Jump to content

Tips ifbm omlakkering av påhengsmotor.

stigbåt

Recommended Posts

Driver å restaurerer en 30 hk Yamaha tidlig 90. Ønsker å lakkere stammen/braketten på ny.

Har orginal lakk, men stammen må vel grunnes med ett eller annet før jeg lakkerer toppstrøk.

Er det noen her på forumet som har erfaring med tilsvarende jobb.

Har tilgang til syrebad, kan det være en ide og ha delene i syre for å få vekk all gammel lakk/korosjon.

Er det nødvendig med klarlakk over toppstrøket.

Har lakkert en Mercury i våres. Dro til en butikk som selger lakk til bl.a billakkerings-verksteder. Kjøpte en sprayboks med syregrunning og ett "kit" med halv liter 2-komp svart lakk. Først pusset jeg stammen godt med vannslipepapir, og fylte igjen noen småriper med 2-komp finsparkel fra Biltema. Deretter ett strøk med syregrunning. Den tærer gjennom oksydbelegget der det er bar aluminium og biter godt tak. Tørker kjappt. Deretter var det å sprøyte lakk. 2-komp lakken blir blank og knallhard. Trenger ikke noe klarlakk utenpå.

Nå er det vel kanskje Metallic i Yamaha-lakken, og da skal man vel sprøyte klarlakk utenpå. Men det har jeg mindre greie på, snakk med de på lakk-sjappa.

Og få med produktblad når du kjøper lakk. Der står alt man trenger å vite om viskositet, temperatur, tørketid osv.

Lettmetalldeler i syrebad med soda er ingen god ide. Soda tærer opp aluminium.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...