Polarn Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Båtmarkedet er vel det som det merkes på først når det gjelder renteøkning. Båtforhandlerne mener bruktbåtprisen er kunstig høye. Vi kan vel ikke regne med at vi kan selge til den prisen vi kunne for et par år siden. Boligprisene går ned, så går vel også båtprisene ned, eller? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Skipper Båtløs Svart 11.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Enkelte trur kansje dem kan prute å gjøre hva dem vil lissom , fikk et bud på min på 150.000- under prisen. Da har jeg satt en ok pris mener mange , enda smeller en gubbe til å sier at han er villi til å gi meg 400.000- for båten . Jeg syntes det er litt frekt jeg da men , ok å prutte uannsett kansje .Men er jo en mellom ting også vel ? Blir ikkeno Åre på han trur jeg , ikke min i vært fall . Syntes foresten menge båter står endel overprisa på Finn , kansje det er for at folk skal få lov å prute mye og da tru at dem har gjort et kupp . Haster ikke med meg så , da er det bare å vente til neste dukker opp . For det dukker jo opp en kjøper en dag, håper jeg da . Tine III Ja når våren kommer og det begynner å krible...da kjøper folk båt selv om de kunne tjent store penger på å kjøpe om høsten, jeg må heller ikke selge nå Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 11.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Båtmarkedet er vel det som det merkes på først når det gjelder renteøkning. Båtforhandlerne mener bruktbåtprisen er kunstig høye. Vi kan vel ikke regne med at vi kan selge til den prisen vi kunne for et par år siden. Boligprisene går ned, så går vel også båtprisene ned, eller? Jeg hadde en "hobby" på nittitallet....kjøpte båt til f.eks. 150000, og solgte den uke etter for 2-30 tusen mer enn jeg ga...tjente sikkert over 100000 i løpet av et par år, men den tiden er nok forbi Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Når selger vil ha 180', og du er villig til å gi 130'...hvorfor ikke fortelle hvordan du tenker og hvorfor du priser som du gjør, ikke bare gi en pris han ved første øyekast kan oppfatte som ett skambud. For det første at f.eks lignende båter med samme årsmodell og motor i snitt ligger på 160' som veiledende. I tillegg må du trekke ifra 10' for diverse riper, sår og småskader utvandig som må utbedres, 10' fordi båten har en muggen kallesje du med stor sannsynlighet må bytte, eventuelle muggskader på interiør osv, samt at siden båten ikke har vært på vannet på snart to år må du trekke fra 10' slik at du tar høyde for eventuelle skader på motor, drev og øvrige tekniske installasjoner som kan vise seg etter en tids bruk. Da bør ihvertfall ikke selger bli fornærmet, selv om han kan være uenig i din vurdering. Så kan dere kanskje komme til en felles forståelse av hva båten er verdt. Det er da det som regel blir handel. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Fusebox Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Hvis du er ute etter et godt kjøp og vil prute, så skal du gjøre det til du skjems. Dvs. hvis du ikke føler det ubehagelig og magen vrenger seg når du legger frem budet, så er det for høyt Det er opp til selger å akseptere eller ei. Det nytter ikke å bli fornærmet :-) Kjør på med gjentagelse av budet, kanskje med en begrunnelse for nivået... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Frekt å prute? Dummeste jeg har hørt. Selger står fritt til å si nei. Det er frivillig å selge, og frivillig å kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Enig med Los Endos, ikke frekt å prute, men så er det noen som ikke tar et nei for et nei. Og det syns jeg blir litt utidig. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jeg sendte en mail med et bud på 130000 , men har ikke fått noe svar. Var det kanske et umoralsk bud jeg ga?Folk oversvømmes av mer eller mindre useriøse eposter og er skambud på epost går fort i dragsuget til søppelbøtta. Mye bedre å prute ansikt til ansikt eller i nøden pr telefon men uansett MÅ du ha sett båten før du kan prute noe seriøst. Du må rett og slett ha gjort hjemmelaksa di riktig, finne ut hva tilsvarende båter selges for og tilstanden på disse, finne gode argumenter for hvorfor akkurat den båten skal ha så mye lavere pris +++ Tar du for hardt i kan selger bli sur å nekte å selge båten til deg samme hva du byr så litt må du nok føle deg fram. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
hifo Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 trenger vel ikke noen annen grunn enn at man ikke vil\kan bruke mere penger på båt en det eventuelle budet. trenger da ikke nødvendigvis være så mye å kritisere på ordinær båt og pris. ellers synes jeg det er bedre å få ett skambud enn ingen bud . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fusebox Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Det er ikke så godt å vite hva som er korrekt pris i dagens marked. Mange kunne tenke seg å selge båten, hvis de for *mye* for den, mao. overpriser sin egen båt. Når da mange finner prissammenligning på Finn for sin egen båt, så vil det bli en oppadgående spiral. Noen selger båten på 1-5 dager og kan ikke begripe at andre sliter i måneder med å få solgt sin. Ganske enkelt prissetting. Så har vi da et noe underlig, og kanskje litt ukjent/uvant marked, ved at det er solgt svært mye nye båter, og de gamle må da havne et eller annet sted, samt konkurrere med nyere brukte båter i samme marked. Hva er da korrekt pris for eldre båter, og forsåvidt også, nyere båter ? Jeg har en TAMD 40A motor i min båt. 26 år gammel. Går så fint som bare det. Hva med eksempelvis D-seriene til VP (eksempel da de har fått mye pepper i det siste) ? Holder de også 26 år, eller er det som noen nevner (rykter?) at de skal holde 5000 timer, som kanskje bare er serviceintervallet for eldre motorer (Perkins ?) ? 5000 timer er jp et høyt timeantall uansett. Normal drift er kanskje 100 timer i året, så 26 år tilsier jo ikke mer enn 2600 timer... Men jo mer elektronikk du putter inn, jo kortere varighet ser det ut til å være med dagens (ofte Kina) kvalitet :-) Er det en båt du kan tenke deg, men ikke SKAL ha NÅ, så sende et skambud... Får du aksept, hurra, får du det ikke, så let videre. Nå skyter jeg meg naturligvis selv i foten, da jeg sikkert har tenkt å selge en eldre båt om noen år :-) Den tid, den sorg ;-) Redigert 12.September.2008 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Det var ei flott skjøyte som sank i Padda. Jeg fortalte om den til dykkeklubben. Vi var meget interessert. Fikk vite , ad omveier, at eier var pålagt å fjerne den. Jeg anbefalte klubben om å by 1 krone. Eier ble dypt indignert, men de fikk den for 1 kr. Båten lever i beste vellgående i dag 20 år etter. Moralsk - sporalsk - is i magan heter det Riktig pris på en vare er hva en annen person er villig til å betale, eller sagt på en annen måte hva selger er villig til å selge for. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Er ikke frekt å prute! enig med trikker'n.. om markedet ikke er villig til å gi det selgeren vil selge for, er båten rett og slett priset for høyt og da er det bare opp til selger da.. Så det er ikke frekt eller umoralsk å prute, kanskje det til og med hjelper selger til å forstå markedspris :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Skipper Båtløs Svart 13.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Er ikke frekt å prute! enig med trikker'n.. om markedet ikke er villig til å gi det selgeren vil selge for, er båten rett og slett priset for høyt og da er det bare opp til selger da.. Så det er ikke frekt eller umoralsk å prute, kanskje det til og med hjelper selger til å forstå markedspris :-) Jeg vil påpeke at jeg bød langt under markedspris, på grunn av enormt mye skitt og møkk på båten Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 (redigert) Det er ikke frekt å prute, før etter at en muntlig avtale er inngått - og kjøper kommer tilbake og prøver å prute mer... En avtale er en avtale. Siste båtkjøper jeg hadde startet med en pris 1/3 under min prisforlangende. Etter 2 måneder gav vedkommende den prisen jeg først forlangte. Og det var i vinter da jeg ikke hadde press på meg til å selge. Nå skal jeg selge igjen, og er heller ikke denne gangen i nød... Redigert 13.September.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Pjolter Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Jeg pruter.. så enkelt er det. så mye jeg kan. Vil jo helst betale så lite som mulig får båten.. Blir selger indignert eller sur, så er det faktisk hans problem. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sydvesten Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Folk oversvømmes av mer eller mindre useriøse eposter og er skambud på epost går fort i dragsuget til søppelbøtta. Slik vil det alltid være, og jeg er enig i at slike bud går i allfall hos meg rett i søppelbøtten... Har ikke folk baller og ryggrad til å komme med budet "face to face" eller på telefon så trenger de ikke komme med bud etter mitt syn... Men har derimot personen vært og kikket på båten eller telefon og en god dialog er opprettet så stiller saken seg noe annerledes.... Skambud uten at varen er besikgtiget går rett i søpla, det samme gjør også SMS bud med samme bakgrunn. For meg er det en tillitsak både og handle samt selge, er ikke tilliten der så ingen handel..... andre vurdrer det annerledes, men det blir vel de valg som dem gjør.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BjA Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Tilbud og etterspørsel er vel det som på det jevne regulerer markedsprisen. Hvor "lyst" kjøper har på båten, og hvor "trengende" selger er, regulere vel prisen i hvert enkelt tilfelle. Man har jo og denne sesongen utallige eksempel på at båter kommer igjen på Finn, "denne gangen til redusert pris", og det er det første prisavslaget som er den billigste, sies det. Konklusjon, tja som Ole Brum, "Ja takk begge deler!". Det er vel uten tvil kjøpers marked om dagen, gi et det budet som føles bra. Om man ikke får tilslag så er det ennå mer fisk i havet. ;-) BjA Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Jeg skal selge nå og regner med at folk vil prute , det er jo noe av det du må regne med . Men så er det jo opp til meg hvor mye jeg vil selge for , dumme bud som er langt under "normalen" er jo bare å glømme men . Snekka jeg solgte sist , gikk for det jeg forlangte i snøværet i januar . Men kjøper ville ha den levert , det var 7000- i frakt dit den skulle .Det fixa jeg fant bil og sendte snekka til Mjøsa, han var fonøyd og jeg var det også. Prute er morro det , men syntes det kan holdes på et normalt plan. Dustebud er det nok av , men er jo bare å si nei . Men hva er vitsen med et skammbud , har folk handla sånn før å veit det går . Eller gir dem bare f,,,, å prøver seg ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
jazzen Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Å sende en mail med et bud som kan oppleves som et skambud for noen, syntes jeg er helt ok.For den som må eller inderlig ønsker å selge fort, kan dette budet være et bud han godtar. I disse internett-tidene, så gidder jeg ikke bruke en masse tid på telefoner, når jeg skal kjøpe brukt. Det være seg bil, båt, scooter etc.. jeg går inn på Finn å sjekker hva som er til salgs av det jeg ønsker, og sender et bud som selvfølgelig er lavt. Hvis utvalget er stort, gir jeg selvfølgelig ekstra lavt bud. jeg sjekker også dato når annonsen ble satt inn. Det er ingen vits i å gi et "skambud" på en nylig innsatt anonse, fordi selger i utgangspunktet har alt for store forhåpninger når det gjelder pris. Når annonsen har lagt inne en stund, er tiden inne for å gi et "skambud", så er det opp til selger å reagere positivt eller negativt. Jeg gir heller aldri et bindende bud. Tar alltid forbehold om at jeg ønsker å se varen før jeg bestemmer meg. Dette tror jeg vi bare må innse er fremtidens måte å kjøpe/selge på. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 (redigert) Jeg vil gjerne ha kjøpere til å komme og besiktige båten før de gir bud, men kaster jo ikke bud på mail i søppelkassa. Ville ha svart på slike også. Selv om budet er lavere en det man kan akseptere så kan det jo hende vedkommende er villig til å møtes på halveien etter han har besiktiget båten og funnet ut at den er strøken. Hva skal du ha nå da, Tine III ? Grand Banks ? (Ble det ikke noe Fr.stad tur?. Seilte gjennom byen på fredag em/kveld, men så ikke noe til deg.) Redigert 14.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Heisann. Jeg er i tilsvarende situasjon som trådstarter. Det er litt vanskelig å finne balansegangen mellom å utnytte markedet og dét å fremstå som urealistisk. Jeg for min del har et par Wesling'er på hånden. Jeg har i utgangspunktet utelukket de som har "potensiale", og vil heller konsentrere meg om å gjøre et godt kjøp. Jeg registrerer at det er ganske mange som har ligget til salgs allerede, og at dette er et tegn på at markedet er mettet for høye priser. I utgangspunktet har jo båtmarkedet holdt seg litt urealistsik oppe - det er normalt at gjenstanders (også båters) verdi synker med alderen. Derfor bør man ikke ha dårlig samvittighet for å betale det markedet er villig til å selge for. Stort sett har jeg greid å diskutere prisen ned 10 % - 15 %, men syntes dette er lite i dagens marked, hvor båtene nå om ikke lenge har stått til salgs i snart seks måneder. Jeg har ved alle tilfeller hatt en dialog med selger før budet kommer, og håper derfor å ha stått som seriøs. Jeg har for øvrig ikke mottatt andre tilbakemeldinger. Setter stor pris på tilbakemeldinger, tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 10-15% er kanskje ikke all verden for eieren på en båt til 50000,-. Er det en båt til 1 mill så blir det nok annerledes for mange. For den enkelte så er det tusenlappene som teller, ikke prosenter Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Hva skal du ha nå da, Tine III ? Grand Banks ? (Ble det ikke noe Fr.stad tur?. Seilte gjennom byen på fredag em/kveld, men så ikke noe til deg.) Fikk ikke billetter til kampen idag,så da blei det skalldyrfestival i Holmsbu isteden.GB ,nei .Vi vil ha større uteplass og mere fart ,men kansje lurt å setta en anonnse på Finn .Så kansje noe kjøper denna skuta,er jo pussa opp det meste eller så er det nytt .Alt av utstyr er her , så det er vel mulig å få en ok pris vil jeg mene.Men det vil jo tiden vise , men skulle vært solgt nå men kjøper hadde ikke finansen iorden .Har en på handa jeg også som jeg sikkler på,men nok å velge i og flere blir det vel utover . Synd det ikke blei Fredrikstad tur da , men vi klarte å få til litt morro her også Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Christian V Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 10-15% er kanskje ikke all verden for eieren på en båt til 50000,-. Er det en båt til 1 mill så blir det nok annerledes for mange. For den enkelte så er det tusenlappene som teller, ikke prosenter Ikke ubetinget uenig, men jeg vil påstå at prisene de siste årene har vært 10 % - 20 % overpriset, og da må man nå innse at gulltidene foreløpig er over. En som selger for kr 1 million har også kanskje råd til å selge for noe mindre. Ofte har man kjøpt båt i tillegg, og kanskje gjort et godt kjøp også. Det blir vanskelig å få både i pose og sekk her. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Lykke til med salget da? Skal du ha mer fart? Går mot strømmen du da vel? Har inntrykk av at det har snudd i år m.h.t båter på 28-30 fot og oppover. De aller fleste som jeg har snakket med har sagt at de har gått ned på farten. Folk har forstått at det nå er veldig dyrt å ha det travelt. Særlig dem med store motorer, kanskje 2 har sett at dieselregninga blir heftig når spaken(e) skyves frem mye. Dieselprisen går vel neppe nedover så mye i årene som kommer regner jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.