Jump to content

Mercury 100 EFI 4 takter eller 115 optimax til Uttern d55?

peterka

Recommended Posts

Har hatt kombinasjonen Uttern D55 og 115hk Optimax i to sesonger nå. Er positivt overrasket over lavt støynivå og lavt forbruk. 2-takteren er kjapp og egner seg ypperlig til vannsport. Vedlikeholdet er mindre med en 2-takter. 4-takteren (som jeg og har prøvd) går kanskje marginalt stillere, men om du har planer å eie båten noen år så husk at 4-takteren har både ventilløftere og registerrem.

Hadde 110% sikkert kjøpt samme kombinasjon igjen, etter min mening ingenting å stusse på.

Hadde ikke vært i tvil ett sekund! Definitivt optimaxen!

I tillegg til det som er nevnt med mer vedlikehold på 4-t, er det også mye mer som kan gå galt på en 4-t, har nettop bygd opp en 60hk 4-t som hadde skjært seg grunnet vann i olja.......

Må jo bare si meg enig med `csvirus` og flertallet av svarene i denne tråden. Vi Optimax eiere slipper problemer med "vann i olja" og" vice versa". :yesnod:

115 optimax er helt sikkert en veldig bra motor som mange her på forumet er veldig godt fornøyd med :yesnod:

Jeg stiller meg imdlertid litt tvilende til ett av argumentene som hele tiden dras fram, nemlig vedlikeholdskostnadene på 4takt. Hvorfor er vedlikeholdet så mye dyrere på 4-takt? Har selv hatt første service på min df140, og oljefilter + olje kom på ca 700,- Jeg brukte da mye mere enn dette på 2 taktsolje da jeg hadde 115hk yamaha 2takt? Motoren har kamkjede, så bytte av reg.reim er ikke noe tema. Vann i motorolja på en utenborder forekommer usedvanlig sjelden. På en avansert 2-takter som optimax er det vel så mange komponenter det potensielt kan skje noe med (f.eks styringen av innsprøytningssystemet).

Ellers så tror jeg at en 115optimax utkonkurrerer f100 på de fleste bauger og kanter. Optimaxen vant jo testen i Vi båtagare mot blant annet suzuki df115 og e-tec 115. Legg imidlertid merke til at den ble slått av suzuki df 115 i akslerasjonstestene, men var marginalt raskere på toppfart. Uansett, marginene i denen testen var veldig små.

Redigert av ynroenn (see edit history)

Kan ikke skjønne de som stadig argumenterer på at vedlikeholdet på en totakter(Optimax) er så mye mindre? På min nye Mercury 115efi er det kun motorolja + filter som kommer i tillegg. Optimaxen bruker jo derimot noen liter olje i løpet av sesongen, så det går jo opp i opp med hensyn til kostnader. Ellers har jo firetakteren min kamkjede og ingen ventiljustering, så da er det vel stort sett samme prosedyre som på en totakter?

Da er vi tydeligvis like "dumme" LM605 for jeg har akkurat samme erfaring som deg etter å ha gått over fra en 115hk to-takter til en 90-hk firetakter. Jeg bytter ikke tilbake, men er allikevel glad for at jeg fortsatt har en 18hk to-takter fra Tohatsu som brummer , rister og bråker og bruker olje, er liksom litt lyd og lukt av sommer! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er du ellers fornøyd med båten NORPRO? Me er ein familie på 4 og ønsker ein båt med mulighet for soveplass for ungene. Går den fint på fjorden?

Hei,

er også en familie på 4, vi hadde en uttern D-52 tidligere som vi også var fornøyd med, men den ble litt liten. D-55 derimot er en perfekt størrelse for oss. Ser at du kan få "pakkepriser" på de fleste motorstørrelser fra 75hk-135hk, etter litt undersøkelse etc. fant vi ut at 115hk er en perfekt kombinasjon. Båten går fint i sjøen. Vi er rett og slett meget fornøyde, og har INGEN planer om å bytte båt på mange år enda. :flag:

Lykke til!!

Mvh Morten

Da er vi tydeligvis like "dumme" LM605 for jeg har akkurat samme erfaring som deg etter å ha gått over fra en 115hk to-takter til en 90-hk firetakter. Jeg bytter ikke tilbake, men er allikevel glad for at jeg fortsatt har en 18hk to-takter fra Tohatsu som brummer , rister og bråker og bruker olje, er liksom litt lyd og lukt av sommer! :yesnod:

Faktisk det eneste negative argumentet jeg har fått etter at jeg konverterte. Et par kompiser som ikke syns det "luktet båt" lenger!

Jeg har ikke erfaring med Optimax bortsett fra noen venner som har det på en D55 (90 hk). Har hatt 4 taktere siden 2002, og vil aldri kjøpe 2 takter igjen tror jeg. 4 takterne går mye lunere i nesten alle fartsområder, men de også støyer på topp turtall.

Men en 115 hk gir nok endel høyere hastighet, så hvis topphastighet er veldig viktig bør du nok velge den. Hvis du kjører mest i rolige og middels hastigheter hadde jeg ikke vært i tvil. Kjøp 4 takt. Du vil ike angre.

Og tid de av dere som mener at Optimax er vesentlig raskere og har bedre akslerasjon enn 4-taktere, se linken under, test fra novembet 2007:

http://publish.hm.kunder.linpro.no/kastlos...e149756.ece#img

Resultat Toppfart:

1. Evinrude e-tec 115: 36knop

2. Suzuki df115 : 34 knop

3. Mercury Optimax 115: 33,8 knop

4. Yamaha f115: 33,3 knop

Resultat Akslerasjon:

1. Suzuki df 115: 16,5 sek

2. Evinrude e-tec 17 sek

3. Yamaha f115

4. Mercury Optimax 17,7 sek

sjøl ha eg brukt godt over 10 liter dfi to-taktsolje i år til 900 ognoe kroner pr 10 liter kanne. så argumentet med kostnad oljebytte på firtakt synker som en stein. og en service hos forhandler tvila eg på er noe særlig prisforskjell og da blir prisforslkjellen i favør firtakt der og. optimaxen er nå tekninsk vèl så avansert som en dfi firtakt og akkurat like mykje som kan gå galt, så det gamle "hold det enkelt" argumentet om to-takt holder heller ikkje vann. har optimax sjøl i dag men ville uten tvil valgt firtakt idag om eg skulle ha påhengs igjen. grunnet vekten på to-takt er lik som firtakteren idag og finere gange ved lavt turtall og opplevd stillere ved sakte fart. på fullt spiller det ingen rolle da bråker de alle som gale :wink:

men eg sier ikkje at 100hestern er det rette valget i dette oppsettet. jo flere hester dess bedre spør du meg :smiley:

Redigert av Korsnes (see edit history)
sjøl ha eg brukt godt over 10 liter dfi to-taktsolje i år til 900 ognoe kroner pr 10 liter kanne.

*snip*

Hvilken olje kjøper du? og hvor/hvilken shappe?

Jeg kjøper Quicksilver DFI olje hos lokal wave (møre båtservice) til 302.- pr 4liter kanne.

Og tid de av dere som mener at Optimax er vesentlig raskere og har bedre akslerasjon enn 4-taktere, se linken under, test fra novembet 2007:

Optimax R3 1.5L er den dårligste optimaxen rent prestandamessig. Ta en DF150 mot en 150Opti så får nok pipen en annen lyd.:-) Men her sto valget mellom Mercury F100 og Optimax 115. Da er valget enkelt. For alle som ikke er 4-takt fetishister.:-)

Vet ikke om pipen får en annen lyd. DF 150 er vel en av motorene som Suzuki har høstet mest skryt for. Se testen under. Optimaxen utklasser Suzukien me hel 1 miles/hour, mens Suzukien utklasser Optimax med 10db (3db/6 db er dobling) lavere lydnivå på 1500rpm!

http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/004482.html

Her er den i en test mot yamaha df150, taper med ca. 3 knop i toppfart...

Men nok er nok, her er det f100 vs 115 optimax det er snakk om :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...