27 knop Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Takker så mye LA3939 og Gunga Din!! Det er gøy og nyttig å få avklart slike ting; det lysner enda litt mer i den bekmørke tunnelen som omhandler båtspørsmål. All honnør til dere!! Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Ingen årsak, 27 Knop. Det er dette Baatplassen virkelig handler om, erfaringsdeling. Mvh,' Kjell Som liker nattseilas. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
jadal Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Da er det et siste spørsmål, kan jeg bruke lamper som er godkjent til 20m`s båt på en under 7m? skader vel ikke med godt lys? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Kjell E Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Ingen problemer med det, jadal - men vær litt obs på selvblending med sterke lanterner. Kommer helt an på hvordan de er plasserte i forhold til der du sitter/står og fører båten. Du vil også kunne oppleve at du lyser opp en god sirkel av sjøen rundt båten din. Jeg har selv sterkere lanterner enn kravet, men de er skjermet godt i forhold til meg, så de stjeler ikke nattsynet mitt. Mvh, Kjell Redigert 10.September.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
jadal Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Takker for den, går for det billige sette på biltema da. med den lille jolla mi sliter jeg vell litt med å skjerme meg får lyset. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Frøken Fryd Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Da vi tøffet i mørket på 5-6 knop for noen uker siden traff vi en daycruiser i 20-30 knop, den kom mot oss på styrbord side og så ut til å krysse forann meg, etter å ha passert baugen rundt 100 meter forann legger den over og krysser på ny like forann baugen min. Jeg så hva som skjedde og reagerte med å sette lyskasteren midt i fleisen på skipperen av den andre båten, jeg lot lyset følge båten helt til den passerte på min styrbord side med 10 meters avstand og i samme høye farten. Jeg har i ettertid tenkt litt på om det var lurt å bruke lyskasteren på denne måten. Føreren i den andre båten har garantert blitt blendet og burde nok sakket ned, men det gjorde den altså ikke og han kunne jo kollidert med neste båt... Men når jeg først havnet opp i situsajonen så var jeg mest opptatt av å bli sett selv, og jeg hadde vel også litt behov for å poengtere at jeg ikke likte "kjøringen" som fant sted forann baugen min... Legger til at begge hadde lanterneføringen i orden... Redigert 10.September.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Nja, den meteren er ikke absolutt, sjøveisreglenes regel 46 (b) Regel 46. Lanterner på små fartøy Her er vi, som du selvfølgelig vet etter å ha gått på kurs hos Baatskolen POSEIDON inne på de norske særreglene. De er helt greie så lenge vi befinner oss på norskekysten, men jeg kjenner til båteiere som har fått store problemer med tyske myndighetspersoner når de kom den veien. Da blir løsningen å rigge "nødmast" av kosteskaft for å stoppe iveren til disse karene med store, brisne uniformsluer Redigert 10.September.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hermansen Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Bruker du denne sammen med sidelanterner er det OK. ref sjøveisreglene Regel 23 c Det gjør jeg selvsagt. Jeg blir bare litt forvirret fordi noen steder henvises det til 7m og andre til 12m lengde for når en kan ha en 360 graders kombinert topp/akter-lanterne. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Jeg har i ettertid tenkt litt på om det var lurt å bruke lyskasteren på denne måten. Du har vel på et vis besvart spørsmålet ved at du stiller det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kjell E Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Det gjør jeg selvsagt. Jeg blir bare litt forvirret fordi noen steder henvises det til 7m og andre til 12m lengde for når en kan ha en 360 graders kombinert topp/akter-lanterne. /Øystein Forskjellen på 7 (og 7 knops fart) og 12 meter er i grove trekk når du kan ha 360o lanternen alene. Altså uten sidelanterner i tillegg. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Kjell E Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Her er vi, som du selvfølgelig vet etter å ha gått på kurs hos Baatskolen POSEIDON inne på de norske særreglene. *host* - jo, (når du nevner det.... (må jeg ta kursene om igjen? (spurte han med håp i stemmen...)) Men så var det jo snakk om joller, så jeg antok at de skulle brukes i "heimsjyen" som vi sier hjemme. (...) store problemer med tyske myndighetspersoner når de kom den veien. Skulle tro de hadde lært noe etter å ha tapt to verdenskriger på rappen? Og at Roaldbj tok rotta på dem mtp avgiftsfri diesel? Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Jeg er i alle fall nøye med korrekt lanterneføring og bruk av dagslyskjegle når jeg ferdes i tysk farvann.....Bruker så og si alltid lanterneføring i Tyskland selv på dagtid idet jeg har hørt om noen seilere som ble tilsnakket fordi de ikke benyttet tente lanterner i noe dis og lett regn. Tyskland er vel det landet jeg kejnner til som har mest sjøpoliti? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Jeg ble ihvertfall rimelig "mo i knærne" da jeg traff på en liten gummibåt fra "Bundespolizei". Dette var grytidlig på morgenen, med to karer som fløy rundt i gummijolle I det vi skulle til å 'snike' oss ut fra en nattlig lynvisitt, i ly av mørket, fra en gjestehavn like sør for Stralsund - dukket både "polizei" og "Hafenmeister" opp på samme tidspunkt... Det var bare å krype til korset, og fiske opp noen €uro til "Hafenmeister" - som tilfeldigvis åpnet med spørsmålet "Morgen! Haben Sie Geld?" Jeg fikk imidlertid tips fra en svenske, som hentet en Hanse 350 i Greifswald, om å alltid bruke dagslyskjegle under motorgange i Tyskland. Uansett med eller uten seil. Vel - nevnte "Bundespolizei" så jeg ikke mer til, så de var vel fornøyde med det de så... ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Denne historien er atskillig verre enn de jeg har vært borti tidligere. Jeg vet at det er en form for "konkurranse" om å "ta" seilere fra andre land enn Tyskland - men denne historien var ikke hyggelig. Kan du opplyse litt mer om seilingsområdet? Jeg minner igjen om at seiling i Tyskland krever et svært bevisst forhold til bruk av lanterner. I Norge er man nok litt mer omtrentlig med siktforholdene som krever/ ikke krever tenning av lanterner. Det har vel vært omtalt tidligere i tråden at akterlanternen tidvis kan være tildekket. Jeg har ikke hørt om noen som har fått bot for i tillegg å tenne ankringslanternen som er rundtlysende. Noen kommentarer til dette? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 (redigert) Hei Jeg har lyst til å bringe enda en problemstilling inn i denne debatten. På tur oppover Norskekysten fra Bergen til Nord-trøndelag i slutten av juli, møtte vi forbausende mange båter som i utgangspunktet så ut til å ha lanterneføringen i orden, men som når de i tussmørket kom nært nok til at vi så dem, viste seg å ha til dels store feil på lanternes sektorer. Jeg endte flere ganger opp med å vike til styrbord, fordi jeg så rød, grønn og topplanterne. Når jeg så den møtende båten, eller fikk tatt radarpeiling, viste det seg at han hadde meg 10 - 20 grader av baugen og ville passere på trygg avstand. Men fortsatt så jeg den grønne lanternen. Båtene var som oftest flybridge og hard-top-båter i 30 - 40 fots klassen. Det værste eksemplet var dog en gammel motorseiler i tre som vi møtte like nord for Kristiansund. Jeg kunne ikke fatte å begripe hvordan jeg kunne se begge sideanternene så lenge som jeg gjorde, men når båten passerte, så jeg svaret i kikkerten. Den grønne lanternen var synlig gjennom vinduene i styrhuset hans helt til vi var tvers av båten! Håper at jeg ikke har blandet farger og sider her nå, i så fall så skyldes det at jeg har på meg svarte sokker i stedet for de vanlige røde og grønne. Men uansett tror jeg jeg klarte å få fram poenget. Så kanskje kan det være en ide å slå på lanternene mens båten ligger ved brygga, gå et stykke unna og kontroller at lanternene dine lyser der de skal lyse. Mvh Emil Redigert 11.September.2008 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
bjorngb Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Jeg føler meg truffet av emil sin kommentar, men lover å utbedre dette i løpet av vinteren... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Hm, det verste tilfellet jeg har sett (bortsett fra de som kjører uten lanterner i det hele tatt, men de er vanskelige å se) var en båt som hadde montert en kombinert rød/grønn lanterne under baukpeken. Sikkert lurt i forhold til å bli blendet av lanterner, men siden lanternen var montert opp-ned så ble rødt og grønt byttet om. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Hm, det verste tilfellet jeg har sett ........... såg en daycruiser i somras......sprillans ny....där styrbordslanternen var vend...pekade akterover... det går fort på en del samlebånd....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
27 knop Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Om det var en av dere som hadde en slik vits: "Damene først, sa kapteinen..." (og så husker jeg ikke mer) Hvis ja; hvordan var vitsen? Beklager, vet det er totalt OT, men det er viktig! Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 gjeeesp Jeg håper det ikke er temaet i denne tråden som tretter deg. Astor tar opp et tema som vi alle bør ta alvorlig. Selv har jeg hatt noen skremmende opplevelser med kajakkpadlere som er ute i mørket uten noe form for lanterner eller annen for for lys, og heller ikke refleks. Brigg Overhodet ikke temaet. Mer den dårlig skjulte negativiteten mot seilfartøy fra en som burde vite bedre. Er vel sjelden typen båt som er problemet, mer den føreren som fører båten. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 Vil heller si det er en kombinasjon da seilfolket ofte skal spare på strømmen til det lengste. Vi har møtt mange seilbåter på vår ferd i høst/vinterhalvåret uten lanterneføring. Dette er vår erfaring. Andre har muligens enn annen. Slik er det. Jeg ville aldri tatt sjansen å gått ut i en sterk trafikkert led uten lanterneføring i mørket. Til det vet jeg bedre. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bjorngb Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Jeg har møtt et par motorbåter i 12 tiden på natten i gode driv - en hører dem og ser dem ikke - kun en hvit stripe av skummet som står. Regner med at de sparer pærene til en gang de trenger dem. Astor - har du hørt noen av seilfolket si at de ikke tenner lanterner fordi de skal spare strøm?? Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 At seilbåter ikke bruker lanterner har neppe med batterikapasitet å gjøre. Å påstå at "slik er det" forsterker mitt gjesp. Igjen er mitt poeng at det er føreren som ikke har nok kunnskap og erfaring nok til å forstå konsekvensen av å ikke bruke lanternene. Jeg bruker ofte lanterner, selv i dagslys. Setningen "Til det vet jeg bedre", bør ikke komme fra båtfolk som gjør nettopp det. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 Det har jeg ikke men det må vel være det som er tankegangen når man tusser avsted i mørket uten lys? Jeg har også møtt noen mindre skjærgårdsjeeper uten lys. Uansett, glem hva slags båttype det er. Det er ikke det som er problemet! Problemet er at de tusser rundt i mørket uten å bli sett. Ikke sant? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bjorngb Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 DA er vi enige - ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.