peterka Startet 10.September.2008 Link til dette innlegget Startet 10.September.2008 Eg har valget mellom ein Mercury 100 EFI 4 taker eller 115 optimax til ein Uttern D55 til nesten samme pris. Kva hadde dere valgt? Sitér dette innlegget Link to post
DELUDE Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Lett jeg hadde valgt optimax Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Lett jeg hadde valgt optimax Jeg har det Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kimosabi Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 OPTIMAX. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 firtaktern så lenge det ikkje KUN er toppfart du prioriterer! Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Har hatt kombinasjonen Uttern D55 og 115hk Optimax i to sesonger nå. Er positivt overrasket over lavt støynivå og lavt forbruk. 2-takteren er kjapp og egner seg ypperlig til vannsport. Vedlikeholdet er mindre med en 2-takter. 4-takteren (som jeg og har prøvd) går kanskje marginalt stillere, men om du har planer å eie båten noen år så husk at 4-takteren har både ventilløftere og registerrem. Hadde 110% sikkert kjøpt samme kombinasjon igjen, etter min mening ingenting å stusse på. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Er du ellers fornøyd med båten NORPRO? Me er ein familie på 4 og ønsker ein båt med mulighet for soveplass for ungene. Går den fint på fjorden? Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Hadde ikke vært i tvil ett sekund! Definitivt optimaxen! I tillegg til det som er nevnt med mer vedlikehold på 4-t, er det også mye mer som kan gå galt på en 4-t, har nettop bygd opp en 60hk 4-t som hadde skjært seg grunnet vann i olja....... Er ikke mye tæring som skal til i pakningsflatene før det kan lekke inn olje et sted...... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Hadde ikke vært i tvil ett sekund! Definitivt optimaxen! I tillegg til det som er nevnt med mer vedlikehold på 4-t, er det også mye mer som kan gå galt på en 4-t, har nettop bygd opp en 60hk 4-t som hadde skjært seg grunnet vann i olja....... Må jo bare si meg enig med `csvirus` og flertallet av svarene i denne tråden. Vi Optimax eiere slipper problemer med "vann i olja" og" vice versa". Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 (redigert) 115 optimax er helt sikkert en veldig bra motor som mange her på forumet er veldig godt fornøyd med Jeg stiller meg imdlertid litt tvilende til ett av argumentene som hele tiden dras fram, nemlig vedlikeholdskostnadene på 4takt. Hvorfor er vedlikeholdet så mye dyrere på 4-takt? Har selv hatt første service på min df140, og oljefilter + olje kom på ca 700,- Jeg brukte da mye mere enn dette på 2 taktsolje da jeg hadde 115hk yamaha 2takt? Motoren har kamkjede, så bytte av reg.reim er ikke noe tema. Vann i motorolja på en utenborder forekommer usedvanlig sjelden. På en avansert 2-takter som optimax er det vel så mange komponenter det potensielt kan skje noe med (f.eks styringen av innsprøytningssystemet). Ellers så tror jeg at en 115optimax utkonkurrerer f100 på de fleste bauger og kanter. Optimaxen vant jo testen i Vi båtagare mot blant annet suzuki df115 og e-tec 115. Legg imidlertid merke til at den ble slått av suzuki df 115 i akslerasjonstestene, men var marginalt raskere på toppfart. Uansett, marginene i denen testen var veldig små. Redigert 11.September.2008 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Kan ikke skjønne de som stadig argumenterer på at vedlikeholdet på en totakter(Optimax) er så mye mindre? På min nye Mercury 115efi er det kun motorolja + filter som kommer i tillegg. Optimaxen bruker jo derimot noen liter olje i løpet av sesongen, så det går jo opp i opp med hensyn til kostnader. Ellers har jo firetakteren min kamkjede og ingen ventiljustering, så da er det vel stort sett samme prosedyre som på en totakter? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Da er vi tydeligvis like "dumme" LM605 for jeg har akkurat samme erfaring som deg etter å ha gått over fra en 115hk to-takter til en 90-hk firetakter. Jeg bytter ikke tilbake, men er allikevel glad for at jeg fortsatt har en 18hk to-takter fra Tohatsu som brummer , rister og bråker og bruker olje, er liksom litt lyd og lukt av sommer! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
motor Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 I den moderne værden er det bare 4-takter som gjelder. Det har jeg nå og kommer aldri noen gang til å velge noe annet. Bare tull dette at vedlikeholdskostnadene er av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Er du ellers fornøyd med båten NORPRO? Me er ein familie på 4 og ønsker ein båt med mulighet for soveplass for ungene. Går den fint på fjorden? Hei, er også en familie på 4, vi hadde en uttern D-52 tidligere som vi også var fornøyd med, men den ble litt liten. D-55 derimot er en perfekt størrelse for oss. Ser at du kan få "pakkepriser" på de fleste motorstørrelser fra 75hk-135hk, etter litt undersøkelse etc. fant vi ut at 115hk er en perfekt kombinasjon. Båten går fint i sjøen. Vi er rett og slett meget fornøyde, og har INGEN planer om å bytte båt på mange år enda. Lykke til!! Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Da er vi tydeligvis like "dumme" LM605 for jeg har akkurat samme erfaring som deg etter å ha gått over fra en 115hk to-takter til en 90-hk firetakter. Jeg bytter ikke tilbake, men er allikevel glad for at jeg fortsatt har en 18hk to-takter fra Tohatsu som brummer , rister og bråker og bruker olje, er liksom litt lyd og lukt av sommer! Faktisk det eneste negative argumentet jeg har fått etter at jeg konverterte. Et par kompiser som ikke syns det "luktet båt" lenger! Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Jeg har ikke erfaring med Optimax bortsett fra noen venner som har det på en D55 (90 hk). Har hatt 4 taktere siden 2002, og vil aldri kjøpe 2 takter igjen tror jeg. 4 takterne går mye lunere i nesten alle fartsområder, men de også støyer på topp turtall. Men en 115 hk gir nok endel høyere hastighet, så hvis topphastighet er veldig viktig bør du nok velge den. Hvis du kjører mest i rolige og middels hastigheter hadde jeg ikke vært i tvil. Kjøp 4 takt. Du vil ike angre. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Og tid de av dere som mener at Optimax er vesentlig raskere og har bedre akslerasjon enn 4-taktere, se linken under, test fra novembet 2007: http://publish.hm.kunder.linpro.no/kastlos...e149756.ece#img Resultat Toppfart: 1. Evinrude e-tec 115: 36knop 2. Suzuki df115 : 34 knop 3. Mercury Optimax 115: 33,8 knop 4. Yamaha f115: 33,3 knop Resultat Akslerasjon: 1. Suzuki df 115: 16,5 sek 2. Evinrude e-tec 17 sek 3. Yamaha f115 4. Mercury Optimax 17,7 sek Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 (redigert) sjøl ha eg brukt godt over 10 liter dfi to-taktsolje i år til 900 ognoe kroner pr 10 liter kanne. så argumentet med kostnad oljebytte på firtakt synker som en stein. og en service hos forhandler tvila eg på er noe særlig prisforskjell og da blir prisforslkjellen i favør firtakt der og. optimaxen er nå tekninsk vèl så avansert som en dfi firtakt og akkurat like mykje som kan gå galt, så det gamle "hold det enkelt" argumentet om to-takt holder heller ikkje vann. har optimax sjøl i dag men ville uten tvil valgt firtakt idag om eg skulle ha påhengs igjen. grunnet vekten på to-takt er lik som firtakteren idag og finere gange ved lavt turtall og opplevd stillere ved sakte fart. på fullt spiller det ingen rolle da bråker de alle som gale men eg sier ikkje at 100hestern er det rette valget i dette oppsettet. jo flere hester dess bedre spør du meg Redigert 11.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 de nye totakterne er like kompliserte som firetakterne på den ELEKTRISKE fronten, da begge har injection, men på den tekniske biten er det jo vesentlig færre ting som kan gå galt.... Bare tenk på hvor komplisert og hvor mye ting det er som kan gå i stykker i toppen.... i bunnpanna kan det komem vann osv.... Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 sjøl ha eg brukt godt over 10 liter dfi to-taktsolje i år til 900 ognoe kroner pr 10 liter kanne. *snip* Hvilken olje kjøper du? og hvor/hvilken shappe? Jeg kjøper Quicksilver DFI olje hos lokal wave (møre båtservice) til 302.- pr 4liter kanne. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bearded Beast Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 samme olja som du hos lokal mercury pusher.. jojo litt billigere da hos deg da din heldiggris men 75 eller 90 kr literen utgjer ikkje allverden Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Og tid de av dere som mener at Optimax er vesentlig raskere og har bedre akslerasjon enn 4-taktere, se linken under, test fra novembet 2007: Optimax R3 1.5L er den dårligste optimaxen rent prestandamessig. Ta en DF150 mot en 150Opti så får nok pipen en annen lyd.:-) Men her sto valget mellom Mercury F100 og Optimax 115. Da er valget enkelt. For alle som ikke er 4-takt fetishister.:-) Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Vet ikke om pipen får en annen lyd. DF 150 er vel en av motorene som Suzuki har høstet mest skryt for. Se testen under. Optimaxen utklasser Suzukien me hel 1 miles/hour, mens Suzukien utklasser Optimax med 10db (3db/6 db er dobling) lavere lydnivå på 1500rpm! http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/004482.html Her er den i en test mot yamaha df150, taper med ca. 3 knop i toppfart... Men nok er nok, her er det f100 vs 115 optimax det er snakk om Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Personlig så driter jeg i desibel.:-) Er en grunn til at jeg får gåsehud hver gang jeg ferskvannskjører en V6 opti........ Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 det er ikke db som teller, det er lyden, hvordan den er... foretrekker høy og fin lyd enn lav og kjip :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.