Jump to content

Telemarkskanalen


Sebaldus

Recommended Posts

:flag: Går alt som det skal og det pleier det jo ,  :wink: så blir det kanalen til sommeren en gang .Håper at felles ferien kan unngås ja .Men det må være drømmetur , kjenner en som har tatt turen flere ganger og det er bare skryt det  :rolleyes:

 

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Heisan alle sammen ,skulle vært i kanalen nå  ( skulle reist fredag ) men været sa nei så det er utsatt noen dager . Har lest det jeg har funnet om kanalen her  , men lurer på noen småting da . Hva med gummibåt på slep ,er det dumt kansje er vel mest i veien den da vel ? Er jo et stykke fra Horten til Skien som sikkert kunne vært ok og hatt gummibåten med men. Noen erfaringer med det her ? Og har noen tatt turen i år eller kansje er der nå , som kansje har noen tips og komme med da vi aldrig har tatt den turen så tar jeg imot råd og tips . Håper sommeren kommer til uka som det er spådd .

 

Ha en forsatt god båtsommer

 

Hilsen kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

To løsninger:

Ta båten på dekk forur hvis du har plass (du må frempå for å "kjøre" fortøyningene i slusene), eller knyt jolla skrått opp på akterenden. Gled dere og god tur!

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II

 

Hadde en 10 fot jolle med motor på slep, var litt i veien men det løste seg da de med slepejoller måtte ligge bakerst i slusene. Lykke til og god tur.

Mvh Heira :smiley:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

:seeya: Da har herskerinnen bestemt att forslaget mitt er herved vetatt ! pufff...

jobba litt med den, men når hu fikk sett hjemmesiden til telemarks kanalen

var hun i 90.... ikke 100... så det går nok bra.

Hun hadde jo vært i gvarv på ferie og tatt kanalen med turistbåt

i sine " yngre " dager. :wink:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg tok turen i August i fjor.

Kan trygt anbefales! Vi var veldig heldige med været. Skyfritt, godt over 20 grader både i vannet og i lufta 5 dager på rad.

 

Se albummet mitt nedenfor for bilder. Trykk på Telemarkskanalen.

 

http://pg.photos.yahoo.com/ph/staale_pedersen/my_photos

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

:seeya: Tusen takk sap_2000, det var en flott billedserie.

Nå går turen til kanalen. Starter Notodden , inn til Dalen , og

ender i blusen på Notodden til slutt !!!!

Det var en flott båt du har, til og med tre på denne , ikke bare plast.

Er den til salgs ? :wink:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Gjenbruk av gammel tråd:

 

Vi har tenkt å prøve oss på Telemarkskanalen i sommer. (Månedskiftet juli/august).

 

Vi har ei jente på 6 år og som kjent er ikke barn i den alderen lett å få til å sitte stille i mange sekundene om gangen.

Er det noen barnefamilier som har vært oppover i kanalen, og som har tips å komme med?

Er det noe å ta seg til for barn? Ved sjøen er det krabbefiske og sandslottbygging, men hva kan vi gjøre i kanalen?

(Sommarland i Bø, er ikke spesialt aktuelt i år, da svømmeferdighetene må forbedres først.)

 

I og med at det er ferie, har vi ikke så god tid :headbang:

Det er flere som sier at vi bør minst ha en uke. Det ser ut som om vi ikke klarer mere enn 4-5 dager.

Hvor langt oppover kan vi komme da?

Hva bør vi prioritere?

 

Har hørt at det kan være vanskelig å fylle diesel i kanalen. Noen som har oppdatert info om dette?

Hva med matvarer?

 

Noe jeg har glemt?

 

Geir

 

P.S.

Noen som har kartverk over kanalen som de ønsker å selge?

Redigert av Geir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi har ei jente på 6 år og som kjent er ikke barn i den alderen lett å få til å sitte stille i mange sekundene om gangen.

Er det noen barnefamilier som har vært oppover i kanalen, og som har tips å komme med?

Er det noe å ta seg til for barn? Ved sjøen er det krabbefiske og sandslottbygging, men hva kan vi gjøre i kanalen?

(Sommarland i Bø, er ikke spesialt aktuelt i år, da svømmeferdighetene må forbedres først.)

Kanalbåtene, Victoria/Ibsen, bruker 2 dager t/r Skien-Dalen-Skien. I Norsjø er det mange fine steder å ankre opp, men mange velger å ligge ved sluseportene i enten Ulefoss eller Lunde, da er det kafe/kiosk i umiddelbar nærhet. Mulig denne er stengt i Ulefoss pr. d.d., men det er ikke langt til gjestebrygga derfra. Fra gjestebrygga er det 2-300 meter til Ulefoss sentrum. I Lunde er det litt lenger, men der også er det gåavstand. Det jeg vet er det ikke mye å finne på i Dalen, annet enn å "ha vært der". Nomestranda - mellom Eidsfoss og Vrangfoss - pleier å være populær, men det kan være vanskelig å komme til med båt. Mulig dette har endret seg... Ellers er det ei spennede grotte på Valebø-siden av Norsjø. Denne ligger i nærheten øya Munken (husker jeg riktig navn?). Hvertfall sb side når du kommer passerer Helgen retning Ulefoss. Det går en sti/leider opp fra vannet, men den er vanskelig å finne.

 

Norsjø eller Lunde er nok den beste overnattingsplassen, og møt opp tidlig ved slusene. Akkerhaugen/Ferieland er ca 12 minutter i 40 knop fra ulefoss. I retning akkerhaugen er det flere fine strender på bb side ikke mange minutter fra slusene...

 

Ellers anbefaler jeg at jenta på 6 får ha med seg ei venninne. Det kan bli langtrekkelig med natur, natur og natur for et barn. Har dere lite å gjøre; ta taxi til Tvara (ta med badetøy) og avtal henting om ca en time. Tvara er et lite tjern hvor lokalbefolkningen foretrekker å bade. Blir ikke sjelden 26-27 grader i vannet der. Det er stupebrett der (1m, 3,5m og 4,5m tror jeg), men egner seg bare for de kan svømme.

 

Ellers har Ulefoss noen gamle kirkeruiner. Der er det faktisk veldig pent og med fin utsikt...men da er det fordel med sykkel eller ønske om å gå 2x60 minutter. Evt. svipp innom ruienene med taxi etter turen fra Tvara - det er nok det beste. Det holder med 5-15 minutter der.

 

 

I og med at det er ferie, har vi ikke så god tid :headbang:

Det er flere som sier at vi bør minst ha en uke. Det ser ut som om vi ikke klarer mere enn 4-5 dager.

Hvor langt oppover kan vi komme da?

Hva bør vi prioritere?

 

Har hørt at det kan være vanskelig å fylle diesel i kanalen. Noen som har oppdatert info om dette?

Hva med matvarer?

 

Noe jeg har glemt?

Ang. diesel, jeg vet ikke om det er kommet pumper v. Ulefoss gjestebrygge, men der er det hvertfall ikke langt til nærmeste bensinstasjon. Du kan enten bestille tankbil, eller praie en rånebil til å svippe deg bort etter drivstoff. Det myldrer av rånere der, og de svinger av og til innom gjestebrygga. 50 bensinpenger til råeneren, og du skulle ha en avtale. Det er uansett mulig å spørre om noen har bil og kan hjelpe deg. Selvfølgelig avhengig av hvor mye drivstoff du skal ha med deg....

 

For seilbåtfolket er brua i Ulefoss et høydehinder. En ting til, det heter PÅ Ulefoss - ikke i_Ulefoss som jeg feilaktig har skrevet her :wink:

 

 

Hilsen utflyttet ulefossing som forøverig er ny i forumet her :sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Tok turen med en kompis og barna(5 pers tot) i en hansvik 18ht i 2005,vi storkoste oss hele veien(kjempeheldige med været).En eller to kamerater til barnet+tegnesaker og en bærbar dvd spiller gjør susen(kjekt på kvelden for og gire ned tempoet litt :lol: ).Ventetiden ved slusene går med til og utforske områdene,titte på slusingen og spise is selfølgelig :flag: Vi kjørte bil til ulefoss og satte båten ut der da brukte vi 6 dager t/r dalen + en tur innom Kvitseid,blir en del venting ved slusene noen ganger og mye 5 knop grenser gjør at man ikke bør ha dårlig tid både for egen og andre sin del :yesnod:

Blder fra turen: telemarkskanalen 2005

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Nå blei det plutselig bestemt , det blir kanalen på oss i år igjen . Eneste som kan stoppe dagens plan er været til uka , planen er å reise mandag kveld . Det reiser ca 12 båter før oss nedover til lørdag eller søndag .Kan jo bli livat oppover iår da ja.

Til dere som ikke har vært der før , hva venter dere på , det er en kjempe tur syntes vi vaffal. Dere finner også mye info om kanalen på www.telemarkskanalen.no

Nå gleder vi oss da vi er "bare " 2 båter i følge , noe som vi syntes er helt top. Men kjenner jo alle di andre som reiser rett før oss , da alle dem kommer fra Horten. Så det blir vel et møte eller to oppi kanalen i år.

Ser at prisane på slusane har gått opp litt ( 100- t/r ) gjestehavner som kosta penger i fjor har gått opp mellom 50 og 100 kroner , men er jo 100 vis av plasser å ligge oppover enn akurat i gjestehavner selv om det kan være kjekt innimellom.

Fyll diesel før du kjører inn i kanalen ,husker ikke helt sikkert men tipper det blir Brevik .I Lunde kommer dem med diesel med bil ned i gjestehavna uten pristillegg, Ulefoss må du bruke tralle selv som du kan låne i gjeste havna der også er det vel i Kvitseid . Så det er ikke noe problem og få diesel oppover . Matvarer får du kjøpt mange steder oppover ,nada problemo.Har jeg glømt noe nå er det bare å spørre

God tur til dem som skal reise kanalen , kansje vi sees oppi skauen

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Takk.

Det skulle i såfall bli ca 115nm tur retur det da. Syntes det hørtes noe kort ut, men sikkert riktig når det står så. Vann er jo forsåvidt kjent for å finne raskeste vegen nedover.....

Hm. da klarer jeg meg greit uten dieselbunkring i kanalen.

 

Tipper det blir neste år for vår del. Jeg har veldig lyst til å ta turen, mens resten av familien ikke er like etusiastiske ennå...

 

Jammen så jeg ikke huset jeg bodde i på et av bildene til ollebollenor også.....

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...