Jump to content

Vaske kalesje i vaskemaskina


tom-ass

Recommended Posts

Hei,

Har gjort dette flere ganger med min gamle (20år) Jens Sagen kalesje, og det gikk fint (inklusive vinduer). MEN :nono: min søster og svoger vasket sin nyere (4år) HellyHansen kalesje i vaskemaskin og det gikk ikke så bra. Vinduer ble noe mattere, samt at noen av sømmene fliset seg opp.

Jeg vet ikke årsaken til forskjellen, om det kan være vaskeprogrammet, vaskemidlet eller om det faktisk er kvalitetsforskjell på kalesjene :confused:

 

Det er i alle fall behagelig for oss litt dovent anlagte å ha muligheten til å hive den i vaskemaskinen. Jeg har nyere båt nå (2004 model) og ser at den kalesjen (originalkalesje fra Scand) ikke er av samme gode kvalitet som min gamle Jens Sagen kalesje, så jeg vet ikke om jeg tør med denne... :rolleyes:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Sømmene er helt ødelagt allerede, så jeg tenkte bare jeg skulle vaske den før jeg leverte den til pappaen til en kompis som har slik stor symaskin hjemme...

 

Prøver den på en skånsom vask i mårra jeg, men omo og skyllemiddel. 30-40 grader???

 

Og kansje ikke sentrifugere den??

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker BioTex, dog bløtlegger jeg i badekaret. Om BioTex egner seg i vaskemaskin aner jeg ingeting om.

 

Skyllemiddel, vil det ha noen effekt på kalesjestoff? Jeg tror jeg ville ha droppet det.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg turde ikke sentrifugere. Tror ikke det er lurt. Mener jeg benyttet 40 grader "finvask" med Milo. Har også forsøkt med en skvett klor blandet med vann i en vaskeball, men dette er ikke noe jeg anbefaler altså.... (tror klor er hardt for sømmene, men de skal vel du sy om likevel..) jeg forsøkte det bare siden kalesjen var gammel og hadde blåbærbæsj fra en eller annen fugl på flere steder på lys kalesje. Blåbær lager god og varig farge, det er sikkert. Her hjelper ikke klor. Kanskje noen flere fugler kunne spise blåbær og så gjøre fra seg på kalesjen min, da hadde jeg hatt blå kalesje :lol:

Men som sagt; tror ikke jeg tør dette med min nye båt/kalesje.

Lykke til da, du må fortelle hvordan det går. :seeya:

 

Og ja, som Polar770 og Brigg skriver: ikke skyllemiddel. Dessuten tok jeg noen ekstra skyllinger manuelt etterpå for å være sikker på at all såpen var utav før impregnering.

Redigert av Capt'n (see edit history)

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Stemmer som Index sier, er no drit når den krymper. Har en båtkompis som skulle være lur, satte maskina på 60 grader :nonod: Kan tenke deg resultatet. Måtte kappe stengene og flytte mesteparten av kalesjeknappene :lol:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

For all del, hvis kalesjen din er blå som på bildet - IKKE klor :smiley:

 

En dråpe på den, og kalesjen er ødelagt. Jeg syr kalesjer selv, og ville ikke lagt den i vaskemaskin. Det tar sømmene pga tromlingen.

 

Vi har erfaring fra at det er best for kalesjen å bli vasket på båten. Spray/smør godt på med såpevann, gjerne grønnsåpe. men spar vinduene mest mulig. Jeg bruker lett børsting på vanskelige flekker, evt en av disse gryteskrubbsvampene.

 

Spyl godt av og la tørke mens den er strukket på båten.

 

Må du ta innsiden er det bare å vrenge kalesjen og montere ut-inn.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke selve den mekaniske slitasjen mot trommelen som er skummel, men hullene i kalesjevinduer som er ganske skarpe og harde. Med så mye bøyebevegelser, så sliter tråden veldig i disse hullene. Har nettopp reparert en kalesje, ogder var det tydelig slik slitasje.

Link to post
Share on other sites

Dette er et stadig tilbakevennende tema for oss båtfolk.

Jeg har ikke klart å få med meg hva som utløser lekkasjeproblemet.

I utgangspunktet er vel de fleste kalesjer vanntette?

Jeg har enda ikke opplevd lekkasje i selve kalesjen, men derimot i skadede områder av kalesjen.

Jeg har noen få ganger lagt hele kalesjen i badekar med 30 grader varme og biotexoppløsning.

Fargen har blitt friskere etter denne prosedyren, men jeg vet ærlig talt ikke om vanninntregningen har avtatt selv etter at jeg har påført forskjellige typer impregneringsvæske på kalesjen.

Konklusjon: Jeg synes dette er et vanskelig tema.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bestille ny kalesje til min draco og har fått pris hos jens sagen! En selger der ringte meg og jeg spurte om vedlkehold. Svaret var krystallklart!

 

Mye vann! Så kaldt som mulig! Bare biotex! Ikke annet. Myk børste eller grov svamp etter på ! Så skulle den skylles i max 30grader! Da ville sømmer holde og impregneringen som duken var mettet med ville ikke løses opp! Han anbefalte også å dusje impregnering på om våren for at skitt ikke skulle feste seg!

Link to post
Share on other sites

Hvilket middel er best for fjerning av jordslag på kalesje? Har testet biltemas kalesjerens, men den funket dårlig for meg.

Til info så synes jeg Biltemas kalesjeimpregnering fungerer meget bra, men pass på å ikke få middelet på vinduene.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Vasker ca 500 kalesjer i året og vi bruker jorslagmiddel fra jens sagen men bruk det riktig.

vask kalesja før du bruker jordslagsmiddel

Men det er hardført for kalesja, Deretter inprignering

 

Vi vasker kalesjene i vaskemaskin på 35 grader og skyller 4 ganger med mye vann slik at det ikke finnes såperester igjen i vannet på den 5 skyllinga blander vi inn inpringnering og lar dette gå i 5 min avslutter med en lett sentrifugering.

til slutt tar vi den 5 min i tørketrommel på 35 grader slik at inpringneringa skal fordampe og kalesja får en jevn inpringnering.

 

Grunnen til at mange kalesjer revner i sømmene ved vask er at sømmene er råtne av saltvann .

Saltvannet binder sømmene sammen og når man fjærner saltet forsvinner også sømmene.

:cheers:

www.songembf.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...