Jump to content

Kule eller sluse ventiler?


Ingar

Recommended Posts

Kule-ventiler er jo svært populære, men min erfaring er at de egner seg dårlig til skroggjennomførings-ventiler som skjelden blir "betjent". De setter seg fast til det ikke lenger er mulig å åpne/stenge dem uten at de brekker.

 

Etter hva jeg har konstatert skyldes det at kula er av krommet messing som korroderer.

 

Hadde bestemt meg for å gå tilbake til sluse-ventiler, men fyren i butikken påstod at de hadde noen nye ventiler med syrefast kule. (Hadde rustfritt håndtak, ikke den vanlige rørlegger varianten)

Nå, etter 2 sesonger satt de fast igjen. Inspeksjon avslørte at kulen allikevel var av standard type.... :nonod:

 

Herefter blir det kun sluse-ventiler på gjennomføringene i min båt. Da slipper man også frost-problemer, selv om jeg aldri har opplevd at en kule-ventil har sprukket.

Link to post
Share on other sites


blueline: Har lest om noen kraner fra Blakes i Practical Boatowner som skal være skikkelige, og det eneste som faktisk holder. : http://www.chillington-marine.co.uk/blakes...es_seacocks.htm

 

Det er sånne kraner ombord i FLIII.  De setter seg fast de også, men kan lett løsnes ved å løsne de to boltene som holder sylinderen på plass.  Vedlikehold av kranene er behøvelig (fett etc.), men etter 31 år i FLIII virker de fortsatt, selv om de er noe korrodert. :nonod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:nonod:

 

Hei,

 

Har kjøpt en 1" kuleventil fra Maritim som er merket 316L dvs. syrefast kvalitet. Alt gods og kula skal være i syrefast. Har bare brukt den i 1 år men den har fin bevegelse. Mot frost (med båten på vannet) kan du sikre deg ved å stenge ventilen, ta av slangen og sette på en slangestump som når over vannlinja. Fyll opp slangen med frostveske og åpne ventilen litt så du ser at frostvesken i slangen synker ned. Steng ventilen. Når ventilen nå er stengt så har du frostveskeblanding inne i kula. Kanskje litt arbeid men båt krever jo litt.

 

Fint forum forresten!

Trude III

Link to post
Share on other sites

Hei.


Ingar: Kule-ventiler er jo svært populære, men min erfaring er at de egner seg dårlig til skroggjennomførings-ventiler som skjelden blir "betjent". De setter seg fast til det ikke lenger er mulig å åpne/stenge dem uten at de brekker.


 

Har selv 3 kuleventiler i båten. Den ene, kjølevannsinntak, har sittet der siden båten var ny i -86, de to andre, en for inntak av vann til "dassen" og en for tømming av septik er fra -88. Da måtte jeg nemlig skifte disse to som originalt var av av slusetype. De satt bom fast.

 

Normalt står alle tre ventilene åpne, men jeg sjekker de en gang i blandt, og de går lett som bare det. Hva den til kjølevannet er laget av vet jeg ikke, men de andre to har stålkule og ble kjøpt i båtutstyrsforetning (Ilerød i Oslo).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Harald L: Har kjøpt en 1" kuleventil fra Maritim som er merket 316L dvs. syrefast kvalitet.

Takk for tips og velkommen Harald! :nonod:

 

Hvis bildet hos maritim er korrekt er denne ventilen ikke identisk med den jeg refererte til.

 

Takk for linken blueline, en annen fordel med de ventilene er at de har smørenippel.

Link to post
Share on other sites

Hadde betenkt meg veldig lenge om før jeg byttet til sluseventiler. På forrige Rhea fra 1977 var det kun sluseventiler. Da jeg byttet de ut i ca 1995 var de nesten ikke mulige å skru igjen og ingen fikk jeg til å tette helt. Tror nok heller jeg hadde satset på kuleventil eller eventuelt Blake varianten. Ellers har litt matolje ofte gjort undere med trege ventiler.

Link to post
Share on other sites


GeirKS: Seatronic selger 1 1/2" kuleventiler for 160,-. De påstår at de er syrefaste.

 

GeirKS


 

Akkurat, det ser ut til å være samme type jeg refererte til over, isåfall er kula forkrommet messing.

Det står jo heller ikke på siden deres hva som er syrefast, kanskje bare håndtaket.....

Bilde

Link to post
Share on other sites

Eg driv gartneri og har mange ventilar av begge typar, både i varme, vatn og gjødslingsanlegg.  Etter at kuleventilen kom på 70-talet har sluseventilar kun vore installert når røyrleggaren har fått arbeide «på eiga hand».  Erfaringa mi er at sluseventilen får lekkasje i tettinga ved rattet, og at dei etter ei tids bruk ikkje heldt heilt tett fordi det legg seg skit innvendig i ventilen.  Også i aggressivt miljø, i kombinasjon med næringssalter, har levetida vist seg å vera lang for kuleventilar.  

 

Elles har det i forumet vore peika på syrefaste kuleventilar.  Syrefaste ventilar er og tilgjengeleg frå Brødrene Dahl og dei andre røyrleggargrossistane, og røyrleggaren din kan sikkert skaffa deg desse til lågare pris enn det du får i båtutstyrsbutikken, samt at dei kan gjere greie for kva kjemikalier ventilane er sertifiserte for.

Link to post
Share on other sites

Hei.


Lars H.: . Hva den til kjølevannet er laget av vet jeg ikke, men de andre to har stålkule

Her må jeg nok korrigere meg selv. Utifra hva jeg ga for kranene, er neppe noen av dem i stål, men med vanlig forkrommet messingkule i nylonforing. Men uansett fungerer de bra fremdeles.

 

Leste forresten et eller annet sted om rustfritt i båt at det ikke bare er lykke med det. Stålaksling inne i en tett fuktig hylse uten tilgang på oksygen ruster ikke på vanlig måte (da trenges oksygen), men kan like vel korrodere ganske skummelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Å stenge alle ventiler når de ikke trenger å være åpne? Det er sikkert greit det for de som har de lett tilgjengelig. For meg ville det vært å fjerne teppe i salongen, åpne en luke i dørken og så stenge kranen for spylevann til dassen. I uterommet måtte jeg så fjerne tepper og antisklibelegg for å komme til luken til batterirommet og så strekke armen så langt jeg kan for å få stengt kranen for septiktømming. For kjølevann måtte jeg så i tillegg til fjerning av tepper og antisklibelegg ryddet alt fra bordet slik at jeg fikk slått det ned for å åpne luken til motorrommet. Så ville det bli å krabbe halvveis ned der, strekke armen bak varmtvannstanken og stenge ventilen. Nei, det blir for mye styr. Satser på at ventilene er i god stand og ikke plutselig skulle svikte av seg selv når båten ligger rolig og alene i havnen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stenger alle inntakene når jeg forlater båten.....

Samme her. Alle undervannsventiler stenges når båten forlates for mer enn noen få timer. Ventilene er forøvrig av den typen som har en lang skruspindel og en flat tetning som presses ned på et sete. Gjengespindelen får både smøring og 'moving' på denne måten og ventilene åpnes for inspeksjon ved slippsetting, ca hvert annet år.

 

Kuleventiler under vann kan være en risikofaktor i kalde strøk. Den lille vannkolonnen som er innestengt i en stengt kuleventil kan gi en ufattelig sprengkraft - og jeg har allerede frostsprengt flere av den sorten på spyleslangen på kaien :wink:

Jeg tør ikke tenke på hvis dette hadde vært bunnventiler....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...