Jump to content

Hvem eier sjøen?

Pelle Parafin

Recommended Posts

…………..enden på visa forløp seg som følger. Da grunneier nærmet seg beveget jeg meg i motsatt retning nedover stranda, mot elveutløpet. (Der vannet hans forresten fortsatte med å lekke i stride strømmer). ”Har du fiskekort” skrek han, og kom etter meg. Jeg satte i gang å løpe nedover elva, med gubben i hælene. Jeg hadde gummistøvler og mye å dra på, så etter en tid ble jeg innhentet, og hivende etter pusten mens svetten drev stotret han fram: ”Få se fiskekortet dit” Jeg tok fram lommeboka og viste ham kvittering for betalt vilttrygdeavgift og fiskekort for det angjeldende vannet. Gubben trodde nok ikke helt det han så, for han snudde og vendte på kortet for liksom å sjekke om det var forfalsket. Ja, det ser greit ut sa gubben etterhvert motvillig, ” men hvorfor i all verden løper du når du har fiskekort”

”Er det innført forbud mot å løpe da, når du skaffer deg fiskekort, spurte jeg?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Noen har enda ikke gitt opp håpet om at Norge skal bli den siste Sovjet-staten.

Til dere må jeg si at selv D D R er ikke D D var.... :wink:

Nei slike Sovjet-tilstander ønsker vi ikke. Altfor mange forbud. Forbudt å fiske ,jakte, plukke molter, telte, kjøre bil , snøscooter osv...

Man kan med nød og neppe kaste flua i elva men prisen er kr 100 000 i uka.... all inclusive.

REM, Fantastisk historie.. den som hadde vært flue på veggen osv :lol:

Minner meg om en gang undertegnede og to kamerater når vi var i den værste slyngel-alderen (14-15 år) dro på ferietur på Hvaler i 14' jolle m/7Hk, telt og masse proviant. Fant en fin holme langt fra folk, slo opp telt og levde livets glade dager. På dag to kom grunneier og ba oss ryke og reise, her var det ikke lov å campe osv. Kameraten var av den lite blunkesky typen , og dro igang med friluftsloven, allemannsretten osv. Prellet av som vann på gåsa(i dette tilfeller grunneier) som begynte å bli mer og mer rød i toppen ettersom vi sto irriterende fast på våre lovbestemte rettigheter. Tilskutt små-SKREK han at hvis ikke vi kom oss av gård skulle han hive både oss, telt, pergass og den h&%vetes båten på sjøen osv....

Da kommer det tørt fra kameraten.. "Truer du mer nå, så går det i buksa.."...

Har aldri vært så redd for å bli slått ned av en voksen mann som jeg var i de påfølgende sekundene.... :cool:

:lol::lol: Også en god story Honduras. Slike historier finnes det desverre alt for mange av når det gjelder ubehøvlet oppførsel fra selvbestaltede strandbaroner rundt om kring.

Sjøl ble jeg og to småbarn (mine sønner) og en psykisk utviklingshemmet forsøkt kastet på sjøen av en slik baron da vi en januardag for noen år tilbake gikk langs stranda og fisket. Far, sønn og moren stillet mannsterke opp og ga tydelig tilkjenne at ville kaste oss alle 4 på sjøen hvis vi våget å gå på denne strandparsellen en gang til. Jeg snudde da og gikk demonstrativt tilbake den samme veien. Jeg er en røslig kar på 90++ og noen håndgemengd våget han seg tydeligvis ikke ut på. Glad kan han nok være for det.

Tre dager etterpå var det satt opp gjerder til langt ut i vannet fra denne eiendomen og fra begge de tilstløtende eiendommene på hver side. Dette i min egen hjemkommune Asker. Gjerdene står der den dag i dag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tullinger finnes det i alle leire :nonod:

Bedrøvelig at noen må markere seg så kraftig. Og så er det prinsippet med å rette baker for smed. Det er jo ikke godt å vite hva forhistorien for oppførselen var. Men den slags tulle-oppførsel bør i det minste rettes mot de som har bedrevet hærverk el.l han eventuelt var forbannet på, ikke vanlige folk som rusler i strandkanten...

Vi har selv en hytte med relativt grei strandlinje, men jeg har aldri jaget en sjel. En gang var det en lystig ungdomsgjeng som la seg til på svaberget nedenfor hytta. Tok en tur ned og sa fra på en hyggelig måte at de måtte gjerne kose seg, men at vi har en del små både på to og fire ben som springer rundt her, så om de kunne være forsiktig slik at det ikke ble knust noe glass (har vært noe av det tidligere). Ikke no'problem, og vi hadde alle en hyggelig kveld, de nede på svaberget og vi oppe på hytta.

Man skal ikke underslå verdien av en god oppdragelse :wink:

Det er ingen som eier sjøen men grunneirne har økonomiske utnyttings rettigheter utenfor sin eiendom som kan hver grunn for bortvisning av de som prøver å ankre opp ett fartøy etc.

Dette er lover som henger igjenn fra gamle dager der det hendte det ble fisket med kastenot som ble dradd i land og grunneier hadde da krav på en del av fangsten , en båt som ankrer opp der vill umuliggjøre ett slikt fiske.

Grunneir har og rettigheter til å sette ut laksnøter mange steder og der du kan du ikke komme nermere en , tror det er 150 m.

Allemansretten untenfor marbakken er derfor uklar men er nå til vurdering pga noen skall begynne å leie ut fortøyningsblåser der grunneiers del av fangsten på disse må avklares.

De som lagde Norges lover var nok bønder og landeiere som tenkte mye på seg selv og tilgode så seg selv slik som og gjøres nå fx. stortinges pangsjonsordning.

For det første:

Reglene om eiendomsrett i sjøen og i innlandet (innsjøer, elver og vassdrag) er forskjellige. I innlandet er alt vann eid av noen. Slik er det IKKE i sjøen.

For det andre:

I sjøen går ikke eiendomsretten lengre ut enn til marbakken/2-meterskoten. Dersom en grunneier har vunnet frem med å jage vekk båter som ligger på svai utenfor hans eiendomsgrense i sjøen, ser jeg kun at dette kan ha tre mulige forklaringer:

1. Myndighetene har ikke forstått lovreglene. Saken bør i så fall forfølges av båteierne.

2. Plan- og bygningsmyndighetene har laget en reguleringsplan, som fastsetter at dette farvannet ikke skal anvendes til forankring av båter. Dette er i så fall et veldig spesielt reguleringsformål - og det kan tyde på at båtorganisasjonene ikke var på banen i høringsrundene. En annen forklaring, er at farvannet ønskes båndlagt til andre formål, for eksempel havbruk.

3. Båtene som lå på svai var til hinder for ferdselen til sjøs. Eller for forsvarlig tilflott til eiendommene innenfor. I fall så har jeg sympati med myndighetenes avgjørelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...