Jump to content

Verktøytipset - Hvilken tykkelse/avretter-høvel?


Honduras

Recommended Posts

Må snart kjøpe noe mer mahogny til båtprosjektet mitt (Glen-L Squirt). Har tidligere fått høvlet materialene hos en snekker, men vurderer å kjøpe en egen høvel. Disse små tykkelses/avretter-høvlene som Clas Ohlson, Jula og andre selger for rundt 2000-2500,-... er de helt greie til hobby-snekring, eller må jeg legge mer penger i det for å få ett bra resultat. Trenger ikke høvle mer enn 15-20cm bredde, og har tid til å kjøre flere kutt. Antar det ikke kreves all verdens maskinkraft.

 

Noen som har erfaring eller synspunkter på hva som fungerer.

 

Dere trenger ikke "tipse" om kombimaskiner til 15.000,- for da koster maskinen mer enn båten :lol:

Link to post
Share on other sites

Har en kombinert tykkelses og avretter høvel fra Tools, kosta 7000,- for noen år siden. Så litt senere at Clas Ohlson solgte samme høvel mye rimeligere, prikk lik bortsett fra farge og klistremerke (C.O. selger andre modeller nå). Man kan jo gjøre seg noen tanker om det.

 

Tror du vil komme langt med en billig tykkelseshøvel, men styr unna de billige kombimaskinene, avretterbordet er i korteste laget på disse. Kjenn litt etter om det er mye slark eller hva man nå kaller det, på innstillingsshåndtaket. Det gjør det lettere å stille inn små kutt nøyaktig. Det skal ikke mange tidels millimetere før du ser forskjell.

 

Hvis valget står mellom flere maskiner er det også lurt å se på lengden på innmatingsbordet og hva det er laget av. Jo lengre jo bedre. Kjøper forøvrig mine høvelstål hos Clas Ohlson, de fungerer helt utmerket og er mye billigere en de hos Tools.

 

Nå har jeg ikke all verdens erfaring med høvler, men jeg har brukt "storebroren" til min egen og har sett andre større i bruk, jeg liker min egen bedre. Den store er det vanskelig å ta små kutt med, det blir merker etter framtrekksrulla.

 

Til slutt: du får høvelfeil i begynnelsen og enden på bordet samme hvor dyr høvel du kjøper. Tør ikke påstå det om industrimaskiner, men det er jo ikke det du er ute etter.

Tror ikke du kan klare deg uten sponavsug, det pakker seg ganske fort til med høvelflis. Det er vanskelig å få samme tykkelse på bordene om du må sveive ned og opp bordet for å fjerne flis. Forskjeller på en tidels millimeter er ganske tydelig!

Link to post
Share on other sites

Problemet med proff-utstyret som selges rimelig på Finn er som regel at det er gammelt, vanskelig/dyrt å få tak i reservedeler, det er ofte ganske slitt, og det veier som regel 500kg. Jeg må ha en maskin jeg kan sette midt på garasjegulvet når jeg skal høvle, og skyve bort i kroken når jeg er ferdig. Noe annet har jeg ikke plass til.

Det er derfor jeg lurer på om disse småmaskinener er bra nok, eller om man bør skygge unna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...