med "ren plast" mener bare polyester uten armering, så tror jeg ikke det blir sterkt nok. ren polyester har i seg selv liten styrke. Ren plast på divinycell tror jeg ikke duger heller.Styrken ligger i glassarmert polyester. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Nei, men jeg har brukt epoksy og en fiber filler til lignende Sitér dette innlegget Link to post
mr-c Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Fortsetter på en gammel tråd her med mitt spørsmål. Jeg har laget kasser/kabinett i 15mm kryssfiner og kunne tenke meg å bake dette inn i glassfiber i stedet for å male. Ser for meg at det vil bli vanntett og pent. Legge på et lag glassfiber og pusse dette glatt og fint så lakkere eller gelcoat med voks. Male med bare polyester uten armering kunne kanskje også fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Vil vel ikke anbefalle kun polyester, den vil sprekke rimelig fort, bruk hvertfall 1 lag 600 "vanlig matte" anbefaller egentlig to eller tre, for å få det fint etter sliping! En feil veldig mange antar, er at glassfiber polyester støp er vantett, dette er noe som ikke stemmer, det trekker nemlig vann igjenom. det som gjør det vantett er påføring av coaten til slutt, eller først dersom man støper i form. Til opplysning, er jeg ingen "synser" men en som har jobbet på båtstøperi..... Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 (redigert) Se på hvordan Svaap gjorde på hyttetaket sitt. Finer, et lag med glassfibermatte, et strøk epoxy for å feste duken, et strøk for å mette, og et strøk for å gjøre overflaten blank og fin. Lagene påføres enda mens det forrige er litt klebrig. Bruk West System, litt dyrt, men verd det når du ser resultatet. Luka på bildet over er gjort på denne måten. Tørt treverk er selvfølgelig viktig. Redigert 19.Mai.2012 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.