Superkul Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 har kjøpt en elektrisk sylinder som jeg skal lage til i seksjon til flat tv den skal da gå opp og ned i enheten men det fulgte ikke med el skjema annet en det som står på sylinderen denne skjema / koblingen skjønte jeg absolutt ikkeno av - er det noen som vet?? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Polarn Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Ser ut som fargene på ledningene står på sylinderen i forkortelse??? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
rogeri Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 "Skjemaet" sier ikke annet enn at blå og grønn går til motor, rød til +5v,sort til minus/jord og gul til en eller annen sensor. Har du +5V noe sted, en dertilhørende motor og sensor burde vel dette være en grei sak? Quote Link to post
Kurt Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Blå og grønn ser ut til å være av større kvadrat enn de andre. Vil derfor tro at de er til drift av motor. BU er da blå og GR grønn. Vil også tro at RA er rød, BL sort (black) og YE er gul. Quote Link to post
BMP Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Ser ut til at den muligens er utstyrt med giver for posisjon. Vanlig på sylyndre som tilkobles et servodriverkort. Quote Link to post
power Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Det kan se ut som att du trenger styrekort til denne ( 5V ) Har du skjema eller link til denne ? Quote Link to post
Superkul Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 det skal ikke være noe utenom det er en ren sylinder og jeg ble veldig svimmel av den 5 v greia ja Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 link til el pumpa her kjøpte jeg den og etter hva jeg kan tyde ut av hva de selger er det en universal sak som skal gå an å lage til myr rart uten masse fiks faks og elektronikk - kort etc ????? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
power Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) Har motoren ett navn ? Send en mail til han du kjøpte den av Med tanke på teksten ( Sensor,gnd, +5V) så kan det se ut som att du trenger noe som styrer den med 5V og motoren er 12 v. Edited September 11, 2008 by power (see edit history) Quote Link to post
Superkul Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 (edited) det står : type SL-12 V A1 - 400 (P6216) POWER RATING DC 12 V MAX SELF LOCING 800N STROKE 400 MM SN 0501600434 MADE IN TAIWAN Jeg har sendt et par meld til dem men foreløpig ikke noe svar .... jeg skal koble den mot en opp/ ned bryter - kansje jeg skal skru den opp og se hvor ledningene havner - det må jo være enkelt med og snu strømmen på brytern for opp/ned det er jo en el motor........ Edited September 11, 2008 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
power Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) Det sitter sikkert en STOPP bryter i den slik att du ikke kjører den for langt ut eller inn som helt klart har noe med denne gule kabelen og gjøre (sensor) Edited September 11, 2008 by power (see edit history) Quote Link to post
JRK Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Hei Har brukt en tilsvarende lineør aktuator. Disse 3 ledningene er helt sikkert en posisjonssensor, mest sansynlig bare et potensiometer. De trenger du ikke og kople til noe. Men for å sjekke dette. Begynn med å måle motstand imellom sense og +5 Volt og Sense og 0 Volt. Om du da leser en motstansverdi, er det bare å kople spenning på motoren og se om denne motstandsverdien endrer seg etterhvert som aktuatoren går inn eller ut. Disse aktuatorene er ofte utstyrt med automatiske endestoppbrytere, så om motoren ikke starter så bytt polaritet. Om det ikke er et potensiometer kan det være en annen psosijonsensor og da er det bare og kople til 5 Volt og 0 Volt, Så kan du helt sikkert lese av en spenning på sense som ligger mellom 0 og 5 volt alt etter posisjon på aktuatoren. Om du ikke trenger denne sense/feedbacksignalet, lar du være å kople til disse 3 ledninene. Quote Link to post
Superkul Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Frøken Fryd Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Hva heter produsenten og hvilken modell er det? Quote Link to post
Superkul Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 Hva heter produsenten og hvilken modell er det? hvis du ser et par innlegg over så er det alt som står på.... Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
JRK Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Hei BU= BLue Motor GR= Green Motor Dette er de eneste du må kople. Snur du polariteten endres retningen på aktuatoren Om du ønsker en posisjonsangivelse på aktuatoren kan du kople disse til et instrument , eller som en tibakekopling til motoren, men da må du ha noe elektronikk imellom R?= Red Sensor + 5V Bl= Black Sensor 0Volt YL= Yellow Sensor Sense Quote Link to post
Frøken Fryd Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Fikk ikke helt tak i hvilken produsent dette er. Men skal man sammenligne med andre tilsvarende på ebay så leser jeg at den har innebygget potensiometer. Altså kan man lese av posisjonen med de 3 ekstra ledningene. Du trenger kun en 2 polet på-av-på bryter med fjærbelastning for å få denne til å fungere som ønsket. Quote Link to post
Bøljan Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Ja du trenger bare å koble Blå og Grønn til 12V, bruk for eks. en Elko polvender for markise-styring. Den har to knapper ferdig merket med pil "opp" og pil "ned" enkelt og greit. Kjell Quote Link to post
Superkul Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 (edited) knittre fres - tusen spenn i dass nå prøvde jeg på blå grønn og da gikk den opp og ned jippi men jeg kan ikke bruke en fjerbelastet opp/ned bryter???? jeg må snu polariteten trill rundt nå datt jeg ut litt - jeg kobla noe el vinduer slik men husker ikke helt hvordan - litt trøtt i trynet enda Edited September 12, 2008 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dinamo Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Bøljan skreiv: Ja du trenger bare å koble Blå og Grønn til 12V, bruk for eks. en Elko polvender for markise-styring. Den har to knapper ferdig merket med pil "opp" og pil "ned" enkelt og greit. Nei, det er ikkje fullt so enkelt. Elko sin markisebrytar har ikkje eit koblingsbilde som kan snu likestrøm, slik denne treng. Det einaste som passer er pilene på knappane. Det verste er at eg ikkje heilt ser for meg lva for brytar som kan gjera denne jobben åleine. Eit alternativ er å bruka ein mellomvendar, vendar 7 til å setja retning med, og so ein einpola brytar til å kjøra sylinderen med. Eit anna forslag kan vera å styra rele med ein markisebrytar. Om det er interresant, kan eg laga ein tegning til dette. Magne Quote Link to post
MB Keila Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Link: Endre polaritet. Quote Link to post
eysteind Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Det enkleste er vel kanskje å bruke 2stk 2-polte brytere. En for opp og en for ned. Du må da bytte om + og - på den ene bryteren. Det kan også vere lurt å ha en ekstra kontaktsett slik at du kan forrigle bryterene. Da er det ikkje mulig å kortlutte dersom du holder inne begge bryterane... Quote Link to post
Superkul Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 Link: Endre polaritet. di brytererne der skal jeg undersøke nermere.......... hvis noen vet hvor man får tak i di og enda bedre samme funksjon med piler på (calingswitchtypen)l Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
eysteind Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Her er enkleste koblinga uten forrigling: Quote Link to post
Recommended Posts