Jump to content

Har du lanterneføringen i orden til høstmørket?


Astor

Recommended Posts

Ingen problemer med det, jadal - men vær litt obs på selvblending med sterke lanterner. Kommer helt an på hvordan de er plasserte i forhold til der du sitter/står og fører båten. Du vil også kunne oppleve at du lyser opp en god sirkel av sjøen rundt båten din. Jeg har selv sterkere lanterner enn kravet, men de er skjermet godt i forhold til meg, så de stjeler ikke nattsynet mitt.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Da vi tøffet i mørket på 5-6 knop for noen uker siden traff vi en daycruiser i 20-30 knop, den kom mot oss på styrbord side og så ut til å krysse forann meg, etter å ha passert baugen rundt 100 meter forann legger den over og krysser på ny like forann baugen min. Jeg så hva som skjedde og reagerte med å sette lyskasteren midt i fleisen på skipperen av den andre båten, jeg lot lyset følge båten helt til den passerte på min styrbord side med 10 meters avstand og i samme høye farten.

 

Jeg har i ettertid tenkt litt på om det var lurt å bruke lyskasteren på denne måten. Føreren i den andre båten har garantert blitt blendet og burde nok sakket ned, men det gjorde den altså ikke og han kunne jo kollidert med neste båt... Men når jeg først havnet opp i situsajonen så var jeg mest opptatt av å bli sett selv, og jeg hadde vel også litt behov for å poengtere at jeg ikke likte "kjøringen" som fant sted forann baugen min...

 

Legger til at begge hadde lanterneføringen i orden...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Nja, den meteren er ikke absolutt, sjøveisreglenes regel 46 (b)

Regel 46. Lanterner på små fartøy

 

Her er vi, som du selvfølgelig vet etter å ha gått på kurs hos Baatskolen POSEIDON :wink::wink: inne på de norske særreglene. De er helt greie så lenge vi befinner oss på norskekysten, men jeg kjenner til båteiere som har fått store problemer med tyske myndighetspersoner når de kom den veien. Da blir løsningen å rigge "nødmast" av kosteskaft for å stoppe iveren til disse karene med store, brisne uniformsluer :crazy:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Det gjør jeg selvsagt. Jeg blir bare litt forvirret fordi noen steder henvises det til 7m og andre til 12m lengde for når en kan ha en 360 graders kombinert topp/akter-lanterne.

 

/Øystein

 

Forskjellen på 7 (og 7 knops fart) og 12 meter er i grove trekk når du kan ha 360o lanternen alene. Altså uten sidelanterner i tillegg.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Her er vi, som du selvfølgelig vet etter å ha gått på kurs hos Baatskolen POSEIDON :wink::wink: inne på de norske særreglene.

 

*host* - jo, (når du nevner det.... :sweat: (må jeg ta kursene om igjen? (spurte han med håp i stemmen...))

 

Men så var det jo snakk om joller, så jeg antok at de skulle brukes i "heimsjyen" som vi sier hjemme.

 

(...) store problemer med tyske myndighetspersoner når de kom den veien.

 

Skulle tro de hadde lært noe etter å ha tapt to verdenskriger på rappen? Og at Roaldbj tok rotta på dem mtp avgiftsfri diesel?

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Jeg er i alle fall nøye med korrekt lanterneføring og bruk av dagslyskjegle når jeg ferdes i tysk farvann.....Bruker så og si alltid lanterneføring i Tyskland selv på dagtid idet jeg har hørt om noen seilere som ble tilsnakket fordi de ikke benyttet tente lanterner i noe dis og lett regn. Tyskland er vel det landet jeg kejnner til som har mest sjøpoliti?

Link to post

Jeg ble ihvertfall rimelig "mo i knærne" da jeg traff på en liten gummibåt fra "Bundespolizei".

Dette var grytidlig på morgenen, med to karer som fløy rundt i gummijolle :cool:

 

I det vi skulle til å 'snike' oss ut fra en nattlig lynvisitt, i ly av mørket, fra en gjestehavn like sør for Stralsund - dukket både "polizei" og "Hafenmeister" opp på samme tidspunkt...

Det var bare å krype til korset, og fiske opp noen €uro til "Hafenmeister" - som tilfeldigvis åpnet med spørsmålet "Morgen! Haben Sie Geld?" :fishing:

 

Jeg fikk imidlertid tips fra en svenske, som hentet en Hanse 350 i Greifswald, om å alltid bruke dagslyskjegle under motorgange i Tyskland. Uansett med eller uten seil.

Vel - nevnte "Bundespolizei" så jeg ikke mer til, så de var vel fornøyde med det de så... ?

Link to post

Denne historien er atskillig verre enn de jeg har vært borti tidligere. Jeg vet at det er en form for "konkurranse" om å "ta" seilere fra andre land enn Tyskland - men denne historien var ikke hyggelig. Kan du opplyse litt mer om seilingsområdet? Jeg minner igjen om at seiling i Tyskland krever et svært bevisst forhold til bruk av lanterner. I Norge er man nok litt mer omtrentlig med siktforholdene som krever/ ikke krever tenning av lanterner. Det har vel vært omtalt tidligere i tråden at akterlanternen tidvis kan være tildekket. Jeg har ikke hørt om noen som har fått bot for i tillegg å tenne ankringslanternen som er rundtlysende. Noen kommentarer til dette?

Link to post

Hei

 

Jeg har lyst til å bringe enda en problemstilling inn i denne debatten. På tur oppover Norskekysten fra Bergen til Nord-trøndelag i slutten av juli, møtte vi forbausende mange båter som i utgangspunktet så ut til å ha lanterneføringen i orden, men som når de i tussmørket kom nært nok til at vi så dem, viste seg å ha til dels store feil på lanternes sektorer.

 

Jeg endte flere ganger opp med å vike til styrbord, fordi jeg så rød, grønn og topplanterne. Når jeg så den møtende båten, eller fikk tatt radarpeiling, viste det seg at han hadde meg 10 - 20 grader av baugen og ville passere på trygg avstand. Men fortsatt så jeg den grønne lanternen. Båtene var som oftest flybridge og hard-top-båter i 30 - 40 fots klassen.

 

Det værste eksemplet var dog en gammel motorseiler i tre som vi møtte like nord for Kristiansund. Jeg kunne ikke fatte å begripe hvordan jeg kunne se begge sideanternene så lenge som jeg gjorde, men når båten passerte, så jeg svaret i kikkerten. Den grønne lanternen var synlig gjennom vinduene i styrhuset hans helt til vi var tvers av båten!

 

Håper at jeg ikke har blandet farger og sider her nå, i så fall så skyldes det at jeg har på meg svarte sokker i stedet for de vanlige røde og grønne. Men uansett tror jeg jeg klarte å få fram poenget. Så kanskje kan det være en ide å slå på lanternene mens båten ligger ved brygga, gå et stykke unna og kontroller at lanternene dine lyser der de skal lyse.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
gjeeesp

 

 

Jeg håper det ikke er temaet i denne tråden som tretter deg.

 

Astor tar opp et tema som vi alle bør ta alvorlig. Selv har jeg hatt noen skremmende opplevelser med kajakkpadlere som er ute i mørket uten noe form for lanterner eller annen for for lys, og heller ikke refleks.

 

Brigg

 

 

Overhodet ikke temaet. Mer den dårlig skjulte negativiteten mot seilfartøy fra en som burde vite bedre. Er vel sjelden typen båt som er problemet, mer den føreren som fører båten.

Link to post

Vil heller si det er en kombinasjon da seilfolket ofte skal spare på strømmen til det lengste. Vi har møtt mange seilbåter på vår ferd i høst/vinterhalvåret uten lanterneføring. Dette er vår erfaring. Andre har muligens enn annen. Slik er det. Jeg ville aldri tatt sjansen å gått ut i en sterk trafikkert led uten lanterneføring i mørket. Til det vet jeg bedre.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

At seilbåter ikke bruker lanterner har neppe med batterikapasitet å gjøre. Å påstå at "slik er det" forsterker mitt gjesp. Igjen er mitt poeng at det er føreren som ikke har nok kunnskap og erfaring nok til å forstå konsekvensen av å ikke bruke lanternene. Jeg bruker ofte lanterner, selv i dagslys. Setningen "Til det vet jeg bedre", bør ikke komme fra båtfolk som gjør nettopp det.

Link to post

Det har jeg ikke men det må vel være det som er tankegangen når man tusser avsted i mørket uten lys?

Jeg har også møtt noen mindre skjærgårdsjeeper uten lys.

Uansett, glem hva slags båttype det er. Det er ikke det som er problemet! Problemet er at de tusser rundt i mørket uten å bli sett. :wink: Ikke sant?

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...