Jump to content

Hva gjør båtførerprøven meningsfylt?


logget av

Recommended Posts

Hvis jeg skjønner Jab sitt innlegg riktig, så er det en viss skepsis knyttet til komiteens foreslåtte opplæringsform. I grove trekk så kan man kanskje med fordel ha noen strenger krav til det teoretiske innholdet i tillegg til å kreve en praktisk utsjekk.

 

Holdnings skapende arbeid er også viktig.

 

Så må man ha mer synlig politi for å få en forebyggende positiv effekt slik at flere holder seg til reglene samtidig som overtredelser straffes.

 

Er dette riktig tolket av meg så langt Jab?

 

Jeg lurer litt på hvordan man kan få til effektiv holdnings skapende arbeid.

 

nå kommer vel moderator og sletter for jeg legger inn nesten hele siteringen men blir vanskelig uten.......

ja jeg tror du forstår meg riktig

forebyggende er stikkordet

politiet skal syns - har sett politiet på sjøen en eneste gang i sommer og her i fredrikstad -vesterelva er det fri fart og lite lovelig mørkekjøring med maaaaaange mørklagte båter

Helt horibelt å se så mye når man ligger i en såpass trafikert sjøvei

og jeg er imponert over at det ikke skjer mere ulykker og dødsfall - jeg regner med det er stort sett det samme norge rundt???

hadde politiet vært her så kunne di stoppet 4-10 båter bare på lanterner på en natt

og di som kjører over 5 knop her ja det har jeg ikke telling på for det er svært mange

som jeg sier er jeg skråsikker på at båtførerprøven ikke setter ned ukykkestallene

 

fartstid og innhav av båt måtte kunne kompensere for prøven???

dvs for folk som har hatt båt i 10-20 år e.l??

et kurs som var mere omfattende med virkelig praktisk opplæring og fokusering på holdninger hadde nok vært mere kjærkomment???

samboeren har akuratt tatt prøven og sto med en feil men ble hun bedre en hun allerede var??? tror ikke det - hun turte ikke kjøre skuta vår til og fra brygga etc før og gjør det enda ikke

jeg har lest til prøven og skal gå opp når det blir tid og anledning men jeg tviler på jeg kan forårsake mindre ulykker etter den er tatt.

Et tv program alla Autofil med bil kunne det vært et program om båt og sikkerhet med div morsomme innslag - da hadde jeg sitti spikra :smash:

Men til syvende og sist tror jeg store bøter og hyppigere politi og mere holdninskapende arbeid er mere fornuftig

Det at jeg må ta båtførerprøven nå er like teit som om jeg måtte ta mopedlappen nå plutselig hvis jeg skulle finni på og driste meg ut på mopedtur hehe

(jeg er født i 1966 så da kan jeg kjøre mop uten lappen - jippi)

men det er mange sider av saken og vanskelig å sette linja - folk- som har hatt båt i 30 år syntes jeg er helt på trynet å sette tvang på å ta en lapp

Link to post

Nå er det vel ikke byråkratene, men de folkevalgte politikere som bestemmer hvordan det skal være mht obligatorisk båtførerprøve, eller ikke, i allefall, og siden de er folkevalgte så er det jo vi som har valgt dem? Byråkratene er vel ansatt for å utføre det som er bestemt av disse. Gjør de jobben sin så får de vel mest kjeft og gjør de det ikke så får de sparken, i mellomtiden får de mye kjeft og lite lønn. M.a.o. definisjonen på en vel ansett og atraktiv jobb! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nei, men da har du nok misforstått hva jeg prøvde å si? Ser at en del synes å mene at det er byråkratene som bestemmer, men det er det politikerne som gjør; bestemmer hva byråkratene skal gjøre, mener jeg!

 

For min del kan du være så enig elller uenig med både byråkrater og politikere du bare vil, er det selv ofte også! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
fartstid og innhav av båt måtte kunne kompensere for prøven???

dvs for folk som har hatt båt i 10-20 år e.l??

 

folk- som har hatt båt i 30 år syntes jeg er helt på trynet å sette tvang på å ta en lapp

 

Her må jeg si jeg er uenig med deg. Det virker generelt at det er de som tror de kan slippe å ta båtlabben som ønsker at andre skal ta den. Hvis båtlappen innføres, må den gjelde for alle. Å la enkelte grupper slippe unna pga alder eller fartstid er å gjøre en stor bommert.

 

Jeg betviler at det kun er ungdommer som fører båt i fylla, og jeg betviler at det er kun ungdommer som lager schwære hekkbølger. Det var alderen, og nå fartstid. Hvis jeg har forstått riktig, så er det felles for de tragiske ulykkene som har vært omtalt i media at det er mørkt, de holder høy fart og båtføreren er kjent i farvannet.

Den av dere som ternger dokumentasjon på alt mulig, kan søke selv. Jeg skriver etter hukommelsen :crazy:

En ulykke v. Drøbak, også var det båt (med v.i.p.-fører) som nesten traff ei hytte på sørlandet.

Dette viser at det er ingen grunn til, at båtførere med lengre fartstid, skal fritas en obligatorisk prøve...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Nei, men da har du nok misforstått hva jeg prøvde å si? Ser at en del synes å mene at det er byråkratene som bestemmer, men det er det politikerne som gjør; bestemmer hva byråkratene skal gjøre, mener jeg!

 

Politikerene kommer og går og deres parti-logoer forandrer seg. Byråkratene består! De er som som slemme naboer, du blir ikke kvitt dem.

 

Dette er OT, men inkluderes for å klargjøre mitt synspunkt.

Ta f.eks Undervisningsdepartementet (hva nå det heter i dag) Det er de samme byåkratene som står bak alle de misslykkede sklolereformer. Likevel så er det de samme som gang på gang får i oppgave å komme med den "endelige" løsningen.

Mouche, tror du virkelig at politikerene har ønsket at det skal være slik.

Link to post

Yo brothers,

kunne det kanskje vært fornuftig å forsøke seg på en liten vri i debatten? Jeg ser på eventuell innføring av obligatorisk båtlapp som et av flere mulige firkemidler ofr å oppnå noe. Men hva ønsker vi å oppnå? Jeg for min del ønsker å bli beskyttet mot menneskeskapte situasjoner hvor fare for skade på mine interesser og meg er overhengende. Hvorvidt folk velger å kjøre seg ihjel i fylla (for eksempel...) får være opp til folk selv, men her er sikkert andre uenig. Uansett; Jeg tror vi bør starte med å se hva vi ønsker å oppnå, så kan vi alltids diskutere om båtlappen er et hensiktsmessig virkemiddel i så henseeende, og hvorvidt det er andre virkemidler som (også) egner seg. Dersom mn ikke er enige om hva målsettingen med å innføre lappen er, så vil vel man neppe bli enige om dette er et hensiktsmessig tiltak.....? Jeg for min del tror at båtlappen definitivt er med å gi folk grunnleggende kunnskaper for å ferdes på sjøen (har båtlappen selv), men hvorvidt det medfører at visse gærninger endrer holdning er jeg ikke sikker på. Pr i dag er det jo ikke disse som tar lappen. De som tar lappen gjør det fordi de er interessert i å opparbeide seg bedre ferdigheter på sjøen.

Link to post
Nei, men da har du nok misforstått hva jeg prøvde å si? Ser at en del synes å mene at det er byråkratene som bestemmer, men det er det politikerne som gjør; bestemmer hva byråkratene skal gjøre, mener jeg!

nei ,. misforsto ikke noen ting jeg. jeg bare tok ut et lite avsnitt av din tekst. som jeg synes en floskel . at vi altid kan skylde på oss selv for vi har valgt politikerene . dvs vi kan egentlig ikke skylde på dem , for det er vi som har valg dem.

det hadde ingenting med resten av innlegget ditt og gjøre. :wflag::cool:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
  1. Jeg mener også at båtførerprøven ikke trenger ikke å inkludere alle. Jeg skulle ønske at små båter med liten motor fremdeles kan føres av ungdommer hvis de for eks. gjennomgår et sjøvettkurs og et livredningskurs hos for eks. sjøspeiderne. Rett og slett tilpasse kravet til kunnskaps / ferdighetsnivå med relasjon til de forskjellige båttypenes normale bruksområde.

 

Vel, Arbeidsgruppen er på samme linje. De mener at bare de som fører båt over 24 fot (7m) og over 25 HK (19 kW) skal omfattes av obligatorisk båtførerprøve. Paradokset er at statistikken fra Norsk Folkehjelp sier at rett i underkant av 90% av alle drukninger skjer fra denne type båter. 3 av 4 drukner ved at båten tipper rundt og de resterende drukningene fordeler seg temmelig jevnt over hele linja.

 

Da statens båtregister i regi av Tollvesenet var på sitt mest aktive, viste det seg at gjennomsnittsbåten var rett i overkant av 20 fot. Med 24 fot dekket man antagelig inn over 75% av alle båter. Så justerer man for motorstørrelse, men kommer antagelig aldri under 50% igjen.

 

Det innebærer at skulle man påtvinge obligatorisk leseprøve, vil det uansett ikke påvirke drukningsstatistikken i nevneverdig grad all den tid de som drukner uansett er fritatt for denne leseprøven. Vi snakker her om ca 550.000 båtførere ihht oversikten fra Arbeidsgruppen. Så kan man se på overskriften i denne strengen og spørre seg hvor meningsfylt man synes dette er.

 

 

Hvordan vil leseprøven påvirke de resterende da? Her er det også slik at hvor meningsfylt det blir er avhengig av resultatet. Nå er vi i den gruppen der det skjer få drukninger i.h.h.t. statistikken. Da får vi ta en titt på personskader og materielle skader. Problemet er bare at det ikke finnes noen god statistikk for å hevde at leseprøven gjør ting bedre. Det finnes imidlertid en del indikasjoner for å hevde det motsatte. Det viser seg at et meget stort flertall av stygge ulykker med omfattende materielle skader og personskader, skyldes høy fart, ofte i mørket og ofte med promille. Disse ulykkene oppstår som følge av at føreren driter i de regler som finnes selv om han vet bedre, ja for det er så og si alltid en han vi snakker om.

 

I praksis betyr dette at leseprøven vil ha marginal effekt, da problemet i denne gruppen ikke er manglende kunnskap, men manglende respekt for regler og omgivelser.

 

Så har vi den tredje gruppen. De som omfattes av sertifikatplikten, som ikke kjører som svin og som holder seg edru bak rattet. I denne gruppen ligger alt til rette for å oppnå en god effekt av leseprøven. Men stopp litt. Det kommer jo helt an på. På hva da? På hva de kan i utgangspunktet. Er de blåst i hue, har de mye å lære, men hvis de kan omtrent det samme som dere her som ikke har leseprøven eller alternativt kan like mye som du kunne før du tok leseprøven, så er det jo ikke så ikke, er det vel? Det går jo ikke an å anta at alle som ikke har denne leseprøven er komplette idioter. Det ville være for useriøst.

 

Hva hvis denne tredje gruppen kan nok til sitt normale båtbruk? Slett ikke umulig. Problemet er at man ikke har gjort en forundersøkelse for å bekrefte eller avkrefte dette i forkant av forslaget om leseprøve. Man har her to mulige alternativer som begge er like usannsynlige: Enten kan alle det de har behov for eller så kan ingen det de har behov for å kunne. Svaret ligger sannsynligvis et sted midt i.

 

 

Hva ender vi egentlig opp med ved innføringen av leseprøven?

Jo for det første vil ca 550.000 båtførere over 15 år slippe leseprøven.

For det andre vil leseprøven bare dekke ca halvparten av antallet båter på sjøen.

For det tredje bør man ikke ha noen illusjon om at stygg kjøring og promille forsvinner.

For det fjerde er det slik at den siste gruppe som omfattes av sertifikatplikten og som oppfører seg normalt, i relativt stor grad allerede har den teorikunnskapen de trengerer innabords. Ta deg selv som eksempel.

 

 

Så nå kan hver av dere anslå hvilken effekt leseprøven gir. Ha da i bakhodet at leseprøvefolkene ser ut til å gå på grunn omtrent like ofte som alle andre. Jeg er selv en av de med både leseprøve og flere grunnstøtinger. Teit, selvfølgelig, men vittige tunger sier at det bare er to typer båtførere: De som har gått på grunn og de som skal gå på grunn.

 

 

Og med dette oppsummerer jeg hvorfor jeg er så kraftig i mot denne obligatoriske leseprøven. Enhver forundersøkelse vil finne ut at teorien i praksis har liten effekt. Gjennomsnittsbåtføreren er ikke en teiting som knapt vet forskjell på høyre og venstre slik enkelte prøver å fremstille det.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Den teoretiske båtførerprøven er meningsfyllt fordi den krever et minimum av kunnskap om "trafikkreglene" på sjøen. Det gir en viss grad av forutsigbarhet med hensyn til hvordan båter vil manøvrere. Båtførerprøven krever også grunnleggende kunnskap om navigasjon, og det betyr at det er litt større sjanse for at folk vet hvor de er og hvordan de skal forholde seg til sjømerker og lykter.

 

(Hvorfor så mange vil diskutere obligatorisk prøve med en gang noen sier båtførerprøve vet jeg sannelig ikke.)

Link to post
nei ,. misforsto ikke noen ting jeg. jeg bare tok ut et lite avsnitt av din tekst. som jeg synes en floskel .

 

Løgner, bedrager, kjeltring, IQ som en damesko i størrelse, skam deg, fy på deg og du kan sikkert ikke lese heller eller kanskje ditt hjem er umøblert! Og skam deg en gang til! Og måtte Ali Babbas mange røvere komme og ta deg og grille deg i ørkensolen :yesnod: .

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Bare en liten strøtanke.. Hvis alle skal ta leseprøven.. Og politiet kan inndra den... Vil det ha noen effekt slik det er i dag?

Feks i Trondheim har ikke politiet engang båt !

 

Hva og hvem skulle hindre Ola Normann å ta båten sin og kjøre alt hjertet lyster i slike områder??

 

Ps " Jeg har båtførerprøven og syntes så mange som mulig burde ta den.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...