Jump to content

Hvem eier sjøen?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Ved siden av vår båthavn er det bygget to store blokker (leiligheter).Det er lagt ut 3 store flytebrygger ca.40-50 m.hver brygge.Så averterer de båtplassene for salg på det åpne marked for 90-120 tusen pr.bås alt etter bredde.Så spørsmålet:Hvem eier arealet hvor bryggene ligger,er ikke det allemanns eie?Kan hver og en som eier strandlinje legge ut flytebrygger, og hvor er grensen for hvor langt ut du kan gå? :confused:

Jeg mener å huske at gransen regnes der dybden er 2 meter, sikkert i forhold til "nullnivå".

Men det er jo meget mulig at dette har blitt regulert til båtplassområde av kommunen, og derfor blir bygget båthavn der...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er full byggesøknad for flytebrygger med nabovarsler.

Om dette har hvert med i byggesøknaden på blokkene så kan det virke som nabovarslingen har hvert mangelfull .

Det er mange etater som skal utale seg om dette , miljøetaten bla, såfremt det ikke er uført som en del av en kommunal reguleringsplan.

I gamle dager bygde de såkalte støer ,gjerne med en liten molo for å stø båten når de tok den opp.

Regelen eller såkalt sedvane var at de kunne bygge u til mårbakken. De kunne også sette opp stengsel ut til mårbakken

slik at dyrene ikke kunnepassere.

Men det forundrer meg at de har bygget brygger uten at kommunen har gitt dem tillatelse til å legge ut flytebrygger.

Dette er ganske strengt med korrekte mål, etc.

En av de siste kjente saker med flytebrygger var det jo SP topp Åslaug HAga som stod for - måtte ikke den flytebrygga

rives?

Litt artig å lese for meg som hytte-eier at man nærmest unisont mener at disse flytebryggene er lagt ut ulovlig. EN telefon til kommunen gir deg svar på om dette er lovlig utlagte brygger.

Jeg forutsetter at de er lovlig utlagt. Da kan de vel fritt selge båtplassene :crazy:

De selger ikke området/sjøen bryggene ligger i, de selger en plass på bryggene de har investert i.

Det ville vært galemattias å annonsere og selge båtplasser på en ulovlig utlagt brygge.

Noen er veldig kvikke med å stemple alt som kjeltringvirksomhet hvis de selv ikke har direkte nytte av det....

Edited by Honduras (see edit history)
Kan hver og en som eier strandlinje legge ut flytebrygger, og hvor er grensen for hvor langt ut du kan gå? :confused:

Nei, det kan man ikke ikke uten å ha søkt om dette til de som gjeldende lover og regler forutsetter at man skal søke til og innhente godkjenninger av. En telefon til den aktuelle kommunen vil gi deg svar på dine spørsmål i så måte. Det er vel tvilsomt om noen har investert millionbeløp i utbygning av brygger uten å på forhånd ha søkt om dette, vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg for den del mener ikke at alt som foregår når det gjelder flytebrygger er ulovlig eller snusk.

Jeg tror det er få flytebrygger som ligger slik til at de er til hinder for alminnelig ferdsel og jeg er selv deleier i et flytebryggeanlegg med ca. 30-40 plasser, anlegget er regulert av kommunen.

Her i nord i området der jeg bor er det absolutt ikke noe press på strandlinjesoner og jeg har ikke hørt om noen flytebrygger det har vært debatt om.

Selvsagt må nye flytebrygger søkes om. Og gis tillatelse til fra myndighetene (plan- og bygningsmyndighetene og havnemyndighetene) før de kan legges ut. 

Men det var ikke det Pelle Parafin spurte om. Han spurte om eiendomsretten, og slikt skal myndighetene strengt tatt ikke ta hensyn til når de gir tillatelse. Det er privatrettslige forhold. Myndighetene skal begrense seg til å ta hensyn til planer, og lover og forskrifter. Men også til allmennhetens rettigheter (for eksempel retten til ferdsel i farvannet).

Eiendomsgrensen i sjø går ut til marbakken eller 2 meters koten. Utenfor er det ingen som eier sjøarealet. Og hvem som helst kan gjøre hva som helst, bare de har tillatelse. Strandretten gir nok visse føringer for at eiendomsbesitter har rett til å utnytte sjøarealet utenfor egen eiendomsgrense, f.eks. til utfylling - og til anlegg av flytebrygger. Men som sagt, her har hvem som helst andre også rettigheter. Så en grunneier har ingen rett til å anlegge flytebrygge i sjøen utenfor egen eiendom, dersom ha da krenker andres eiendomsrett. For eksempel rettighetene til en fiskeoppdretter som eier et oppdrettsanlegg.

Hva da med husbåter, som i dag har vært diskutert litt, i en annen tråd.

Fritidsbåter kan jo normalt ligge en "periode" på samme sted, 3 dager er det vel ? Hva med en slik husbåt ? Etter endt "periode", hvor langt må man flytte farkosten før "perioden" starter på nytt ? Sjøen er jo allemannseie :-)

Hva da med når isen setter inn, og man av naturkreftene (force majeure) blir innefrosset (helt sikkert tilfeldigvis på et kjempefint sted, med 2 meter (ikke forvekslet med 2 m dybde) landgang til land ;-)

Hva kan kommunen si da ?

Babler egentlig bare uten å forvente svar her :lol:

Edited by Fusebox (see edit history)
).

Eiendomsgrensen i sjø går ut til marbakken eller 2 meters koten. Utenfor er det ingen som eier sjøarealet. Og hvem som helst kan gjøre hva som helst, bare de har tillatelse. Strandretten gir nok visse føringer for at .

Tillatelse fra hvem ?

Tillater meg å betvile dette pga utenfor Trondheim på ett sted som heter Buvika var ett stor sjøområde brukt av båtfolk til å legge båtene sine ut på svai , langt ut i fra stranda/2m koten og det var ingen forbindelse in til land.

Gårbrukeren, eieren av stranda der forlangte att alle båtene måtte vekk og vant frem med sitt syn.

Jeg vet om en oppdretter som fortøyde anlegget sitt i land med tau og jordeierne som hadde et felleseie krevde landlott.

Det reulterte i at oppdretteren måtte borre fjellbolter utenfor mårbakken for å slippe unna.

har sjøtomt med båtfeste/moring lagt ut utenfor marbakken. Ved fjøre sjø, og når det er vind/strøm kan båten drive litt over til naboeiendommen. Kan naboen kreve at eg flytter bøyen når denne ligger utenfor marbakken (30m fra land) og moringen (loddet) ligger på vår side av grensen?

Jeg stod å fisket ved et elveutløp i en innsjø I Trysil en gang , da en hytteeier kom løpende og anpusten forklarte at det var hans vann og at fisking var forbudt.

Er det ditt vann bør du passe bedre på det repliserte jeg , for nå er det i ferd med å renne ut der borte. :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er det ditt vann bør du passe bedre på det repliserte jeg , for nå er det i ferd med å renne ut der borte. :rolleyes:

Eiendomsretten er nok ganske komplisert her. Noen selger hytteeiervann på flasker og tar kr 30 for literen. Kommunen selger vann fra springen som en eller annen grunneier har eiendomsretten til. Bliss kjøper det samme vannet på resturang og betaler kr 100 pr liter og blir skikkelig forbanna. Han bestemte seg foresten å spise Joikakaker herretter og ha med eget vann.

En ting er i hverfall sikkert at når vannet kommer i et rør , flaske, kanne eller glass så er det noen som eier det .

Jeg stod å fisket ved et elveutløp i en innsjø I Trysil en gang , da en hytteeier kom løpende og anpusten forklarte at det var hans vann og at fisking var forbudt.

Hvordan er det med regler for fisking i innlandet, eller er det kanskje ingen regler? Eller kanskje man plikter å sette seg inn i reglene? Eller kanskje man ikke liker reglene, eller liker at det er regler (heller ikke i saltvann?) og da kan man bare lage seg sine egne, eller? :rolleyes:

Personlig så trodde jeg faktisk at grunneier var i sin fulle rett til å nekte deg å fiske der og at du pliktet å innhente grunneiers tillatelse på forhånd og ikke bare ta deg til rette? Merkelig hvordan forhold til regler endrer seg avhengig av hva som passer den enkelte best i den aktuelle situasjonen! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har du sjekket hvem som hadde rett?

Mange grunneiere har fiskerettighetene (salg av fiskekort mv) som binæring, sågar hovednæring. Kan ikke se noe galt med det, bortsett fra at enkelte sikkert mener at alt skal være gratis for alle.