Jump to content

"Fartsbåtfolket" og Redningselskapet


oslofjord

Recommended Posts

I medlemsbladet "Trygg på sjøen" var det opmuntrende lesing: "Til å bruke så få timer ombord i båten i året er turbåtfolk utrolig flinke.".....det var til jeg oppdaget den dårlige nyheten...at jeg desverre ikke defineres som en av "turbåtfolket" men derimot "fartsbåtfolket"...selv om jeg ikke kan skryte på meg så mange hestekreftene på skjærgårdsjeepen faller jeg utenfor turbåtdefinisjonen tror jeg. Et annet kjennetegn med fartbåtfolket i følge redningselskapet er at de er lokalkjente...truffet igjen....og dette fartsbåtfolket er roten til alt ondt skal vi tro Redningselskapet.

 

Men egentlig greit nok at de putter folk i båser bare redningstjenesten fungerer.

 

....men fartsbåtfolket....føler meg ikke helt som et fullverdig medlem....kanskje jeg bør overmotorisere båten for å bli akseptert i som en del av dette nye kuule båtfolket...i hvertfall bytte til en gammeldags bråkete 2 takter med macho-lyd.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes en fin funksjon her på forumet som heter "blogg" og slike blogginnlegg om deg selv hører vel strengt tatt inn der etter mitt syn... men om du hadde utelatt din beskrivelse av deg selv i dette innlegget og heller innledet til debatt så kunne jo dette blitt en fin tråd..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er definisjon på fartsbåtfolket og turbåtfolket ?

 

Fartsbåt over xx-fot og xxx-hk utenbords og xx-xxx knop?

Turbåtfolket over xx-fot og mindre enn xx-hk inbords og x-knop?

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner poenget til Ingvar i NSSR - og det er nok en del erfaringer fra RS'ene at fartsfreakene med lappen for landgående befraktningsmidler ikke alltid er så egnet til å være på vann i omtrent samme hastighet.

 

Jeg ser på artikkelen som positiv og den nyanserer debatten om behovet for båtførersertifikat. Det er ikke de "normale" som trenger økt kompetanse. Det er råskinnene med mye penger i banken, masse motor i hekken og liten maritim erfaring og feil holdninger som er problemet. Så er det bare å finne de det gjelder og lenke de fast til skolebenken en vinter eller to

Link to post
Share on other sites

Redningselskapet vil danne en myte om dette ikke-eksistrende fartsfolket. Det er jo ikke ekstrembåter beregnet for 50-60 knop som vanligvis havner på et skjær. De fleste tilfellene det vel helt vanlige folk med kraftig motoriserte cabincruisere og skjærgårdjeeper (som gjerne har vist unormal uaktsomhet.)

Vi er ett båtfolk og vi er i alle samme båt når obligatorisk båtførerbevis kommer.....det blir ikke noe båtførerbevis bare for fartsbåtfolket.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart det er farten som dreper men det bilr kunstig å lage et skille mellom oss turbåteiere som ikke kan omkomme og dette fartsbåtfolket. Husker jeg rett fra avisene er de forulykkede en svært uensarted gruppe med ganske normale båter.

Tidligere har andre i båtmiljøet delt opp i kategoriene "båtfolk" og "folk med båt" for å få denne betryggende virkeligoppfattelsen at vi er trygge og de andre er utrygge.

Treffer man et tømmerstokk i 30 knop har man trøbbel uansett hvilke kategori man tror man tilhører.

 

Hvis man har den livsløgnen at det bare er alle andre grupper båteiere som er risikoutsatte er man selv i en høyrisikogruppen og da kommer naturligvis den konklusjon som står i Trygg på sjøen at det er de lokallkente som er mest utsatt for ulykker.....

 

Det er bedreviterne som står på brygga å ler av landgrabber i leden...og som selv tar en svipper en tur inn til byen i mørket i 30 knop......så hvis det finnes noe såkalt fartsbåtfolk er det bedreviternes egen klubb..!!

 

Selv er jeg stolt over å ha kystpatruljens medlemsklistrelapp på båten og jeg håper de anser meg for å være en et vanlig medlem og ikke noe fartsbåtsfolkstype....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom en "turbåt"-eier bruker få timer _ombord_ i båten ift. en "fartsbåt"-eier så tilbakelegger han vel en utrolig kort distanse pr. år sammenlignet med "fartsbåt"-eieren, faktisk såpass at en muligens burde vurdere inndragning av båtførerbeviset :lol:

 

Håpløs generalisering.... (selv vurderer jeg å levere inn D5L-sertifikatet hvis jeg får mere tau i propellen denne sesongen :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Treffer man et tømmerstokk i 30 knop har man trøbbel uansett hvilke kategori man tror man tilhører.

Farer man rundt i 30 knop er man nok i "Trygg på sjøen"s fartsbåtkategori, uansett hva man tror sjøl.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Utfra beskrivelsen er jeg egentlig enig med Salt i at det kanskje ikke er helt rettferdig å snakke om turbåtfolk og fartsbåtsfolk. Jeg er fortiden degradert til "hyttebåtbruker" og har brukt mer tid i båten på hytta i sommer, enn det jeg har gjort tidligere. Det som har slått meg er at det kanskje er mer rettferdig (selv om generalisering uansett er urettferdig) å trekke skiller mellom hvilken posisjon båten har i folks liv, enn hva slags båt folk har. Jeg har nemlig hatt god tid til å studere arten "folk-med-båt-på-hytta", som jeg nå også liksom er en del av. "folk-med-båt-på-hytta" har etter hva erfarne kilder hevder, alltid vært kløner i båt. Men tidligere var de mer harmløse. De sto i timer i en liten askeladd, røde i ansikte mens de forgjeves forsøkte å starte den lille firehestern, de måtte taues inn av den lokale fiskeren da de mistet årene, og de havnet hele tiden i sjøen pga kreative entringsteknikker. Fordelen de hadde var moderat fart, og begrenset størrelse. De gikk aldri på grunn. De bare "la til" ved små holmer og fluer.

 

Samme menneskene (eller barna deres...) har nå kjøpt seg skjærgårdsjeep. De har enda mindre tid til å dedikere på båt enn generasjonen før. De setter bort motorene på service (riktignok til bygdas beryktede traktormekaniker, som har slått seg opp som eier av "vesleskjær boats and outboards", og som tiltross for marginalt håndlag og maritim erfaring, klarer å få motorene klare til å starte neste sommer). Det er problem nr. 1. "folk-med-båt-på-hytta" bruker mer av den begrensede tiden de bruker på båt, ute på sjøen, og har stort sett sluttet å stå halve dagen med startsnora og banne ved brygga.

Problem nr 2: De er overalt. Økt fart gjør dem allestedsnerværende. De er som fluer.

Problem nr 3: de er "lokalkjent". Der de har sett andre kjøre, kan jo de kjøre også. De er så lokalkjent at vår venn traktormekanikeren bruker mindre og mindre tid til dårlig vinterkonservering, og mer og mer tid til skifting av undervannshus etterhvert som det "lokalkjente" gjør seg stadig mere kjent i de kjennte traktene. Vår venn Traktormekanikeren tar seg i tillegg tid til å prate med kundene, når de håpefulle kommer innom for å høre om motoren som var lovet ferdig i forrige måned ikke ennå er klar. Når man har lagt halve feriepengebeholdningen i lommene på en gubbe som traktormekanikeren, er det best å tro de er i de beste hender. Når han attpå til klarer i løpet av de gjentatte besøkene for å høre om motorer er ferdige, å overtale "folk-med-båt-på-hytta" til å kjøpe nye raskere båter og motorer han kan tjene ennå mer penger på å skifte undervannshuset på i neste omgang. Det er problem nr 4: Traktormekanikeren blir betraktet som stedets erfarne sjøulk og guru. Det er han som spørres om gode fiskeplasser og om stell av båt og om bruk av kartplottere og gud vet hva. Og han som har brukt halve livet på et jorde, har aldri tidligere befunnet seg der i større grad enn nå. (nok om traktormekanikeren. Det er ikke lett, for jeg har selv vært utsatt for en...)

Problem nr 5: "folk-med-båt-på-hytta" kjenner andre med hytte. Ved sjøen. I nærheten, rett over sundet. Og de har øl i kjøleskapet, og ferske reker. Det blir sent. Hvitvin også. Gjør ikke så farlig, det er jo bare noen hundre meter med båten hjem. Og dessuten er de "lokalkjent". - Mørkt? ikke problem. - Problem 6: Kan det kalles "å gå i land på en liten holme" når båten står 7 meter inn på land? "flaks vi havna i sjøen på andre siden" osv, osv.

Med andre ord: Værstingene til sjøss er "folk-med-båt-på-hytta" hverken mer eller mindre. Og vi er stolte av det...

Link to post
Share on other sites

Hehe, underholdende lesning Sofaseileren. Og ikke minst tror jeg det er mye riktig i det du sier. Å treffe en tømmerstokk i 30 knop midt i leia kan skje alle. Det handler om uflaks. Stokker kan flyte dypt, og er da vanskelige å oppdage i uryddig sjø. Ting kommer brått på i 30 knop. En helt annen ting er å bli stående flere meter inne på en holme. Det skjer fordi man ikke vet hvor man er, eller fordi man er uoppmerksom og uforsiktig.

Link to post
Share on other sites

Klart det er farten som dreper men det bilr kunstig å lage et skille mellom oss turbåteiere som ikke kan omkomme og dette fartsbåtfolket. Husker jeg rett fra avisene er de forulykkede en svært uensarted gruppe med ganske normale båter.

Tidligere har andre i båtmiljøet delt opp i kategoriene "båtfolk" og "folk med båt" for å få denne betryggende virkeligoppfattelsen at vi er trygge og de andre er utrygge.

Treffer man et tømmerstokk i 30 knop har man trøbbel uansett hvilke kategori man tror man tilhører.

 

Hvis man har den livsløgnen at det bare er alle andre grupper båteiere som er risikoutsatte er man selv i en høyrisikogruppen og da kommer naturligvis den konklusjon som står i Trygg på sjøen at det er de lokallkente som er mest utsatt for ulykker.....

 

Det er bedreviterne som står på brygga å ler av landgrabber i leden...og som selv tar en svipper en tur inn til byen i mørket i 30 knop......så hvis det finnes noe såkalt fartsbåtfolk er det bedreviternes egen klubb..!!

 

Selv er jeg stolt over å ha kystpatruljens medlemsklistrelapp på båten og jeg håper de anser meg for å være en et vanlig medlem og ikke noe fartsbåtsfolkstype....

Jeg tror du skal lese stykket du referer til en gang til, og så bør du forsøke å forstå hva som sies. Etter endel samtaler med RS skippere vil du ha en bedre forutsetning for å forstå hva som ligger bak.

Det er klart at RS skippere ikke vet hva de snakker om, men godt sjømanskap viser jo skipperen som ligger drivstoff tom på Oscarsborg, han hadde jo fyllt 50 ltr. i Oslo, og det er jo mer enn nok til en Sunseeker med dobbelt installasjon Oslo -Oscarsbor tur -retur. Det er disse holdningene og kunnskapene som ligger i bunnen når svært mange drar på fjorden.

På bakgrunn av dette blir det for meg helt på trynet når jeg leser innlegg som det siterte.

Link to post
Share on other sites

Tror nok du er inne på kjernen i saken her Mini, det er en sak og lese det som står skrevet... men når en ikke skjønner det så blir det gjerne slike tråder som denne her som dukker opp sammen med del andre tråder med samme opphav..

 

Så det hjelper ikke å lese noen som er skrevet når leseren ikke skjønner det som skrevet....

 

Jeg har også betydelig større tillit til skipperene på redngskjøyetens kunnskaper enn salt sine...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sofaseileren - det var en helt herlig beskrivelse av hyttefolket med båt, men tror man må være en av disse, hvilket jeg er (og har vært siden jeg ble født), for å skjønne hvor treffende din beskrivelse er! De andre, de som lever i båt hele sommeren, har alt av utstyr fra microbølgeovn, AIS, kikkert både i og ute av vater og med og uten innlagt halogenlyskaster, radar i to etasjer og blomsterpotter i alle kriker og kroker, ja de synes nok ikke du var noe morsom!

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sitat fra Trygg på sjøen side 5.

”I dag kan du kjøpe en 70 knoper over disk og dra av gårde uten annen kunnskap enn å vite at den spisse enden er foran.”

”.........Kunnskap om finmanøvrering med motor mangler totalt, men 50 knop i havnebassenget er OK.”

 

Redningsselskapet er viktig premissleverandør for politikerne, så vi må regne med begrepet ”fartsbåtfolket” nå blir brukt fra Stortingets talerstol gjerne med referanser til 50 knop i havnebassenget og da kan det bli svenskemodellen med spesialsertifikat for føring av båter som kan gå i 30 knop ok økt HK avgift (?)

 

Men er det vanlig at fartbåtfolket synes 50 knop i havnebassenget er ok og er båtene som kan gå i 50-70 knop et samfunnsproblem?

Nå snakker vi om ekstrembåter for spesielt interesserte. Til sammenligning går redningskøyta Sundt Flyer i maks 40 knop. Dette er båter av typen Hydrolift, store RIB eller rene konkuransebåter som når opp mot 70 knop og det ikke mange av dem på fjorden. Det hender jeg ser noen ved kaia, men har dessverre sjelden fått glede av å se dem i 50-70 knop men da er langt ute på fjorden…langt unna havnebassenget.

 

Jeg tror 50-70 knops båtførerne er så beviste på at de kjører et fartsmonter at de konsentrere seg om både å holde utkikk og holde fartsgrenser i motsetning til Sofaseilerens "folk-med-båt-på-hytta" som tar ting litt mer på sparket, men likevel har dødelig fart på 20-40 knop.

 

Eneste ekstrembåtulykke (utenom konkuranse) jeg kan komme på var ulykken i sommer er denne:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=197465

 

Selv om det sikkert er politisk korrekt å lager myter om at uerfarne fartsbåtfolk i opp til 50-70 knop står for ulykkene tror jeg nok som Sofaseileren at "folk-med-båt-på-hytta" gruppen er langt mer utsatt for ulykker.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...