Jump to content

MD17c Giren slurer

canon

Recommended Posts

Hei, er helt ny her i båtbørsen.

Jeg kjøpte meg en1982 Nidelv 24 med en MD17c i sommer. Motoren er fra ca 1978. Båten har fungert fint, men i det siste har jeg merket at den slurer når jeg skal kjøre.

Det går fint på tomgangsdrift men når jeg skal "gi litt på" så er det bare turtallet som øker, ikke farten. Lirker litt opp og ned på gassen (turtallet) så kommer den plutselig. kjører en stund slik at mototen er varm slutter dette problemet.

Er det noen som har en forklaring eventuelt en løsning på problemet.

:confused:

Hilsen Canon

Velkommen til BAATPLASSEN!!!

Slure??? Dette skal ikke gå ann mener jeg.

Giret er drev, ingen slulefunksjon mener jeg. Når du tar spaken fremover, går drev mot drev, i midten er fri og ingen drev er i hveandre, når du tar bakover er det også drev i drev.

Kan det være noe annet? Propellen løs??

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

MD17C har MS-gear (monoshift). Gearet har konkobling og er avhengig av propellthrusten for å holde gearet i inngrep.

Korrekt olje må brukes.

Dette er riktig, og ved bruk av feil olje kan konet bli slitt og må byttes. Gjorde dette på mitt MS2 gear for noen år siden, og etterpå har det fungert utmerket. Uheldigvis er dette laget av messing og er svine-dyrt :cryin: Men det må byttes hvis det er slitt...

Sjekk først at vaier er riktig juster og at ikke det er ikke noe annet som slurer (aksel,flens osv).

Ellers er det nok den konen, på mange gear kan denne slipes, evt snus slik at reversen kommer frem (mindre slitt på reversen).

Det holder da som regel en stund, ny kon tror jeg er temmelig dyr.

Evt få tak i et byttegear og overhal ditt iløpet av vinteren..

Jon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...