Jump to content

Vridbar propell


jorhei

Recommended Posts

Jeg har selv en 8-12 hk FM motor med en to blads vridbar propell, og jeg har sett  flere andre som har 3 bladers vridbar propell. Er det da mulig å sette på en 3 blads propell på min motor og? Vil det egentlig ha noen hensikt med 3 blader, i så fall hvilke?

Og til slutt så lurer jeg på hva en slik propel koster?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

3-bladet vribar ?

 

3-bladet fast propell ?

 

Noe galt med den du har ?

Nei, men jeg lurte på om den ville klare å flytte seg like fort med mindre gass (turtall) eller om den kanskje ville komme til å bruker mindre bensin?

Har ikke foreløpig tenkt til å bytte propell, men er bare nysgjerrig på om det er noe bedre med en 3 blads propell.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Har selv FM-motor. Lurer du på noe kan du jo ringe til Fredrikstad Motorverksted på tlf: 69120055

Har tenkt til å ringe Fredrikstad motorverksted, men tenkte jeg skulle høre om noen hadde erfaring med dette først. Og om noen vil anbefale eller fraråde dette skifte av propell.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Uten å være noen ekspert på dette, vil jeg tro at bytting til treblader ikke vil gi noen nevneverdig vinning. De fleste vridbare propellere som er levert med disse motorene (FM, Marna og Sleipner) ved to-bladere. Kanskje fordi treblader ble for dyrt å produsere?

 

Nå vet ikke jeg hvilken erfaring du har med slike motorer, men feilen mange gjør, er å kjøre med for høy stigning og for lite turtall. Motorene skal faktisk gå ganske høyt, for at de skal arbeide lett, og med lite drivstofforbruk.

 

Alt etter båt, propeller og vekt, vil et turtall mellom 1000 og 1200 være et utgangspunkt for marsfart. Dette kan du sjekke med Fredrikstad Motorfabrikk( er ikke sikker på navnet, men det finner du ut av), eller Marna Motor www.marna.no.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nå tro at de fleste kombinasjoner av 2-bladet, 3-bladet, osv. med en bestemt motor (dreiemoment?), på et bestemt skrog, er nøye utregnet på forhånd. Således er sikkert din FM 8-12 best tjent med denne 2-bladern du allerde har.

 

Det er ønsketenkning at samme motoren på samme båten vil gå "fortere" eller få bedre utnyttelse av drivstoffet ved å sette på en 3-bladet isteden.

 

Det er tross alt flere perimetere som spiller inn, så som diameter og stigning på vingene. Du kan antageligsvis gå ut i fra at din kombinasjon har vært i denne båten siden den var "født" og dermed er så nære optimalen som det kan bli. Husk på hvem som er designeren av båten din!  :cryin: Disse guttær (kæll) visste nok en ting eller to, som vi amatører ikke en gang tenker på!

 

Eller et lite tankeeksperiment: Nå har du 2 vinger, med en bestemt maks-stigning og en bestemt "våt flate" som gir deg kraft til å skyve skroget fremover. Det krever et visst turtall fra FM'en.

 

Jeg går ut i fra at du har prøvd og sette motoren "i gear" (frikoblingen) med en kombinasjon av full stigning på vingene, akter- eller forover og bare tomgangs-gass. Hva skjer? - Jo motoren "staller" han har ikke nok turtall til å komme over krafttapet, eller til å stå imot kreftene fra vingenes motstanden i vannet.  :flag:

 

Sett at du skifter til 3-vinget propell, vil ikke dette gi mere motstand, eller kreve mere dreiemoment fra motoren til å få samme farta? M.a.o. motoren din vil "slite" enda mere, vil måtte produsere enda flere "hester" til å gjøre samme jobben. Motoren har bare en måte å gjøre det på, og det er å øke turtallet.

 

Vil du kjøre rundt med en motor som hele tiden tar ut maks av det den er designet for?

 

Dette er ikke noe "vitenskap" fra min side, kun et tankeeksperiment - mulig at jeg er helt på jordet, her!  :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei ! :sailing:

 

I det turtallsområdet motoren din har, er det 0 gevinst å hente på en 3 blader.

Noe annet ville vært tilfelle hvis du hadde hatt "plassmangel" i stilken!

Da hadde du kunnet kompensere mindre diameter med å sette inn en 3 blader.

Ved større turtall på propellen er 3 bladeren også mer balansert og skaper mindre vibrasjon

enn en 2 blader, men det er som sagt i ett område som ikke er mulig med din motor!

 

Penger spart m.a.o. (ganske mye også) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det hensyn til plass og vibrasjoner som gjør at 3-blada propeller brukes i så stor utstrekning?


Ja, plassproblemer er nok den vesentlige grunnen.

Noen må også ha enda flere blad... :eek:

Bilde  


Mener å ha lest at skovler også har en helt grei virkingsgrad, men det er jo noe upraktisk med hensyn på plass.   :sailing:
Vil tippe årer også har bra virkningsgrad..  :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Hallo,

Hvis du får ut ytelsen (CSR-RPM) på din motorm med en tvåbladig propeller och at trykkimpulserna (vibrasjoner) ikker er størande så er dette best. Også at det er plats till propellern med acceptabla klarningar till akterstäven er viktigt før kavitasionen.

Generell så gäller:

1) Stor diameter

2) Lav umdrejningar

3) Minsta antal blad

4) Acceptabla klarningar

før at få besta virkingsfrad ut av en propaller

 

(Vittigt kann man sie: oendlig diameter, inge umdrejingar, og et blad gir best propeller.)  

Link to post
Share on other sites

Ang. vribart propellanlegg...

Er det mulig å montere et ekstra svinghjul til propellen ved fremre styreposisjon? Og også en gass-hendel?  :seeya:

Slik det er nå er det bare spaker mot akter ved motorkasse, og det kan jo bli litt slitsomt å kun stå ved rorkult ved manøvrering. FM 16HK motor.

Link to post
Share on other sites

Ang. vribart propellanlegg...

Er det mulig å montere et ekstra svinghjul til propellen ved fremre styreposisjon? Og også en gass-hendel?  :confused:

Slik det er nå er det bare spaker mot akter ved motorkasse, og det kan jo bli litt slitsomt å kun stå ved rorkult ved manøvrering. FM 16HK motor.

Dette skal være mulig, men jeg vet ikke hvordan. Har selv tenkt til å gjøre det men ikke foreløpig. Har hørt at man må lage noe litt sånn hjemmelagede greier, for det finnes nok ikke noe som er ferdig laget til et slikt opplegg.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ang. vribart propellanlegg...

Er det mulig å montere et ekstra svinghjul til propellen ved fremre styreposisjon? Og også en gass-hendel?  :confused:

Slik det er nå er det bare spaker mot akter ved motorkasse, og det kan jo bli litt slitsomt å kun stå ved rorkult ved manøvrering. FM 16HK motor.

Jeg har sett forskjellige varianter av mekanisk fjernbetjening av reversering på motorbåter. Selv om løsningene har vært forskjellige, så har nok fellestrekket vært at det er noe hersens leamikk  :wink:

 

Men jeg må jo ærlig innrømme at jeg ikke forstår helt hvorfor det skal bli så "slitsomt" å forflytte seg fra rattet og akterover til rorpinne og reversering for å manøvrere  -  er båten såååååå forferdelig lang?

 

Nei, alvor snakk: Behold reverseringen som den er og ta den trimturen akterover når du skal til eller fra kai. Du har også langt bedre og kjappere kontroll med rorpinnen enn du har med noe ratt.

 

Altså, mitt råd er: bruk penger og arbeidslyst på noe bedre  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men jeg må jo ærlig innrømme at jeg ikke forstår helt hvorfor det skal bli så "slitsomt" å forflytte seg fra rattet og akterover til rorpinne og reversering for å manøvrere  -  er båten såååååå forferdelig lang?

 

Nei, alvor snakk: Behold reverseringen som den er og ta den trimturen akterover når du skal til eller fra kai. Du har også langt bedre og kjappere kontroll med rorpinnen enn du har med noe ratt.

 

Altså, mitt råd er: bruk penger og arbeidslyst på noe bedre  :wink:

 

mvh

Poseidon

Tja..... 26 fot er jo fryyyyyyyyktelig lang båt, da.  :wink:

Burde heller brukt ordet uoversiktlig...

 

Dette går vel mest på vanens makt. Har tidligere bare hatt en båt med vribar propell, en 23' snekke, men der var fremre styreposisjon midt i båten og spakene lett å komme til uten å flytte seg.

Kommer selvfølgelig til å prøve det som det er, men vil nok uansett legge opp en liten gass-spak foran. Det burde vel være "a piece of cake"!? Var bare nyskjerrig på om det var noen enkle måter å gjøre dette på.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fjernstyring på gass(regulator) og omstyring på Sabben, og det fungerer utmerket. Så det trenger ikke å være noe leamikk som Poseidon sier :confused:. Den jeg har er original Sabb utstyr, men det er sikkert mulig å finne noe uoriginalt som kan tilpasses din motor.

 

Jeg har forøvrig ikke rorkulten montert til vanlig, da den har en lei uvane med å feie koppene av bordet der bak hvis det kommer en bølge eller to mens vi ligger til landsende kun som nødstyring. Så da hadde det nok vært ekstra tungvint uten fjernkontroll, med ekstra mye frem og tilbake...

 

Kan anbefale deg å montere fjernstyring hvis du kan finne en god måte å gjøre dette på. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg er klar over at jeg "tok litt godt i" når jeg dømte diverse leamikkvarianter nord og ned, men det var nå helst de hjemmelagede jeg hadde i tankene etter som det var det jeg forstod var aktuelt her.

 

At Sabb har en brukbar variant er kjent, men det henger nok også sammen med at de leverer så vidt meget til yrkesbruk. Det er trolig lenge siden man brukte en FM til noe særlig yrkesbruk..... :confused:

 

Det jeg mente å få frem var at han sikkert kunne bruke penger og innsatsvilje på noe mer "nødvendig" enn en Reodor Felgen variant av fjernbetjening av reverseringen  -  og det mener jeg fortsatt.

 

mvh

Poseidon

(Som har fjernbetjent reversering, fordi det ville ha vært fordømt tungvint å løpe ned to leidere til maskinrommet hver gang man skulle bakke opp ved kai  :wink:)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ang. vribart propellanlegg...

Er det mulig å montere et ekstra svinghjul til propellen ved fremre styreposisjon? Og også en gass-hendel?  :sailing:

Slik det er nå er det bare spaker mot akter ved motorkasse, og det kan jo bli litt slitsomt å kun stå ved rorkult ved manøvrering. FM 16HK motor.

Hei Frank A!  :flag:

 

Forstår godt at du vil ha det! Legger ut bilde av Sabb sitt system. Det består av en svingarm som er festet til selve reverseringsmekanismen. I andre enden av svingarmen sitter det et feste, som er leddet, og hvor et staget skyver att og frem (ca 20-30 cm spill). Fra staget går det en vaier (lik en teleflex m. strømpe utenpå) som ender opp ved kontrollen ved styreposisjon (lille bilde). Den store hendelen er reversering, den lille er gassen.  :eek: Dette klarer du å få til med relativt enkle midler. Bare å prøve seg frem og finne ut hvor mye vandring som trengs fra fullt forover til fullt bakover. Få tak i en enkel gearkontroll med relativt mye vandring. Bingo!  :eek:

show_image_stream.php?bid=9941598&dx=527&dy=385stream_thumbnail.php?bid=9941600&dx=150&dy=113

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

 

Den løsningen du viser til er helt ypperlig, men den betinger at reverseringshendelen beveges bare en liten del av en sirkel slik som tilfellet er på Sabb.

 

På mange andre reverseringsanlegg (så vidt jeg husker også FM) tørnes hendelen flere ganger rundt fra forover til akterover  -  og da må Reodor Felgen vekkes til live. Det er da man begynner med kjedehjul, vinkelledd, støtstenger, trekkstenger og alt mulig annet som har en tendens til enten å låse seg eller hoppe av   -  og alltid i det øyeblikke man er på vei inn mot kaien med litt større fart enn man burde hatt.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...