Jump to content

Bilder fra høst/vinter-turer på sjøen.

Ulv I

Recommended Posts

Hei, hva med en tråd hvor vi samler bilder fra turer tatt på høsten/vinteren?

(slik at de som har tatt opp båten kan se hva de går glipp av... hehe)

Her er noen bilder fra våre turer siste dagene..:

Her koser vi oss på en liten dagstur til olav sundet:

bilde020.jpg

bilde023.jpg

bilde024.jpg

bilde202.jpg

bilde203.jpg

bilde206.jpg

Dette ble tatt ved stokken.

bilde201.jpg

Edited by Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Takk, bildene er tatt med en Nokia 6500s-1 (Carl Zeiss 3.2mp) :-D

Jeg får legge ut bildene på den tråden Tom-ass :)

Forhåpentligvis kommer det flere bilder også etterhvert.. :D

Høsten er utrolig fin på vannet.. og når sola var så god og varm som i går, da fikk vi smaken av sommer igjen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Var på søndagstur og fikk med meg både finvær og Baatplassenkonvoiens Grab-bag-veksling på K77.

21092008362.jpg

Denne 5 hester'n drar skinnet av pølsa! :lol:

21092008378.jpg

Dette er siste helga i august, men håper det kvalifiserer:

rognskjaer.jpg

Chiba

• 4 weeks later...

Noe av det jeg ser fram til nå utover er nattseilasene utover fjorden. Det gir en god følelse og se utover i natten og vite at du har instrumenter og kart som gode hjelpere. En og annen nattlig traver går forbi på vei til neste lossested.

Bildene er fra i fjor vinter med "Gamle-Astor", en NW 900.

nattseilas_1.jpg

På vei inn Mossesundet.

nattseilas_2.jpg

Moss by night

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

:o radar og greier

Enten må man ha alt eller ingenting under nattseilas. Har man hjelpemidler blir man blendet av de, og blir derfor avhengig av dem. Mangler man et hjelpemiddel, er man kanskje avhengig av å se noe foran seg, og da trengs nattsynet, som blir totalt ødelagt av disse skjermene!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Regner med at tom-ass har god erfaring fra nattseilas i Nord-Odal, og har alt...eller ingenting? Hvorfor må man ha det?

Blir nattesynet totalt ødelagt av "disse skjermene"? Hvilket belegg har du for å si det da? Merkelig påstand dette.....og enda verre står det tydeligvis til med johnson.

Har en del nattseilaser her oppe ja, og jeg kan trygt si at det er noe mørkere her enn i Oslofjorden, i tillegg til at det er lite merking utpå storsjøen, lite bebyggelse langs vannkanten, og en god del ting å grunnstøte i. Så ja, jeg går uten noe lys mot meg. Jeg har til og med egen bryter på lantena forover, for å slippe å bli blendet av den i dekket. (gjennskinn)

Trenger ikke ha noe godt belegg for å si dette, alle vet at en skjerm som lyser mot deg, blender deg, og øynene trenger en god del minutter og tilvenne seg mørket igjen etter en blending.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Men de aller fleste slike skjermer kan man stille ned lysstyrken på slik at man slipper og bli blendet. Ihvertfall får man en mye mindre blending...

Jeg hadde EN nattseilas ifjor. Riktignok bare i cirka 20 minutter. Men jeg skal innrømme om kartplotteren hadde tatt kvelden der og da hadde jeg visst lite og ingenting. Største problemet var at øya jeg skulle til ikke hadde noen form for staker/lykter rundt seg med lys slik at jeg ikke hadde noe og peile etter.

Men uansett så har jeg vent meg altfor godt til denne kartplotteren min. Så neste år har jeg tenkt og begynne og navigere litt etter kart og prøve meg på noen nattseilaser forhåpentligvis. (I kjent farvann for og vende meg til).

Edited by Sleipner93 (see edit history)

Bilde mellom litt røff sjø og skuteside i ettermiddag i Oslofjorden.

vannlinje.jpg

:sailing: Tenkte å ta opp båten denne uka, men været er fortsatt fint. Drøyer derfor en uke eller to til. Utrolig å gå i 18 knop der man normalt må gå i 5 knop (av hensyn til andre, ikke pga 5 knops-regel) på sommeren. Nesten ikke en båt å se på fjorden. Ikke skjønner jeg, det jo nå det er fint!

Vedr nattseilas så er det ikke tvil om at lys fra instrumentene reduserer nattsynet. Det tar lang tid før øyet er mørkeadaptert - 20-30 minutter uten lyspåvirkning pleier jeg å regne. Så om en har mulighet er det svært nyttig å stille ned lysstyrken på instrumentene. Jo mindre lys øyet utsettes for fra instrumentene jo bedre vil en være i stand til å oppdage små detaljer utenfor båten. Dette skal imidlertid ikke taes til inntekt for å la være å bruke radar eller andre instrumenter..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Bruker selv REMA1000 metoden. Svart bossekk demper lyset, og gir nok sikt på plotter.Skar hull i dekselet for plotter, og tapet bossekk inn. Dette har funket bra for meg. Radaren er lettere å justere hos meg.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

:o radar og greier

Nå er ikke mitt bilde helt representativt for hvordan virkeligheten var ombord i Astor. Men ombord i "nye" Astor har jeg en bedre styreposisjon og er lenger vekk fra skjermene enn i den gamle båten hvor førerstolen var plassert tett inntil skjermene. I dag har jeg større muligheter å kunne venne øynene bede til mørket. I tillegg ha mulighet å gå ut på dekket for å observere over lenger tid.

Håper å kunne sette bilder også på vinterens seilaser her i Oslofjorden.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif