Jump to content

Vaske kalesje i vaskemaskina


tom-ass

Recommended Posts

Interessant Dezibella. Tar du da ut kalesjen etter fjerde skylling for så å behandle med jordslagmiddel før femte skylling med impregnering?? Eller tar du jordslagmiddelet på etter vask før skyllingene starter??

Etter vask og før skylling dette er meget viktig ellers virker ikke inprigneringa.

Eddik i vannet hindrer farging av tekstiler slik at ikke rødt og hvitt blir rosa osv.

:cheers:

www.songembf.com

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Denne tråden er åtte år gammel, så jeg stiller spørsmålet på nytt, jeg... Kan jeg slenge kalesjen i vaskemaskinen?

 

Den kalesjen som er på nå må repareres, flere sømmer har gått opp, et par glidelåser må byttes og et par andre må få ny sånn "trekker" da de er knekt. Når jeg leverer den (har noen gode tips til kombinasjonen godt arbeide - rimelig pris på reparasjon, vask og impregnering?) har jeg tenkt å sette på den gamle, originale og knall oransje (!) kalesjen fra 1974...

 

Jeg fikk den med båten da jeg kjøpte den, nettopp tenkt som eventuell vinterkalesje, men har ikke brukt den eller sett på den før i dag. Den er litt møkkete, og litt antydning til jordslag her og der, men jeg synes den ser overraskende bra ut til å være så gammel, samt at alle sømmer og glidelåser er intakte.

 

Jeg kan jo bare sette den på som den er, men en liten vask først ville nok gjort seg! Men jeg har ikke badekar, så alternativet er vaskemaskin eller dusjing... :smiley:

 

Noen oppdaterte råd?

 

Her er et bilde av den gamle:

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv nettopp testet å vaske jordslag med eddik blanding 20%, dette fungerte meget bra

Skulle vaske kalesje på ein båt som hadde stått i 3-4 år og forfalt den var mose grodd og full med jordslag.

Først eit døgn i bløt med vaskemiddel og så ein lett skrubbing deretter eit døgn i eddikvann og ein skikkeleg vask med myk kost og kalesjen vart nesten som ny. La kalesjen fint i hop og i ein plastbalje for å slippe å lage til så mykje eddikvann.

Link to post
Share on other sites

Hallo, skal du ødelegge kalesjen.. Så putt den i vaskemaskinen. En husholdningsmaskin kan ikke på noen måte sammenlignes med en industrimaskin. Industrimaskiner har større volum og en kan programmere dem slik man ønsker de skal gå.

Det som skjer inne i maskinen, er at du får en mekanisk bearbeiding av tekstile og da i tillegg en kjemisk bearbeiding. Industrivaskerier bruker ikke såper på samme måte. Men blander flere kjemier sammen som ofte blir datastyrt der en måler gram pr kilo tekstil.

Vinduene tåler ikke såpe som vi bruker hjemme. Den er alt for kraftig. Tøymykner er bannlyst pga de "sprenger" fibrene slik at de blir luftige og plaggene kjennes myke. Mens i virkeligheten så ødelegger du tekstile.

Eddik er syre, så skal du være helt sikker på å ødelegge den, så avslutter du med det...

I vaskerier så brukes eddiksyre til å nøytralisere etter siste skyllevann for å få en ph på 7-8. Men ikke på alle tekstiler. Kun de mest hardføre plaggene som tåler dette, blir nøytralisert med eddiksyre.

Skal du på død og liv vaske sjøl, så bruk grønnsåpe og ikke noe annet. En kan god la kalesjen ligge 2-3 timer i en balje med litt grønnsåpe, men ikke lenger.

Skrubb så lett over med en fin kost og skyll lenge. Så henger du den opp og lar den lufttørke...

Skal du ha best resultat, så leverer du den inn til de som kan dette :wink:

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn så har ikke jeg tenkt å bruke masse penger på å få profesjonelt vasket en 42 år gammel kalesje som jeg skal bruke som vinterkalesje i noen få måneder. Og som reserve når hovedkalesjen trenger overhaling.

 

Jeg kan bruke den som den er nå, men det kunne vel vært greit å få frisket den litt opp. Det var bakgrunnen for spørsmålet mitt.

Link to post
Share on other sites

......og dette sier kalesjeprodusenten om vask og impregnering....

 

Vedlikeholdsveiledning

Produktinformasjon fra Hansen Protection

Hansen Protection AS, Pb. 218, 1501 Moss, tlf 69 00 13 50, fax 69 00 13 01,

 

Kalesjen håndvaskes ved 30°C, med naturlig og

 

 

nøytrale såpemidler (1/25). Benytt en myk børste

på utsiden. På innsiden brukes klut eller svamp

for ikke å ripe eller skade duken. Kalesjen spyles

jevnlig med ferskvann for å fjerne salt, skitt o.l.

Tips:

«trege glidelåser kan smøres med stearinlys e.l»

 

 

Kalesjen skal ikke:

Sentrifugeres.

Hurtigtørkes i høy temperatur.

Vaskes med høytrykksspyler.

Ligge mot annet plastmateriale (eks. stolputer)

da smitte av farge (fargeblødning) kan oppstå.

 

Når båten settes i opplag må kalesjen tas av.

Kalesjen vaskes og tørkes godt, og oppbevares på

et tørt sted. Ved feilbehandling kan det oppstå

misfarging og jordslag på kalesjen. Kalesjen bør

impregneres årlig.

 

Misfarging og jordslag oppstår bl.a under

følgende forhold

Presenning legges over båten uten at kalesjen

først tas av.

 

Båten står ubrukt, eller kalesjen ikke luftes,

fortrinnsvis i perioder med dårlig eller fuktig vær.

 

 

.....ser at kopiering ikke alltid er like enkelt ......

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å si det sånn så har ikke jeg tenkt å bruke masse penger på å få profesjonelt vasket en 42 år gammel kalesje som jeg skal bruke som vinterkalesje i noen få måneder. Og som reserve når hovedkalesjen trenger overhaling.

 

Jeg kan bruke den som den er nå, men det kunne vel vært greit å få frisket den litt opp. Det var bakgrunnen for spørsmålet mitt.

Ser den Pequod. Mitt svar var vel generelt :smiley: Tror ikke jeg selv ville ha brukt så mye penger selv på en kalesje som er 42 år :giggle:

Link to post
Share on other sites

......og dette sier kalesjeprodusenten om vask og impregnering....

 

Vedlikeholdsveiledning

Produktinformasjon fra Hansen Protection

Hansen Protection AS, Pb. 218, 1501 Moss, tlf 69 00 13 50, fax 69 00 13 01,

 

Kalesjen håndvaskes ved 30°C, med naturlig og

 

 

nøytrale såpemidler (1/25). Benytt en myk børste

på utsiden. På innsiden brukes klut eller svamp

for ikke å ripe eller skade duken. Kalesjen spyles

jevnlig med ferskvann for å fjerne salt, skitt o.l.

Tips:

«trege glidelåser kan smøres med stearinlys e.l»

 

 

Kalesjen skal ikke:

Sentrifugeres.

Hurtigtørkes i høy temperatur.

Vaskes med høytrykksspyler.

Ligge mot annet plastmateriale (eks. stolputer)

da smitte av farge (fargeblødning) kan oppstå.

 

Når båten settes i opplag må kalesjen tas av.

Kalesjen vaskes og tørkes godt, og oppbevares på

et tørt sted. Ved feilbehandling kan det oppstå

misfarging og jordslag på kalesjen. Kalesjen bør

impregneres årlig.

 

Misfarging og jordslag oppstår bl.a under

følgende forhold

Presenning legges over båten uten at kalesjen

først tas av.

 

Båten står ubrukt, eller kalesjen ikke luftes,

fortrinnsvis i perioder med dårlig eller fuktig vær.

 

 

.....ser at kopiering ikke alltid er like enkelt ......

Bare for at det ikke missforståes... Ja, dette sier de om du skal gjøre det selv og de beskriver ikke impregnering. Du skal heller ikke impregnere en kalesje som er 2 år eller nyere. Etter 3 år kan du gjøre det om det er behov for det.

Den impregneringen en bruker på kalesjer er på ingen måte den samme som en kjøper på maritime butikker. Impregnering blandes i vann i 30-35 grader (i maskinen der kalesjen har denne temperaturen) for at den skal gi optimal effekt.

Og bare for å nevne det, en skal bruke svamp av god kvalitet som ikke loer :wink:

 

Roger

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg setter den på i morgen, og spyler vekk den verste møkka. Kanskje deretter spraye på litt såpevann og så spyle på nytt? Den ser elllers veldig bra ut, alle sømmene ser bra ut, så vidt jeg kan se, og glidelåsene også. Mulig jeg beholder den på i vinter hvis jeg klarer å venne meg til fargen...jeg blir i alle fall lett å se!  :giggle:  :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte biotex på sprayhooden min fra tidlig 90tallet. Svamp med grov og fin side..

 

Vær veldig forsiktig med børsting av sømmer og området tett inntil etter at den har lagt i vann en stund og truttnet. Lett å ødelegge tråden da. Sømområdet vasker jeg føst, før jeg putter alt i en stor balje for bløtlegging. Deretter skrubber jeg over resten. Helst ligger jeg unna sømmene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vasket en gammel spryhood i maskina, og har vasket bomtrekk i maskina. Men begge hadde da stått på båten i x år før jeg kjøpte den og så helt forferdelige ut. 

 

Gikk fint det.

 

Så sydde jeg over morkne sømmer på spryhooden, sydde inn nye ruter og imprignerte den. Da hadde jeg spryhood i 3 år frem til vi solgte båten. Slitt og ikke utrolig pen, men den gjorde jobben. Litt jobb men grei timelønn ifht å kjøpe nytt med en gang. 

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er åtte år gammel, så jeg stiller spørsmålet på nytt, jeg... Kan jeg slenge kalesjen i vaskemaskinen?

 

Den kalesjen som er på nå må repareres, flere sømmer har gått opp, et par glidelåser må byttes og et par andre må få ny sånn "trekker" da de er knekt. Når jeg leverer den (har noen gode tips til kombinasjonen godt arbeide - rimelig pris på reparasjon, vask og impregnering?) har jeg tenkt å sette på den gamle, originale og knall oransje (!) kalesjen fra 1974...

 

Jeg fikk den med båten da jeg kjøpte den, nettopp tenkt som eventuell vinterkalesje, men har ikke brukt den eller sett på den før i dag. Den er litt møkkete, og litt antydning til jordslag her og der, men jeg synes den ser overraskende bra ut til å være så gammel, samt at alle sømmer og glidelåser er intakte.

 

Jeg kan jo bare sette den på som den er, men en liten vask først ville nok gjort seg! Men jeg har ikke badekar, så alternativet er vaskemaskin eller dusjing... :smiley:

 

Noen oppdaterte råd?

 

 

Jeg er innmeldt i Doxainterior.com fanklubben. (men ikke send dem epost, ring i stedet.) 

 

Litt mindre kalesje på båten min (Kun over styreposisjon på en WA) men jeg måtte byttet et stort vindu, og det var 1/3 av prisen jeg betalte. 

3100 for vask, impregnering, 2 nye hemper på glidelåsen og måtte sys over alle sømmene da de var end of life. 

 

Tror hun sa at vanlig pris for kalesje var 1500 for vask og impregnering? 

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...