Jump to content

"Fartsbåtfolket" og Redningselskapet


oslofjord

Recommended Posts

Til Salt

Du bør forsøke å forstå hva som sies i "Trygg på sjøen". det er helt uintressant om topp farten er 35 eller 70 knop, det handler om at man kan i dag uten kunnskap føre båt som veier mange tonn og har en avsindig toppfart alene. Dette må da være helt uakseptabelt? Hva hadde du sagt hvis du hadde blitt pårent av en ny båt med en fører som ikke hadde kunnskap om hva han holdt på med? Husk det er dritgøy å kjøre fort med båt , men det er dårlig med bremser.

Det hadde vel blitt litt kjipt med ødelagt båt og halve sesongen på land fordi en uerfaren båtfører ikke visste hva drev med? Jeg tenker kun på materielle skader, ikke skader på personer.

Bakgrunnen med "maset" om obligatorisk båtførerbevis/sertifikat er at man hvertfall sikrer at nye båteiere får et innblikk i at det er ikke bare "kjøre båt".

I mellomtiden får vi trøste oss med at det vil vel helst gå bra, ikke sant, men den trøsten høre noe billig ut.

Link to post
Share on other sites

Du bør forsøke å forstå hva som sies i "Trygg på sjøen".

Jeg synes du stiller helt urimelige krav her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til Salt

Du bør forsøke å forstå hva som sies i "Trygg på sjøen". det er helt uintressant om topp farten er 35 eller 70 knop, det handler om at man kan i dag uten kunnskap føre båt som veier mange tonn og har en avsindig toppfart alene. ....

 

Jeg avviser ikke at Redningsselskapet kan ha fornuftige poeng. Dog kan spissformulert krisemaksimering med henvisnning til "fartsbåtfolk" og råkjøring gripes begjærlig av politikerne og brukes mot oss båtfolk neste gang vi kommer på dagsorden uansett om det er snakk om avgifter eller nye restriksjoner.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter Salt!

Redningsselskapet krisemaksimerer for å styrke sin egen sak.

Jo flere av sjøens brukere man kan få fremstilt som idioter, jo bedre.

Virker som det er en strategi. Har mer en en gang irritert meg over hvordan

en ukomplisert slepejobb blir framstilt som en dramatisk redningsaksjon .

Men RS er jo avhengig av oppmersomhet for å få mest mulig penger.....

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet er viktig premissleverandør for politikerne, så vi må regne med begrepet ”fartsbåtfolket” nå blir brukt fra Stortingets talerstol gjerne med referanser til 50 knop i havnebassenget og da kan det bli svenskemodellen med spesialsertifikat for føring av båter som kan gå i 30 knop ok økt HK avgift (?)

Eget hurtigbåtsertifikat er vel både en dansk og svensk greie, så det burde være helt greit om noen forsøker å argumentere for tilsvarende i Norge. Det er da ikke noe galt å delta i samfunnsdebatten, selv om man har andre meninger enn deg?

Link to post
Share on other sites

Som jeg oppfatter det så deltar alle her i samfunnsdebatten på et vis, på sitt vis, enig eller uenig i hva den ene eller andre eller sågar sistnevnte taler mener og gir uttrykk for? :confused:

Uenighet er vel det som skaper debatt (samfunnsdebatt), får den enkelte til å "spisse" sine meninger, reflektere over hva en mener og kanskje sågar hva andre mener. Hvis den ene eller andre ikke "liker" hva andre mener eller måten det blir gitt uttrykk for så kan man jo bare slå av pc'n og gå seg en tur? For meg er salt med på å skape engasjement, har klare meninger og gir uttrykk for disse, og jeg ser ikke noe galt i det, tvert derimot!

 

Å tro at ikke også Redningsselskapet i noen grad hensyntar egeninteresser er noe naivt, etter mitt syn, selv om jeg (og flere med meg) stadig blir påminnet av "sjarmtrollet" om at mine leseegenskaper står noget tilbage at ønske!

 

:discuss:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du bør forsøke å forstå hva som sies i "Trygg på sjøen". det er helt uintressant om topp farten er 35 eller 70 knop, det handler om at man kan i dag uten kunnskap føre båt som veier mange tonn og har en avsindig toppfart alene. Dette må da være helt uakseptabelt?

 

Det er da heller ikke ikke riktig, Mini.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

For meg er salt med på å skape engasjement, har klare meninger og gir uttrykk for disse, og jeg ser ikke noe galt i det, tvert derimot!

(helt enig..)

 

 

Å tro at ikke også Redningsselskapet i noen grad hensyntar egeninteresser er noe naivt, etter mitt syn, selv om jeg (og flere med meg) stadig blir påminnet av "sjarmtrollet" om at mine leseegenskaper står noget tilbage at ønske!

 

(helt enig . bortsett fra sjarmtroll da :-)

:discuss:

alt i parantesene er skrevet av hifo.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Støtter Salt!

Redningsselskapet krisemaksimerer for å styrke sin egen sak.

Jo flere av sjøens brukere man kan få fremstilt som idioter, jo bedre.

Virker som det er en strategi. Har mer en en gang irritert meg over hvordan

en ukomplisert slepejobb blir framstilt som en dramatisk redningsaksjon .

Men RS er jo avhengig av oppmersomhet for å få mest mulig penger.....

Dette vet jeg er positivt feil, Redningsskøytene har mer enn nok å gjøre hele kysten rundt. Det er bare å lese årsrapportene som kommer hvert år. Dette handler i bunn og grunn om å unngå menneskelige tragedier. Alt som RS opplever kommer aldri frem av hensyn til de det gjelder. Dette er selvsagt lett for meg å si med innside kunnskap, men det er dette det handler om, i første rekke. Så kan man vri det til at det handler om å karre til seg mer penger, men det er i denne sammenhengen ikke primær målet. Dette handler om at du og jeg og båt naboen skal komme hele hjem fra båturen uansett når på året, hvor i landet og når på døgnet. Dette handler om grunnleggende trygghet for alle.

påstandene om slep som kommer frem her viser jo hvor godt man har forstått dette.

Påstandene som fremkommer her er jo like gode som å påstå at brannvesent tenner på for ikke å bli nedlagt. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...