Jump to content

Gammel Furuno radar som ikke vil sveipe i display!

mateco

Recommended Posts

Kan noen hjelpe??

Jeg har en gammal Furuno radar montert som dessverre har sviktet. (I flg. Forrige eier så svikta radaren like før båtens overtagelse!) :nonod:

Problemet er som følger:

Etter å ha startet opp Display og Antenne så vil ikke sveipen rotere inne i Displayet.

Antenna er sjekka opp og roterer som den skal. Inne i Displayet ser jeg bare en lysstripe som forandres i lengde fra senter ettersom antennen roterer.

radardisplay.jpg

Display: Furuno FR-240 Mark-II, ser. 571

radarantenne.jpg

Radar antenne: Furuno Scanner unit, ser. 871-4860 (1986 modell)

Har tatt av dekslet på Displayet for å sjekke. Der er det et større sveipe-tannhjul som skal rotere synkront med antennen. Dette tannhjulet drives av en liten børsteløs motor.

Når radaren er påslått så merker jeg en tydelig motstand i denne motoren når jeg forsøker å rotere tannhjulet med en finger. Denne motstanden forsvinner når displayet er avslått. Det virker som at motoren får strøm men vil ikke rotere! :nonod:

Har målt spenning på tilførselen under drift til å være 12,5V, i antennen og display.

Ligger feilen i antenna eller displayet??

Finnes det deler å få kjøpt til disse gamle komponentene?

Er det mulig å bruke den gamle radarantennen til nyere Display -uniter?

Noen som har en løsning, eller er det bare å :smash: hele radaren??

Er takknemlig for alle innspill!!

Mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det er vel sannsylig at du har et syncro-system for å "kjøre" bildet synkront med antennerotasjonen.

Fra andre gamle radaranlegg har jeg sett at syncroTX'en i antennen kan ryke og at RX'en som styrer motoren til billedsveipet kan ryke.

Største problemet du vil få (dersom du får reparert displayet) er nok problem med å bruke radaren i dagslys.

Jeg ville ikke lagt mye penger i å reparere denne, du kan fort oppleve at å reparere en feil bare avdekker neste.

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Må bare forsøke å løfte denne opp i dagen igjen!!

Kan noen der ute svare meg på om det er mulig å bruke denne åpne atenna til andre display??

Ser at det selges billige brukte radar display på Ebay, både Furuno og andre merker!

Hadde vært kjekt å slippe å byttet antenna, bare displayet!!!

:flag:

mvh

Mateco

Jeg tviler på at du kan bruke antennen til andre skjermer. Du kan derimot gjøre andre kupp på eBay.

Hvis du fortsatt vil bruke tid på feilsøking foreslår jeg at du finner ut hvilket azimuth signal som overføres, altså hvilket signal bruker den for å detektere antennerotasjonen.

Må vel bare innse at "slaget er tapt" og løsningen blir å :smash: hele greia!!

Har derfor startet denne Ny radar tråden i håp om å finne en bra og prisgunstig erstatning!

Takker for alle innspill i sakens anledning!!

:flag:

mvh

Mateco