KenBjork Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Sikkert artig med mye hk som lyder som "symaskina til oldemor" Litt gromt må det være. Nå sier ikke jeg at jeg elsker høy og støyende motorlyd altså, så flisespikkerkomentarer ønkes ikke. Forøvrig så er det fredag og helga folkens Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
peterka Svart 14.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Kva med valget mellom 115 optimax og 135 optimax? g har høyrt at 135 er bygget på ein annan plattform. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 det er heilt korrekt. 115 hk er en liten pjask mens 135 er en 2.5 liter V6 Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 14.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Er det stor forkjell på bensinforbruket Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Tja..., du får 20 hk mer og må nok ut med 12-15k ekstra, for å få ca: 4-5 knop fartsøkning. Ville nok valgt Optimax 115 hk på en Uttern d55, selv om den er "en liten pjask" ifølge `Korsnes. Når det gjelder drivstoffforbruket må du nok regne med at 6 sylindere "spiser mer enn 3". Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 (redigert) tja etter det eg har sett så greier man presse igjennom 40 l/t på 115 hk og straks i overkant av 50 l/t på 135 hk. eg kan legge ved linkane der eg he sett talla før protestane begynner komme. her står no ymse om begge to. http://publish.hm.kunder.linpro.no/kastlos...ticle145527.ece og http://www.baataktuelt.no/index.aspx?PageI...onView=Show,362 sjøl he eg bere erfaring fra 135 hk.. red: liten pjask ja bere en skarve 1.5 liter og tre sylindre jo there`s no replacement for displacement der er nå ikkje bare hk antallet det kommer an på. V6ern har nå noe større moment i ryggen da.. Redigert 14.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 sjøl he eg bere erfaring fra 135 hk..red: liten pjask ja bere en skarve 1.5 liter og tre sylindre jo there`s no replacement for displacement der er nå ikkje bare hk antallet det kommer an på. V6ern har nå noe større moment i ryggen da.. Tror faktisk trådstarter ville være mest tjent med en "skarve 1,5 ltr. og 3 sylindere på denne båten. Denne båten er såpass lett i vekt at 115 hk gjør jobben bra nok og syntes det blir litt "overkill" med 135 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 (redigert) hva trådstarter er tjent med kommer an på ka han skal bruke båten til og det legger eg meg ikkje oppi. det var han som spurte.. og en 135hk er nå absolutt å foretrekke uansett spør du meg. det er bare 20 kilo i forskjell. og da blir det en av markedets svakeste 115 hk mot en av de sterkeste 135 hesterne Redigert 15.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DELUDE Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Stål propellen egner seg også mer til opti 135hk Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 og da blir det en av markedets svakeste 115 hk mot en av de sterkeste 135 hesterne Enig med deg i at hvis trådstarter prioriterer toppfart og vil betale 12 -15 tusen ekstra for å få noen ekstra knop og høyere drivstofforbruk .så er sikkert Optimax 135 hk en bra motor. Når du karakteriserer 115 hkOptimax som en av de svakeste i markedet p.g.a. mindre sylindervolum enn mange av konkurrentene , så behøver dette ikke alltid å være noe minus. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 (redigert) tja nå har nå 115 hk fått litt ris for både støy og forbruk etter ka eg ha sett. tung er den og så eg ser ingen av fordelane du referera til desverre men er det ikkje samme båt trådstarter snakker om som var testet med 135hk i den eine linken eg la inn da? snart 45 knop og 0.65 l/nm på økofart er nå nesten urimelig bra! eg trur bestemt på vi snakka en fartsforskjell på snart 10 knop i saken 115 mot 135 i dette tilfellet Redigert 15.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 tja nå har nå 115 hk fått litt ris for både støy og forbruk etter ka eg ha sett. tung er den og så eg ser ingen av fordelane du referera til desverre Tja, 115 Optimax er nok ikke blandt de mest stillegående, men forbruket er omtrent som en 4-takter og toppfarten "matcher" alle i 115 hk klassen og når det gjelder vekten er den blandt de letteste av 115 hk. Anbefaler deg og lese mer enn en test før du uttaler deg negativt om Optimax 115 hk. Tror jeg legger " ballen død" her og overlater til hver enkelt å komme med sine erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 hmm har du en sånn kansje? vel du ser no ka som er å forvente med en 135hk på en sånn båt. ganske så bra data spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 135 opti ville vært mitt valg men trådstarter sto mellom F115EFI og 115Opti. Jeg ville valgt 115opti.:-) De går billig alle sammen. Bare tull å henge seg opp i liter pr. time og sånne ting, spør du meg, det er kun en indikasjon ikke en referanse..... Sug på den! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 men trådstarter sto mellom F115EFI og 115Opti. Jeg ville valgt 115opti.:-) De går billig alle sammen. Bare tull å henge seg opp i liter pr. time og sånne ting, spør du meg, Hei `kimosabi`, valget blir vel enda lettere når det er snakk om MERCURY 100 EFI 4-TAKTER (IKKE F 115) kontra 115 Optimax som trådstarter hadde som innleding. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Se der ja. Hakke helt vent meg til den benevnelsen ennå. F100 EFI skal det selvsagt være. My bad. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.