Jump to content

Telemarkskanalen


Sebaldus

Recommended Posts

:crazy:Har tatt litt av Telemarkskanalen ..fra Skien og opp til Norsjø,skulle opp til Notodden men kom ikke så langt. Dro helt opp til Norsjø ferieland (nord i Norsjø).

Fra å ha gått fra Tønsberg og ned til Porsgrunn i litt ruskete vær var det veldig behagelig å kjøre oppover til Skien,en virkelig flott opplevelse.Der er forøvrig den første slusen.Vi var de eneste som gikk oppover da, så slusingen gikk som en lek,men når der er stortrafikk må man fendre godt opp da det kan bli trangt, men det er det sikkert andre som kan fortelle mere om.

Halveis på Norsjø trengte jeg diesel og gikk mot Ulefoss (hvor de andre slusene begynner).Pass på øya som ligger ved 'innseilingen' der gå til høyre for den.Jeg hadde ikke kart og dro til venstre men ga meg da jeg oppdaget at svanene foran meg spiste sjøgress.

Norsjø Ferieland   http://www.refresh.as/nf/    kan jeg anbefale,et sted med skikkelig kaianlegg (diesel),butikk,restaurant  :cool: og masse aktiviteter for  :seeya:barn...trampoline,minigolf,sandstrand,stupebrett o.s.v.

Skulle gjerne ha kunnet tatt hele kanalen en annen gang ,men når bor jeg på andre siden av fjellene.

A N B E F A L E S  :santa:

Link to post
Share on other sites

Hvis man vil oppleve koselige små kanaler, leier man seg en Narrow Boat og seiler på mange av kanalene i England.

Bilde

Bildene er fra Stratford-on-Avon Canal

Å kjøre båt i viadukt over veier og jernbane føles underlig :cool: men det er en opplevelse som helt klart anbefales. En må selv operere så godt som alle sluser og bruer. det anbefales å leie en såkalt Narrow Boat for å kunne benytte seg av de smaleste og mest spennende kanalene. http://www.britishwaterways.co.uk har stort sett all info man trenger

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått Telemarkskanalen fra Skien til Dalen, i stålende solskinn. Kjempetur. Pass bare på å ha et par overdimmensjonerte kulefendere til bruk i slusene!! Få også tak i spesialkartet over kanalen, så er det greit å navigere og å finne bra steder å overnatte. Det var relativt slitsomt å sluse opp da båten bak meg lå med baugspydet sitt inn over akterdekket mitt, og det er ikke så lett å holde 7 tonn stille når vannet ble sluppet på, men en flott tur. Bruk god tid, for det er mye å se på underveis. Vi fikk god hjelp og service fra slusevaktene, når vi måtte vente på de rutegående turistbåtene som har fortrinnsrett i slusene. :nonod:

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Store kulefendre har vi allerede...... Rart ikke flere prioriterer å ha dette ombord!

Nå vet ikke jeg hvor mange som har det eller ikke har det, men det er vel kanskje et problem for mange, at de tar så stor plass. Men det er jo glimrende å ha ombord da. Selv har jeg så jeg klarer meg og vel så det, i benken på babord side. Eller benk, og benk, det er jo nærmest et lite rom da.

 

Det er i hvert fall alle tiders å ha, spesielt når man f.eks skal fortøye langs en bergvegg.

Link to post
Share on other sites


Jonny39:

Nå vet ikke jeg hvor mange som har det eller ikke har det, men det er vel kanskje et problem for mange, at de tar så stor plass. Men det er jo glimrende å ha ombord da. Selv har jeg så jeg klarer meg og vel så det, i benken på babord side. Eller benk, og benk, det er jo nærmest et lite rom da.

 

Det er i hvert fall alle tiders å ha, spesielt når man f.eks skal fortøye langs en bergvegg.[/i]


 

Jepp! med prioritere tenkte jeg mest på plassmessig prioritering. Er man ikke så opptatt av estitikk kan jo de alltid henges utenpå pushpiten eller noe slikt.

 

Selv ligger jeg ofte langsmed fjellet og da er jo dette et must.

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Vega:Få også tak i spesialkartet over kanalen, så er det greit å navigere og å finne bra steder å overnatte.

Du vet ikke hvor man får tak i disse? :santcheers:


 

 

Jeg kjøpte mine kart i en vanlig bokhandel som også selger sjøsportkart, men Nautisk Forlag har sikkert også kartene over Telemarkkanalen.

Link to post
Share on other sites

Var en tur på kanalen for ca 26 år siden. Regner med at mye har endret seg siden dengang

og kan godt tenke meg å ta turen igjen.

Sjekk denne for mer informasjon om kanalen: http://www.telemarkreiser.no/no/kanalen_egenbaat.asp

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vi tok turen fra Skien til Dalen i 1985 og den kan absolutt anbefales!!

Vil bare gi ett lite tips:

Det har opp gjennom tidene blitt fløtt mye tømmer i vassdraget, og da spesiellt i Nordsjø.

Noe av dette tømmeret synker underveis, og blir da gjerne stående loddrett i mudderet på bunnen.

Konsekvensen er at du kan risikere å treffe "andre enden" av tømmeret selv på 10 meters dyp.

Pass derfor på at utkikken i baugen gjør jobben sin når du skal legge til land.

 

Drar du helt inn til Dalen, bør du besøke Tokke kraftverk. Ligger ca 10-15 min å gå fra gjestehavnen.

 

God tur!

 

mvh

Kjetil D. T.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

 

Vet ikke noe om papirkartene, men turen kan absolutt anbefales. Var med en slektning i hans 32fots gamle trebåt for ca. 30 år siden, - uten kart! (Men vi så merker i "havbunnen" etter mange nærkontakter med diverse kjøler.

 

Gikk nettopp innom C-map sine sider, men det ser ikke ut til at de går lenger inn enn til Skien. Men du kan jo studere grunnlagene for deres kart for kyststrekningen selv her.

 

Men uansett, turen kan så absolutt anbefales, har mange ganger tenkt å ta turen på egen kjøl.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kartene for Telemarkskanalen er helt greie og blir oppdatert jevnlig. Kartet får du kjøpt når du kommer til Skien sluse eller du kan få de på div. kartbutikker. Kart anbefales sterkt.

Dette er en nydelig tur jeg varmt vil anbefale deg. Prøv kanskje å holde deg unna fellesferien, da kryr det av båt. Tok selv turen i August og da var tempoet normalt, ingen venting i sluser og været stabilt å godt.

På min hjemmeside ligger det en del om Telemarkskanalen.

Link to post
Share on other sites

Fikk litt hakaslepp da jeg hørte på NRK Hordaland for en times tid siden. Da snakket de om å utvide Telemarkskanalen med en kanal over Haukeli til Hardanger  :smiley:

 

Slik skulle båtfolket slippe å gå rundt Lista og dermed gi mer trafikk til vestlandet og ikke minst til driftige kommuner i Telemark.

 

I første omgang skulle denne utvidelsen finne sted ved at de ble etablert et opplegg for transport på lastebil fra Dalen til Rosendal. Hvis dette ikke blir for dyrt er det jo et flott opplegg for dere som vil oppleve vestlandet men ikke har tid eller våger dere sjøveien!

Link to post
Share on other sites

I første omgang skulle denne utvidelsen finne sted ved at de ble etablert et opplegg for transport på lastebil fra Dalen til Rosendal. Hvis dette ikke blir for dyrt er det jo et flott opplegg for dere som vil oppleve vestlandet men ikke har tid eller våger dere sjøveien!

:smiley::lol:

Dette var dagens gladmelding. Det burde jo være liv laga et slikt opplegg i en 3-4 måneder om sommeren.

Link to post
Share on other sites

Fikk litt hakaslepp da jeg hørte på NRK Hordaland for en times tid siden. Da snakket de om å utvide Telemarkskanalen med en kanal over Haukeli til Hardanger  :eek:

 

Slik skulle båtfolket slippe å gå rundt Lista og dermed gi mer trafikk til vestlandet og ikke minst til driftige kommuner i Telemark.

 

I første omgang skulle denne utvidelsen finne sted ved at de ble etablert et opplegg for transport på lastebil fra Dalen til Rosendal. Hvis dette ikke blir for dyrt er det jo et flott opplegg for dere som vil oppleve vestlandet men ikke har tid eller våger dere sjøveien!

Ha, Ha. Ekte saltvannsseilere  kvier seg ikkje for å "runde" Lista.

 

Steinar.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Eg som trudde du fleipet med meg Baat-Guru, med båt frå Hardanger over Haukeli til Telemarkskanalen.

Såg på Vestlandsrevyen no att planene var klare. Dette kan vere ein flott ide.

Det er vel 150-200NM kvar vei å spar for oss Vestleninger, det samme for Østlenleninger som vil vestover.   Så den muligheten vil eg vudere vist det er komt igang til neste år.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...