2nd Trikker'n Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Hei. Jeg har da under disse forholdene slått topplanternen som lyser fremover av slik at jeg kun har sidelanternene og akterlanternen aktiv slik at jeg for andre båter vil bli oppfattet som en seilebåt. Jeg vil mye heller at du ser meg. Om jeg lurer på om du er seilbåt eller ikke, kommer i annen rekke. Men er det egentlig noe problem for meg eller andre? Kanskje jeg får en fordel iht. vikepliktsreglene iom. at andre båter vil oppfatte meg som en seilebåt? Oppfører jeg meg da som en seilebåt (og tviholder på min rett til fritt leide som alle seilebåter gjør under seil!), blir det vel ikke noen problemer? Regner med at du ikke tenker seilbåt og respekterer din egen vikeplikt. Gjør du det TTT også, så forvirrer du meg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Satt på en rundtlysende på jolla for noen uker siden. Det er vel strengt tatt ikke korrekt lanterneføring - men i mørket kjører jeg sakte uansett. Jeg gjorde også det, men ikke på en jolle. Det var en kombinert akter og topplanterne plassert på targabøylen. Den var utformet med 225 grader lys foran og 135 grader bak. De var koblet slik at de alltid begge var på eller begge av. Denne "kombi" lanternen gikk i stykker og jeg erstattet den med en rundtlysende LED (type hvit) lanterne link. Kan ikke helt se at det er galt, selv om det rent lovmessig sett ikke skal gjøre det på båter over 7 meter (min er 9 meter=30 fot). Lanternen skal lyse 2nm. Er det noen som kan se noen problemer med dette ? Vet at det per def ikke er korrket lanterneføring, men effekten er jo den samme. Den nye lanternen er i samme høyde som den forrige. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Alle lanterner er montert og virker og bruker de mer og mer nå som mørket kommer tidligere på dagene. Har også med ekstra pærer ombord om en skulle ryke! Redigert 10.September.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2008 Bra Sleipner93, dere unguttene har god kunnskap om båter og sjøliv og er fine representanter for båtfolk. Vi nærmer oss Årets båtentusiast-2008. Du og Hilmar 2 er mine favoritter. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jadal Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Jeg har hatt,og har til neste år igjen, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30491 en hurtiggående båt på 18fot. Der bruker jeg en lanterne som står på stang. Lanternen er delt inn i tre så den lyser rødt/grønt forover og til sidene og hvit bakover. Så lenge jeg ikke reiser med helt opp blir jeg ikke blendet. Har også med meg et søkelys(lommelykt) 500 000 candel som jeg bruker når tvilen kommer. Spørsmålet er: er dette nok etter loven? Jeg har heller ikke noe horn/tut. må jeg ha det? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
bjorngb Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 jadal - så lenge det ikke er en hurtiggående seilbåt er dette gal lanterneføring. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Mulig det, men etter det jeg kjenner til så er det visse betingelser som må oppfylles for at man lovlig kan bruke rundtlysende lanterne.Sjøveisreglende 23 Maskindrevne fartøy under 7 meter: Som ikke kan oppnå større fart enn 7 knop, kan vise: En rundtlysende lanterne med hvitt lys. Det finnes også kombinerte topp- og akterlanterner (rundtlysende) som kan brukes på båter under 12 meter, da i tillegg til sidelanterner. Men. For å bruke båten til min bror eller de jollene som dere snakker om som eksempler. De gjør mer enn syv knop. Er dette da ulovlig??? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 27knop, så lenge de har sidelanterner i tillegg til den rundtlysende hvite er det OK. Neste grense går ved 12 meter, fra 12 meter og opp det skal det være separat topp og akterlanterne. Neste grense igjen går ved 50 meter (to topplanterner, den aktre høyere enn den forre). Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
jadal Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Jeg har hatt,og har til neste år igjen, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30491 en hurtiggående båt på 18fot. Der bruker jeg en lanterne som står på stang. Lanternen er delt inn i tre så den lyser rødt/grønt forover og til sidene og hvit bakover. Så lenge jeg ikke reiser med helt opp blir jeg ikke blendet. Har også med meg et søkelys(lommelykt) 500 000 candel som jeg bruker når tvilen kommer. Spørsmålet er: er dette nok etter loven? Jeg har heller ikke noe horn/tut. må jeg ha det? Er den en rundlysende hvit jeg trenger over den jeg har? eller må jeg ha de fargede på båtsiden? og hvit rund på toppen? Leste litt i noen regler da jeg kjøpte den jeg har og trudde den var godkjent til mitt bruk. Redigert 10.September.2008 av jadal (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
27 knop Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Men kun én rundtlysende lanterne på en jolle på 13 eller for den saks skyld åtte fot som gjør 20 knop er altså ulovlig? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 nei Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Denne "kombi" lanternen gikk i stykker og jeg erstattet den med en rundtlysende LED (type hvit) lanterne link. Kan ikke helt se at det er galt, selv om det rent lovmessig sett ikke skal gjøre det på båter over 7 meter (min er 9 meter=30 fot). Lanternen skal lyse 2nm. Bruker du denne sammen med sidelanterner er det OK. ref sjøveisreglene Regel 23 c (i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Jadal, med den tricoloren du har oppfyller du kravet til sidelanterner og akterlanterne. Du kan altså ikke ha en rundtlysende hvit i tillegg. Du har to valg, enten blende/slukke den hvite sektoren som lyser akterover (blir vel vanskelig, antar det bare er en pære?) og sette opp en rundtlysende høyere enn tricoloren - eller sette opp en "ren" topplanterne. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
bjorngb Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Du kan ha rød/grønn enten på skutesidene eller samlet (pass på at de kan sees 112.5 grader) og en runtlysende topplanterne Redigert 10.September.2008 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Men kun én rundtlysende lanterne på en jolle på 13 eller for den saks skyld åtte fot som gjør 20 knop er altså ulovlig? Ja, du "fanges" av 7-knops regelen: Regel 23 C (ii): "Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner." Mvh, Kjell Redigert 10.September.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
jadal Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 På leit etter lamper hos biltema fant jeg denne: http://www.biltema.no/products/manual.asp?iItemId=89488 er den minstekravet til min båt? var da en masse lamper.. jaja. 0.4 båtpenger og litt kabel så skulle det være i strekk da.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Men kun én rundtlysende lanterne på en jolle på 13 eller for den saks skyld åtte fot som gjør 20 knop er altså ulovlig? Ja, du "fanges" av 7-knops regelen: Regel 23 C (ii): "Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner." Mvh, Kjell mulig jeg missförstår deg LA3939...när du skriver 'ja du fanges av 7-knops regeln båten får ikke kunne gå fortere enn 7 knop.......en båt som kan göre 20 men som går i 7 kn med en hvit...det er ikke tillåtet.... husk oxo regel 43.......med enbart vit har man vikeplikt...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
27 knop Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Ja, du "fanges" av 7-knops regelen: Hvor er det da praktisk mulig å montere disse sidelanternene dersom en har en 8fots jolle? Jadal, med den tricoloren du har oppfyller du kravet til sidelanterner og akterlanterne. Er det ikke bare seilbåter under 20 meter som kan vise trikolor da? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Er det ikke bare seilbåter under 20 meter som kan vise trikolor da? Jo........ da får du ha en lavt plassert trikolor + en toplanterne.....vilket er upraktiskt bedre en sammensatt röd/grön o en vit runtlysande i masten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Gunga, spørsmålet gjaldt 20 knops fart, og da må det nok sidelanterner til, det var det jeg mente. (Lagt til, ser at du har svart mens jeg skrev - vi er enige.) 27 Knop: Det jeg prøvde å si er at som motorbåt holder det ikke bare med tricoloren, det må være en topplanterne i tillegg. At seilere bruker tricoloren er lett forståelig, kun en pære å bruke strøm på når man drives frem av den reneste form for fremdrift. Men, med topplanterne i tillegg til tricolor vil også motorbåter være "lovlige". Personlig liker jeg best å møte fartøyer hvor lanternene er adskilt, altså ingen kombi-lanterner - det har litt med avstandsbedømmelse å gjøre når jeg ser f.eks topp og sidelanterner - farten avstanden mellom sidelanternene øker, sier meg noe om farten på fartøyet som kommer mot meg. På samme måte, når jeg (en sjelden gang) tar igjen noen, er det greit å se at lyset "flytter seg opp" når jeg går over fra å se akterlanterne til å se topp- og sidelanterne. Mvh, Kjell Redigert 10.September.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
jadal Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Da lærte jeg litt mere båt i dag også. Stå i manualen til biltema at høyden fra topp til sidelys skal være mere enn 1 meter så da blir det litt høyere enn pent å ha topplanterna over den andre. Er det lov og ha flere av hver farge? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) jadal, de eneste fargene du kan ha mer enn en av, er hvit - hvis du har adskilt topp- og akterlanterne. Dobbelt sett av sidelanterner er fy-fy dersom de er tente samtidig. Du vil nok se på en del yrkesfartyer, spesielt kanskje hurtigbåter, at det gjerne er to sidelanterner på hver side. Dette er for å slippe å bytte pærer underveis, hvis en pære slukker, så tenner man bare den andre lanternen. mvh, Kjell Nå skynder jeg meg å legge til, det finnes aktiviteter på sjøen hvor man skal ha flere lanterner av samme farge tent samtidig, men det ligger litt utenfor denne interessante diskusjonen. Redigert 10.September.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Gunga, spørsmålet gjaldt 20 knops fart, og da må det nok sidelanterner til, det var det jeg mente. 27 Knop: Det jeg prøvde å si er at som motorbåt holder det ikke bare med tricoloren, det må være en topplanterne i tillegg. At seilere bruker tricoloren er lett forståelig, kun en pære å bruke strøm på når man drives frem av den reneste form for fremdrift. Men, med topplanterne i tillegg til tricolor vil også motorbåter være "lovlige". Personlig liker jeg best å møte fartøyer hvor lanternene er adskilt, altså ingen kombi-lanterner - det har litt med avstandsbedømmelse å gjøre når jeg ser f.eks topp og sidelanterner - farten avstanden mellom sidelanternene øker, sier meg noe om farten på fartøyet som kommer mot meg. På samme måte, når jeg (en sjelden gang) tar igjen noen, er det greit å se at lyset "flytter seg opp" når jeg går over fra å se akterlanterne til å se topp- og sidelanterne. Mvh, Kjell helt enig med deg.....trodde 27knop mente att han kun kjörde i 7 knop m 20kn båten enig med deg vad du liker, samme her....... har aldrig trikoloren tend inomskjärs ner jeg sejler, (separate lanterner)......... kommmer 2 båter intill varandre o en har en trikolor sittandes 16-17m opp Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Hvor er det da praktisk mulig å montere disse sidelanternene dersom en har en 8fots jolle? Det finnes kombinerte sidelanterner, dvs rød og grønn i samme "innfatningen". Da kan du f.eks montere den i baugen? Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Da lærte jeg litt mere båt i dag også. Stå i manualen til biltema at høyden fra topp til sidelys skal være mere enn 1 meter så da blir det litt høyere enn pent å ha topplanterna over den andre. Nja, den meteren er ikke absolutt, sjøveisreglenes regel 46 (b) Regel 46. Lanterner på små fartøy (a): Et maskindrevet fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan når det ikke har mast, vise den lanternen som er foreskrevet i regel 23 (a) i, jfr. avsnitt 2 © i vedlegg I til disse reglene, i en mindre høyde enn 2,5 meter over rekken, men ikke lavere enn 1 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen. (b): Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde, kan dog vise den nevnte lanternen lavere dersom forholdene gjør det nødvendig, men ikke lavere enn 0,5 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.