håkon123 Startet 8.September.2008 Link til dette innlegget Startet 8.September.2008 Hei, vurderer å støpe form av en 39fot high tech, noen som har noen tips om hvordan dette burde gjøres? er det best å støpe den i flere deler siden båten er så lang? har ikke støpt form av båter før, så tar i mot all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 HAr du bilde av skroget ? Sitér dette innlegget Link to post
håkon123 Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 har ikke bilde nå, men er en speedbåt av typen, eldiablo/cigarette/ hydrolift også videre, er en ganske smal båt.. Noen som har nån tips? har vært brann i båten så derfor jeg får ta å støpe form av den, men er litt usikker på dette med å støpe form av en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Du havner i ett rettighetsmessig problem her, siden du ikke har noen rettigheter til å kopiere ett åndsverk på dene måten. :nono: En ting er å gjøre det, noe annet er å informere på internett om hva du har tenkt til å gjøre. Begge deler er like ulovlig, men å gjøre folk oppmerksom på at du har tenkt til å begå ett lovbrudd er de fleste som regel litt forsiktig med. Redigert 9.September.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 som Honduras sier, litt følsomt rettighetsmessig... Men har hørt HighTech skrogene i sin tid er kopiert (iallefall sterkt inspirert..) fra Cigarette....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
p-kaill Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Om det har vært brann i båten kan du nok reparere den med å ta et avtrykk. Da reparerer du det og ikke kopierer det. Fremgangsmåten er ganske enkel med å lage en form,men det er masse arbeid,ja mer enn en tror. Det var bare en liten advarsel om arbeidsmengde og dersom du ikke har erfaring med glassfiberarbeid bør du få tak i en som har det. Sitér dette innlegget Link to post
håkon123 Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 viste ikke om rettigheter og det der, men båten er såpass dårlig forfatning at det beste er å ta form av den, og hive det gamle skroget, så sku tru at det ikke er så ille da, da jeg bare har reparert den brente båten i grunn.. Men i såfall anngående formen, så har jeg peiling på arbeid med glassfiber, jobber på skipsverft så alt det arbeidet er ingen problem, men det er framgangs måten til å støpe form jeg er litt usikker på,skal klare å støpe den sjøl men hadde vært kjekt om noen hadde noen erfaringer å dele, å vist noen her inne har go peiling på dette hadde jeg satt pris på eventuelle framgangsmåter osv anngående dette Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Det du snakker om er å ta avstøp av en "plugg" Ikke et stort problem, men før så brukte vi en spesiell type polyester og "gellcoat". 90% av jobben ligger i å gjøre pluggen klar til avstøping. Den tid som du bruker på å gjøre overflaten på pluggen perfekt får du igjen i det endelige resultatet. Det er meget viktig å tenke "slipp" før du går igang. Slipp betyr at linjene i pluggen hele tiden går "utover". Gjør de ikke det, må du støpe en splittet (todelt) form. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Du skal først støpe en plugg/form, deretter støpe en båt, og så skjære pluggen opp i småbiter for å slippe en rettsak på nakken. Du tror ikke det blir billigere å bestille ett ferdig støpt og tomt skrog fra fabrikken da, og så flytte over alt utstyret fra det gamle til det nye skroget? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
kimosabi Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Jeg ville aldri støpt form på en båt som har brent. Ved høye temperaturer så svekkes avstivninger og glassfiberen endre karakter som gjør at båten forandrer form. Hvis du forventer deg en dritstrøken båt av en form fra en brent båt så kan jeg si at du har veldig mye ekstra jobb foran deg. Det rettslige er en annen ting. Du må ha en tillatelse fra High-Tech siden de produserer båtene ennå og det tror jeg du kan se langt etter.;-) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Det rettslige er en annen ting. Du må ha en tillatelse fra High-Tech siden de produserer båtene ennå og det tror jeg du kan se langt etter.;-) Siden den opprinnelige båten har brent, blir det ikke da som å ta en sikkerhetskopi? Det er lov når det gjelder software, og en bok kan kopieres dersom det er til eget bruk og du ikke vil ødelegge omslaget. Det er også lov til å fotografere et maleri og henge bildet på veggen, hvis du er redd for tyveri. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Før han kan ta en "sikkerhets-kopi" av båten må han innhente tillatelse fra rettighetshaver til å gjøre det. Noen bransjer/produsenter gir deg tillatelse til å ta "backup" av produktet deres, andre tillater ingen form for kopiering eller plagiering. Tviler sterkt på at High-tec produsenten er spesielt imøtekommende. På samme måte som alle andre båtprodusenter beskytter sine former og båter. Når du kjøper en båt erverver du ikke rettigheter til å lage kopier. Jeg driver å bygger en liten båt, og har kjøpt tegninger av konstruktøren. Tegningene gir meg rett til å bygge EN båt. Dersom jeg skal bygge en til må jeg betale royalty til konstruktøren. Og skulle det bli aktuelt betaler jeg selvsagt for det. Jeg verdsetter det arbeidet konstruktøren har lagt ned med å ta fram tegninger, arbeidsbeskrivelse osv. På samme måte som jeg liker å få betalt for mitt arbeid har jeg forståelse for at andre har det på samme måte. Det koker ned til moral og etikk. Redigert 9.September.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Hmmm - det er alså ikke lov å ta backup på en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Men du kan ta bilde av den, og så oppbevare bildet på ett trygt sted Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.