canon Startet 9.September.2008 Del på Facebook Startet 9.September.2008 Hei, er helt ny her i båtbørsen. Jeg kjøpte meg en1982 Nidelv 24 med en MD17c i sommer. Motoren er fra ca 1978. Båten har fungert fint, men i det siste har jeg merket at den slurer når jeg skal kjøre. Det går fint på tomgangsdrift men når jeg skal "gi litt på" så er det bare turtallet som øker, ikke farten. Lirker litt opp og ned på gassen (turtallet) så kommer den plutselig. kjører en stund slik at mototen er varm slutter dette problemet. Er det noen som har en forklaring eventuelt en løsning på problemet. Hilsen Canon Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 (redigert) Velkommen til BAATPLASSEN!!! Slure??? Dette skal ikke gå ann mener jeg. Giret er drev, ingen slulefunksjon mener jeg. Når du tar spaken fremover, går drev mot drev, i midten er fri og ingen drev er i hveandre, når du tar bakover er det også drev i drev. Kan det være noe annet? Propellen løs?? Redigert 9.September.2008 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sigurd Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Slipp i flens til aksling? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 MD17C har MS-gear (monoshift). Gearet har konkobling og er avhengig av propellthrusten for å holde gearet i inngrep. Korrekt olje må brukes. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Her er illustrasjon og delefortegnelse: http://spirit.the-millers.org/manuals.htm Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 MD17C har MS-gear (monoshift). Gearet har konkobling og er avhengig av propellthrusten for å holde gearet i inngrep. Korrekt olje må brukes. Dette er riktig, og ved bruk av feil olje kan konet bli slitt og må byttes. Gjorde dette på mitt MS2 gear for noen år siden, og etterpå har det fungert utmerket. Uheldigvis er dette laget av messing og er svine-dyrt Men det må byttes hvis det er slitt... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Janoho Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Sjekk først at vaier er riktig juster og at ikke det er ikke noe annet som slurer (aksel,flens osv). Ellers er det nok den konen, på mange gear kan denne slipes, evt snus slik at reversen kommer frem (mindre slitt på reversen). Det holder da som regel en stund, ny kon tror jeg er temmelig dyr. Evt få tak i et byttegear og overhal ditt iløpet av vinteren.. Jon Sitér dette innlegget Link to post
canon Svart 10.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2008 Takk alle sammen for innformative svar. Det er flott å ha tilgang til så mye ekspertise og erfaring. Takker for illustrasjon delefortegnelsen. Har sjekket vaier, den er ok, så jeg satser på oljeskift. i mellomtiden får jeg se etter en ny "gammel " gear. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.